Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: rower miejski coraz bardziej popularny. I do pracy, i do szkoły

Janusz Strzelczyk
W Częstochowie są coraz lepsze warunki dla rowerzystów. Rower miejski zwiększy atrakcyjność jednośladów
W Częstochowie są coraz lepsze warunki dla rowerzystów. Rower miejski zwiększy atrakcyjność jednośladów ANNA KACZMARZ
Wiosną do dyspozycji częstochowian będzie 150 jednośladów zakupionych przez gminę.

Już wiosną tego roku częstochowianie będą mogli korzystać z roweru miejskiego. Radni przyjęli stawki opłat za wypożyczenie roweru. Przez 20 minut będzie można jeździć nim za darmo.

– 20 minut to optymalny czas w Częstochowie. Oczywiście może się tak zdarzyć, że w toku działania systemu będziemy go modyfikować. Myślę jednak, że na chwilę obecną jest to punkt wyjścia dopasowany do możliwości miasta – mówi radny Łukasz Kot, społeczny konsultant ds. komunikacji rowerowej w mieście.

Wiosną w Częstochowie stanie 20 stacji dokujących, w których będzie można wypożyczyć lub zwrócić miejski rower. Do dyspozycji mieszkańców będzie 150 rowerów. Do 20 minut będzie można jeździć za darmo. Za jazdę od 21 minut do godziny zapłacimy 2 zł, od 61 minut do dwóch godzin dopłacimy 6 zł, a od 121 do 180 minut dopłacimy 10 zł. Z kolei począwszy od 181. minuty i za każdą kolejną godzinę zapłacimy 14 zł. Rower należy odstawić do stacji do 12 godzin. Jeśli tego nie zrobimy, zostanie nałożona na nas kara w wysokości od 200 do 300 zł. Stawka zostanie doprecyzowana w regulaminie.

– Prace nad systemem trwały pół roku. Odwiedzaliśmy inne miasta, w którym on funkcjonuje. Nasze stawki zostały określone na podstawie uśrednionych stawek za wypożyczanie rowerów w innych miastach – mówi Kot.

System Częstochowskiego Roweru Miejskiego ma promować komunikację rowerową w mieście jako alternatywny, ekologiczny środek transportu dla mieszkańców i turystów. Wybór stacji dokowania rowerów nastąpi w wyniku rozstrzygnięcia przetargu ogłoszonego przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu.

Zastrzeżenia do warunków przetargu ma firma Next Bike Polska SA. Spółka postanowiła odwołać się do Krajowej Izby Odwoławczej i prosi prezydenta Częstochowy o wyjaśnienia. Firmie chodzi o to, że w warunkach przetargu jest użycie stali szlachetnej, a to zdaniem spółki ogranicza konkurencję. Firma zapewnia, że użycie takich materiałów nie jest konieczne, a podroży inwestycję.

Tymczasem w mieście co roku powstają nowe drogi rowerowe lub wydzielone pasy dla rowerów. Miasto przymierza się też do budowy centrów przesiadkowych przy częstochowskich dworcach, w ramach których powstaną odcinki ścieżek rowerowych w ich sąsiedztwie. Od 2012 roku trwały zabiegi o wprowadzenie tego systemu w Częstochowie.
Na uruchomienie i pierwszy etap działalności systemu radni zabezpieczyli w Wieloletniej Prognozie Finansowej 4,5 mln zł (3,5 mln w 2017 roku i 1 mln zł w 2018).

W Częstochowie od kilku lat rozwijana jest sieć ścieżek rowerowych. Dla rowerzystów miasto oddało działkę o powierzchni 1,6 hektara. Park rowerowy będzie połączony ze szlakami jurajskimi. Na granicy Częstochowy i Mstowa na działce o powierzchni ponad 1,6 ha, którą miasto wydzierżawiło fundacji Rowerowa Jura na 25 lat, powstania kompleks sportowo-rekreacyjny z pumptrackami (to tor łączący jazdę rowerem i wszechstronny trening), wypożyczalnią rowerów, kładką, tarasem widokowym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!