Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie podpisali dzisiaj, 26 lutego, umowę na dofinansowanie na inwestycje. Tramwaje Śląskie dostaną ok. 98 mln zł na drugi etap dużego projektu modernizacji infrastruktury.
- Znajdujemy się w hali Zakład Usługowo-Remontowego Tramwajów Śląskich. Hala, która ma 90 lat. Została zbudowana na przełomie lat 20 i 30 ubiegłego wieku. Dzisiejsze podpisanie umowy na dofinansowanie projektu dla etapu drugiego projektu unijnego jest połączeniem tradycji z przyszłością, nowoczesnością, do której spółka Tramwaje Śląskie dąży. Podpisując tą umowę chcemy osiągnąć dalszy rozwój, modernizacje i poprawę jakości świadczonych usług - mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.
Tramwaje Śląskie wybudują nowe torowisko w Bytomiu (na ul. Powstańców Śląskich). Przeprowadzonych zostanie także 12 inwestycji w sześciu miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Gruntowanie zmodernizowane zostaną torowiska w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Świętochłowicach oraz Zabrzu. W sumie to ok. 23 km zmodernizowanych i nowych tras. Ponadto perony zostaną dostosowane do osób niepełnosprawnych. Zakończenie tych prac planowane jest na 2020 rok.
- Dzisiejsze podpisanie umowy na kolejne ogromne fundusze dla naszego regionu są dowodem tego, że inwestycje zapowiedziane w niedawno ogłoszonym Programie dla Śląska są realizowane. Sprawny i wygodny system komunikacji miejskiej, może zachęcić mieszkańców do zmiany samochodu na tramwaj, co przyczyni się z kolei do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, obniżenia poziomu hałasu czy po prostu sprawi, że korki w centrum naszej metropolii będą mniejsze - mówi Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski.
Przypomnijmy, że Tramwaje Śląskie dostały w grudniu z Unii Europejskiej prawie 400 mln złotych na I etap projektu. Pierwszy etap inwestycji obejmuje swym zasięgiem 10 miast: Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowę Górniczą, Katowice, Mysłowice, Rudę Śląską, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Jego wartość to prawie 767 mln zł, a dofinansowanie unijne wyniosło ponad 393 mln złotych. Na pierwszy etap inwestycji składa się 26 zadać, a w tym 24 związane są z przebudową istniejącej infrastruktury. Dwa zadania dotyczą budowy nowego torowiska (w Sosnowcu w Zagórzu i w Katowicach wzdłuż ul. Grundmanna. Łącznie to ok. 42 km linii tramwajowych. Tramwaje Śląskie kupią też 45 nowych tramwajów.
To nie koniec dotacji unijnej. W ramach trzeciego etapu Tramwaje Śląskie planują wybudować nowe torowisko o długości 4,75 km. Pozwoli ono skomunikować południowe dzielnice Katowic z centrum miasta i całą metropolią.
- Oceniamy właśnie wniosek o dofinansowanie trzeciego etapu inwestycji. Jeśli ocena będzie pozytywna, spółka może dostać nieco ponad 70 mln zł z UE. Realny termin podpisania umowy to czwarty kwartał 2018 roku - zapowiada Witold Sławik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.
W Kostuchnie, dzielnicy Katowic, utworzone zostanie centrum przesiadkowe. Całość projektu to ponad 135 mln zł, a planowane dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 72 mln zł.
- To inwestycja, na którą czeka wielu mieszkańców południowych dzielnic Katowic. Jestem przekonany, że dzięki linii tramwajowej i węzłowi typu parkuj i jedź, uda się znacząco poprawić sytuację komunikacyjną tej części Katowic - podkreśla Bolesław Knapik.
Dofinansowanie pochodzi z programu Infrastruktury i Środowiska 2014-2020 (POIiŚ). Wartość inwestycji w ramach drugiego etapu projektu to 186 mln złotych.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego TYDZIEŃ
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?