Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chorzów: jest petycja za utrzymaniem w „Słowaku" ostatnich klas szkoły podstawowej

Katarzyna Domagała-Szymonek
Katarzyna Domagała-Szymonek
„Prosimy o pomoc w imieniu dzieci – nie zabierajmy im możliwości kształcenia się w placówce z wieloletnim doświadczeniem" - piszą absolwenci i uczniowie Akademickiego Zespół Szkół Ogólnokształcących w Chorzowie oraz rodzice ze Śląskiego. Pod koniec lutego założyli petycję w sprawie utrzymania przy AZS dwujęzycznych 7. i 8. klas zreformowanej szkoły podstawowej. Pod ich apelem, skierowanym do Kuratorium Oświaty w Katowicach podpisało się już ponad 500 osób z różnych miast Śląska.

Problem pojawił się w związku z reformą oświaty, której jednym z punktów jest likwidacja gimnazjów. Obecnie AZS tworzy Uniwersyteckie I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego oraz Gimnazjum Dwujęzyczne. Dzięki temu przez dwa etapy edukacji uczniowie szkolą umiejętności językowe. Gdy zniknie gimnazjum stracą taką możliwość. Stąd apel absolwentów i rodziców.

INTERAKTYWNA MAPA ZMIAN W WOJ. ŚLĄSKIM. KLIKNIJ I SPRAWDŹ REFORMĘ EDUKACJI W SWOIM MIEŚCIE

- Maturę w „Słowaku" pisałem w 1990 roku, bardzo miło wspominam czas nauki. Mój starszy syn również będzie absolwentem AZS. Chodził do dwujęzycznego gimnazjum, teraz uczy się w liceum. Młodszy w tym roku skończy szóstą klasę. Reforma odbierze mu możliwość nauki w AZS. Wiem, jaki poziom reprezentuje ta szkoła, dlatego zaczęliśmy starania o uratowanie oddziałów dwujęzycznych - komentuje Paweł Kasprowski, jeden z inicjatorów założenia petycji.

Ich zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłoby pozostawienie w budynku „Słowaka" dwujęzycznych klas 7 i 8. Przypominają, że takie rozwiązania już tutaj stosowano.

- W 1971 roku ówczesne Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego (zwane popularnie „Słowakiem”) po raz pierwszy przeprowadziło rekrutację do klasy VI szkoły podstawowej. Ponieważ istniejący wtedy system przewidywał 8 klasową szkołę podstawową oraz 4 klasowe liceum, klasy podstawowe uczące się na terenie liceum formalnie należały do Szkoły Podstawowej nr 10 i dyrektor tej szkoły sprawował nad nimi nadzór pedagogiczny - wspominają w petycji.

To rozwiązanie stosowano do momentu wprowadzenia w 1999 roku gimnazjów. Wtedy przy liceum pojawiło się gimnazjum.

- Dlatego w sytuacji, w której tegoroczna reforma wraca do systemu 8-klasowej szkoły podstawowej, apelujemy do Kuratorium Oświaty w Katowicach o dołożenie wszelkich starań w celu utrzymania prawie 50-letniej tradycji prowadzenia edukacji przedlicealnej na terenie dzisiejszego Akademickiego Zespołu Szkół Ogólnokształcących - komentują autorzy petycji. - Prosimy o pomoc w imieniu dzieci. Nie zabierajmy im możliwości kształcenia się w placówce z wieloletnim doświadczeniem, gdzie uczą nauczyciele licealni i akademiccy, na miejscu są doskonale wyposażone pracownie, a o wysokim poziomie nauczania świadczą wyniki egzaminów gimnazjalnych które co roku przewyższały średnią krajową - w tym z języka angielskiego o ponad 200 proc. - dodają.

CZYTAJCIE TEŻ:
Reforma edukacji w Śląskiem: prawie 80 proc. samorządów złożyło projekty uchwał
Dąbrowa Górnicza mówi „nie" reformie edukacji. Nie zgadza się z decyzją kuratorium i idzie do sądu!

