Bytom Opera Śląska: Łukasz Goik o zmianach w placówce

    Bytom Opera Śląska: Łukasz Goik o zmianach w placówce

    Magdalena Nowacka-Goik

    Dziennik Zachodni

    Bytom Opera Śląska: Łukasz Goik o zmianach w placówce. "Kultura nigdy nie była dochodowa. Nie taka jej rola. Ale radzimy sobie" - rozmowa z Łukaszem Goikiem, p.o. dyrektora Opery Śląskiej w Bytomiu
    Łukasz Goik, p.o. dyrektora Opery Śląskiej w Bytomiu

    Łukasz Goik, p.o. dyrektora Opery Śląskiej w Bytomiu ©arc

    Bytom Opera Śląska: Łukasz Goik o zmianach w placówce. Kultura nigdy nie była dochodowa. Nie taka jej rola. Ale radzimy sobie

    Na początek, dementi, bo to ciekawi niektórych bytomian: zbieżność naszych nazwisk jest przypadkowa. Dla wielu osób fakt, że Urząd Marszałkowski powierzył panu pełnienie obowiązków dyrektora Opery Śląskiej był zaskakujący. Ile lat był pan zastępcą dyrektora Tadeusza Serafina?
    Zastępcą jestem od października 2012 roku. Nadzoruję działy: techniczny, administracyjny, imprez i reklamy, transport i sekretariat główny. Podlegają mi również prace remontowe i inwestycyjne. W Operze Śląskiej przeszedłem wszystkie możliwe szczeble zawodowe.
    Zaczynałem, jeszcze jako student, w dziale obsługi widowni. Praca ta była dorywcza i miała być „na chwilę”. Nie przypuszczałem, że tak zaangażuję się w zespół i Operę. Gdy skończyłem studia, rozpocząłem pracę na w dziale koordynacji pracy artystycznej. To jeden z najważniejszych filarów teatru. To tam „nauczyłem się opery”, pracy z artystami, najwybitniejszymi solistami i reżyserami oraz bezpośredniej współpracy z dyrektorem. Nie ukrywam, że wyuczony zawód - „bankowość i finanse”, też mnie pociągał. Opera jednak wygrała i w 2011 r. zostałem zastępcą kierownika działu imprez i reklamy. Byłem także dwukrotnie asystentem dyrektora II i III Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura. Nadzorowałem i koordynowałem pierwszą koprodukcję OŚ - premierę G. Donizettiego „Maria Stuarda” w reżyserii Dietera Kaegi - pomiędzy trzema teatrami. Przez ponad 10 lat doskonale poznałem specyfikę funkcjonowania teatru. Od września będę odpowiadał za całość instytucji, a więc zarówno za kwestie administracyjne, jak i artystyczne.

    Świat takiej placówki kulturalnej, jaką jest Opera, jest dość specyficzny. Czy da się połączyć twarde, finansowe zderzenie rzeczywistości ze światem artystycznym?
    Kultura nigdy nie była dochodowa i nie taka jest jej rola. Znalezienie tego wspólnego mianownika jest niezmiernie trudne. Na pewno potrzebna jest współpraca i wypracowanie takich rozwiązań, aby zachować odpowiednie proporcje. Jestem przekonany, że nasz teatr wielokrotnie udowodnił, że jest to możliwe chociażby przez różnorodność repertuarową. Musi się znaleźć miejsce dla produkcji ambitnych, wręcz niszowych oraz takich, które trafiają do szerszej publiczności. Nie można sprowadzić opery do pojęcia pieniądza - należy pamiętać o misji.

    Od pewnego czasu w Operze trwa wielki remont. Co udało się zrobić, a co planowane jest na najbliższe lata?
    Tak naprawdę, za początek tych wielkich prac remontowych można przyjąć rok 2001 - wtedy zaczęła się odbudowa gmachu po pożarze. W 2006 roku wyremontowano widownię i foyer. Od 2009 roku trwa realizacja kompleksowego programu przebudowy i unowocześnienia obiektów. Obejmuje m.in. przebudowę wyposażenia scenicznego wynikającą z dostosowywania obiektu do wymogów BHP i przeciwpożarowych (m.in. montaż mgły wodnej), a także montaż zapadni scenicznych i prosceniowej, unowocześnienie elektroakustyki i oświetlenia technologicznego oraz przebudowę zaplecza magazynowo-socjalnego. Wykonana została częściowa wymiana instalacji elektrycznej inspicjenckiej oraz zabezpieczenia przeciwpożarowego. Trzy lata temu wykonano termomodernizację budynku administracji, zmodernizowano garderoby orkiestry oraz bufet dla pracowników. Obecnie kończymy prace przy elewacji i iluminacji budynku teatru. Uroczysta prezentacja będzie we wrześniu.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (3)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wielki błąd...

      Kombii (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Powołanie Goika na dyrektora to największy błąd Marszałka. No chyba, że województwo chce zniszczenia Opery.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Opera wymago zgodnego współdziałania ogromnej liczby ludzi, dlatego jest tak trudną sztuką.

      Zygfryd ; ) (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11

      Siedzibą Opery Śląskiej w Bytomiu prawie od początku pozostaje gmach byłego Teatru Miejskiego, zbudowany w latach 1899-1901 według projektu Berlińskiego architekta Alexandra Böhm.... Beuthen byłby...rozwiń całość

      Siedzibą Opery Śląskiej w Bytomiu prawie od początku pozostaje gmach byłego Teatru Miejskiego, zbudowany w latach 1899-1901 według projektu Berlińskiego architekta Alexandra Böhm.... Beuthen byłby pięknym miastem, perełką....

      Serce się kraje przy oglądaniu starych zdjęć tego

      Niemieckiego miasta..zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      sprawa dla mnie śmierdząca

      roczniok (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 7

      Nie mam żadnych dowodów, ale sprawa dla mnie jest podejrzana. Dlaczego zmienia się szefa w trakcie remontu? Czy nowy będzie bardziej uległy na presję z zewnątrz? Czy dotychczasowy wice nie mógł...rozwiń całość

      Nie mam żadnych dowodów, ale sprawa dla mnie jest podejrzana. Dlaczego zmienia się szefa w trakcie remontu? Czy nowy będzie bardziej uległy na presję z zewnątrz? Czy dotychczasowy wice nie mógł wykonywać swoje pracy z nadzorem byłego szefa? Może ze starym szefem nie można było iść w układy?
      uważam, ze sprawa pod kontem niebezpieczeństwa korupcji powinna zostać wyjaśniona.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      DZ poleca

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Gry On Line - Zagraj Reklama