Na potwierdzenie tych danych Przemysław Fabjański, dyrektor AZS wylicza, że tylko w ciągu ostatnich ośmiu lat 128 gimnazjalistów zostało laureatami konkursów przedmiotowych organizowanych przez Kuratorium Oświaty w Katowicach.

„Znam tę szkołę i wiem jak wiele dobrego wynoszą z niej dzieci", "Słowak' jest jedną z niewielu szkół w województwie, oferującą dwujęzyczne kształcenie na tak wysokim poziomie, jeszcze przed etapem liceum. Utrzymanie klas podstawowych to szansa dla dzieci, zwłaszcza tych wybitnie uzdolnionych", "Podpisuję, bo jestem absolwentem "Słowaka" i chodziłem do niego od VI klasy - czego i innym życzę..." - w komentarza pod petycją piszą osoby, które włączyły się do akcji.

CZYTAJCIE TEŻ:
Reforma oświaty i likwidacja gimnazjów w Chorzowie

Pan Paweł podaje też konkretny pomysł, jak ten problem rozwiązać. - Zgodnie z prawem SP nr 1, która znajduje się dokładnie na przeciw AZS, może stworzyć klasy dwujęzyczne 7 i 8, przeprowadzić do nich rekrutację a następnie ich zajęcia mogą być prowadzone na terenie "Słowaka". Jest tylko jeden (ale ważny) problem – odpowiedzialność za dzieci. Tej odpowiedzialności nie może na siebie wziąć liceum, ponieważ dzieci nie są jego uczniami. Na razie jedyne rozwiązanie tego problemu, jakie udało się znaleźć, to powołanie przez Dyrektora SP nr 1 wicedyrektora, który znajdowałby się na terenie Słowaka i sprawowałby bezpośredni nadzór nad dziećmi - tłumaczy. Przeprowadził też kilka rozmów z kuratorium, w których usłyszeli, że rozwiązanie byłoby zgodne z prawem.

CZYTAJCIE DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Autorzy petycji, że możliwość zachowania 7 i 8 klas dają zapisy Prawa Oświatowego. - Zgodnie z Art. 25 Prawa Oświatowego szkoły podstawowe mogą otwierać klasy dwujęzyczne (od klasy siódmej), zgodnie z Art. 139 mogą prowadzić do nich niezależne postępowanie rekrutacyjne i wreszcie zgodnie z Art. 39 szkoła podstawowa może prowadzić zajęcia w „bliskiej lokalizacji” samej szkoły - napisali w petycji.

- Podpisuję się pod tym pomysłem dwoma rękami. Niestety w nowych przepisach ustawodawca nie przewidział możliwości funkcjonowania wyłącznie 7 i 8 klas szkoły podstawowej w budynkach szkół średnich - tłumaczy Wiesław Ciężkowski, zastępca Prezydenta Miasta Chorzowa ds. społecznych. Jak zaznacza, na spotkaniach z przedstawicielami kuratorium czy rządu wielokrotnie podnosił ten problem. - Zadowalającej odpowiedzi nie otrzymaliśmy - dodaje.

Anna Kij, koordynator ds. reformy edukacji w Śląskiem potwierdza, że nie ma możliwości utworzenia w budynku liceum wyłącznie dwujęzycznych klas szkoły podstawowej.

- To nie oznacza, że uczniowie chcący rozwijać się w tym kierunku zostali pozbawieni możliwości - i podaje kilka rozwiązań tej sytuacji.

W pobliskiej szkole podstawowej już od 1 września mogą powstać oddziały dwujęzyczne, do których mogą być przyjmowani w pierwszej kolejności uczniowie tej szkoły. Natomiast jeśli zostaną wolne miejsca również inni chętni. Przy czym nie ma żadnych ograniczeń, co do liczby oddziałów dwujęzycznych w SP.

- Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby dyrektor tej szkoły zatrudnił doświadczonych nauczycieli z Liceum im. Słowackiego do prowadzenia zajęć. Proszę pamiętać, że choć baza dydaktyczna jest ważna, to nie budynek, a właśnie nauczyciele decydują o jakości kształcenia - komentuje Kij.

Innym rozwiązaniem jest otwarcie oddziałów dwujęzycznych w innych szkołach podstawowych i powierzenie prowadzenia zajęć nauczycielom, którzy mają kwalifikacje do nauczania w klasach dwujęzycznych.

Istnieje też możliwość utworzenia w budynku obecnego AZS ośmioletniej szkoły podstawowej z oddziałami dwujęzycznymi.

- W tym celu Rada Miasta musiałaby podjąć uchwałę o przekształceniu gimnazjum dwujęzycznego w szkołę podstawową z oddziałami dwujęzycznymi - dodaje Kij.

A co z rozwiązaniem zaproponowanym przez autorów petycji?

- Jeśli szkoła ma dobre warunki, to nie widzę potrzeby, aby uczniowie niektórych klas musieli uczyć się w innym budynku - komentuje Kij.

OTO PEŁNA TREŚĆ PETYCJI:

CZYTAJCIE DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Szanowni Państwo.

W 1971 roku ówczesne Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego (zwane popularnie „Słowakiem”) po raz pierwszy przeprowadziło rekrutację do klasy VI szkoły podstawowej. Ponieważ istniejący wtedy system przewidywał 8 klasową szkołę podstawową oraz 4 klasowe liceum, klasy podstawowe uczące się na terenie liceum formalnie należały do Szkoły Podstawowej nr 10 i dyrektor tej szkoły sprawował nad nimi nadzór pedagogiczny. Sytuacja ta trwała przez dwadzieścia osiem lat, do momentu wprowadzenia w 1999 roku gimnazjów, z której to możliwości Słowak skorzystał.

Uczniowie końcowych klas szkoły podstawowej, którzy byli objęci edukacją na terenie Słowaka, mieli niepowtarzalną możliwość uczestniczenia w życiu szkoły – mogli integrować się ze starszymi kolegami, brać udział w akcjach, spektaklach czy konkursach organizowanych na jej terenie. Motywowało ich to do pracy, a jednocześnie do poszerzania swoich zainteresowań. Na podstawie doświadczeń z tych wielu lat nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że wpłynęło to bardzo pozytywnie na ich rozwój – widać to było w wynikach, które osiągali oni jeszcze w trakcie nauki ale także po zakończeniu edukacji.

Jako absolwenci Słowaka, mieszkańcy Chorzowa oraz rodzice zainteresowani edukacją dzieci na terenie szkoły, w sytuacji, w której tegoroczna reforma wraca do systemu 8 klasowej szkoły podstawowej, apelujemy do Kuratorium Oświaty o dołożenie wszelkich starań w celu utrzymania prawie 50-letniej tradycji prowadzenia edukacji przedlicealnej na terenie dzisiejszego Akademickiego Zespołu Szkół Ogólnokształcących.

Z naszej wiedzy wynika, że istnieją ramy prawne dla przywrócenia stanu zbliżonego do tego z lat 1971-1999, ponieważ zgodnie z Art. 25 Prawa Oświatowego szkoły podstawowe mogą otwierać klasy dwujęzyczne (od klasy siódmej), zgodnie z Art. 139 mogą prowadzić do nich niezależne postępowanie rekrutacyjne i wreszcie zgodnie z Art. 39 szkoła podstawowa może prowadzić zajęcia w „bliskiej lokalizacji” samej szkoły.

Prosimy o pomoc w imieniu dzieci – nie zabierajmy im możliwości kształcenia się w placówce z wieloletnim doświadczeniem, gdzie uczą nauczyciele licealni i akademiccy, na miejscu są doskonale wyposażone pracownie, a o wysokim poziomie nauczania świadczą wyniki egzaminów gimnazjalnych które co roku przewyższały średnią krajową - w tym z języka angielskiego o ponad 200%.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!