Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skarga na Koleje Śląskie. Rzecznik odpowiada i tłumaczy, dlaczego pasażerka nie mogła wejść do pociągu

JOL
Otwarcie drzwi pociągu stojącego na peronie w pewnych sytuacjach jest naruszeniem zasad bezpieczeństwa
Otwarcie drzwi pociągu stojącego na peronie w pewnych sytuacjach jest naruszeniem zasad bezpieczeństwa Lucyna Nenow
Skarga na Koleje Śląskie. "Zlekceważona podróżna Ania" skarży się, że nie mogła wejść do pociągu, bo wszystkie drzwi były zamknięte, choć pociąg stał na peronie dobrych 8 minut. Rzeczniczka Kolei Śląskich, Magdalena Iwańska, tłumaczy praktyki przewoźnika i wyjaśnia opisaną sytuację.

E-mail do redakcji DZ ze skargą na Koleje Śląskie

Zlekceważona podróżna Ania - tak podpisała swojego maila pełnego rozżalenia na Koleje Śląskie. Oto jego fragmenty:

Szanowna Redakcjo, piszę do Was bo, mam nadzieję że opisanie praktyk panujących w Kolejach Śląskich, spowoduje większe poszanowanie klienta – podróżnego, korzystającego z pseudo Usług tego przewoźnika.
Piszę do Państwa, gdyż kierowanie skarg – do przewoźnika jest bezcelowe (korzystałam z tej formy w grudniu i nie uzyskałam odpowiedzi) bo przewoźnik nie liczy się z podróżnym i na skargi nie odpowiada. (koleżanka z Działu , też pisała i także nie uzyskała odpowiedzi)

I przykład

Oto taka sytuacja poniedziałkowego poranka (7 maja).
Korzystając codziennie z usług Kolei Śląski jak co rano poszłam na pociąg, jako, że mam blisko już 3 minuty od peronu usłyszałam gwizdek konduktora i wtedy pomyślałam, niewiele brakło mi do Żywca (pociąg relacji: Częstochowa Żywiec – odjeżdżający z Dąbrowy Górniczej o godz. 6 07) dochodząc do przejścia dla pieszych i podróżnych i wejścia na peron, zastanawiałam się, czy zdążę do ostatnich drzwi, a jeśli nie zdążę – to czy wyrobię się na bus komunikacji zastępczej z następnego pociągu. Zdążyłam. Nacisnęłam na przycisk …. ale, … DRZWI SIĘ NIE OTWORZYŁY - zepsute ??? !!! podeszłam do przedostatnich, i też się NIE OTWORZYŁY ??? !!!. Minęłam cały drugi wagon nacisnęłam przycisk w ostatnich drzwiach pierwszego wagonu – drzwi się NIE OTWORZYŁY …… podeszłam do pierwszych nacisnęłam przycisk i drzwi się NIE OTWORZYŁY !!! nawet zastukałam do uśmiechającego się z drugiej strony kolegi. Już miałam podejść do lusterka i w nie zapukać,ale pociąg odjechał. Sytuacja trwała ok 5 minut konduktor nie stał na peronie, a czy do jego obowiązków nie należy zerknięcie przed odjazdem czy wszystko jest OK. Konduktor przed odjazdem zawsze wychodzi z pociągu i sprawdza (ale nie tym razem J) A maszynista ….. czy oni nie powinni zerkać w lusterko???

Jak opowiedziałam o moim dzisiejszym przypadku (7 maja) w pracy (a pracuję w Zakładzie Linii Kolejowych w Sosnowcu) to koleżanki stwierdziły i potwierdziły, że wielokrotnie nie wsiadły do pociągu, bo nie otwarto im drzwi i są pewne, że były widziane, i że takie działanie jest złośliwe.
Czy dzisiaj przez złośliwość maszynisty nie wsiadłam do pociągu i nie zdążyłam na kolejny pociąg, bo nie zdążyłam na 615 na bus komunikacji zastępczej?

Pytanie jest też: czy jak pociąg stoi w peronie i ma czerwone światło, to czy powinna być blokada na drzwiach, tak, że nie można ich otworzyć ???
A konduktor ????? – jeżeli pociąg stał w peronie około 8 minut, to czy on nie powinien sprawdzić bezpieczeństwa podróżnych i wysiąść przed odjazdem i odgwizdać (pewnie wtedy by mnie zauważył J )

Pragnę zaznaczyć, że mój marsz wzdłuż dwóch wagonów był powolny, bo byłam na obcasach i miałam błędne 100 proc. pewności, że konduktor przed odjazdem wysiądzie jak zwykle.

II przykład

Bus komunikacji zastępczej z Dąbrowy Górniczej 615 do Będzina Ksawera podwozi podróżnych do przejścia dla pieszych i wejścia na peron na stacji Będzin Ksawera. Pociąg odjeżdżający z Będzin Ksawera 624 staje z drugiej strony peronu tak, żeby pasażerowie mieli przymusowy spacer i musieli przejść pół długiego peronu, żeby wsiąść do pociągu – to tylko taka mała złośliwość – i pomimo, że niektóre panie zwracały uwagę na bezsens i niewygodę dla podróżnych, praktyki trwają nadal.
.

E-mail od Magdaleny Iwańskiej, rzeczniczki Kolei Śląskich. Odpowiedź na skargę

Przykro nam, że w opisywanej sytuacji podróżna nie zdążyła wsiąść do pociągu, zapewniam jednak, że nie jest to w żadnym wypadku kwestia „złośliwości” ze strony naszych pracowników. Kierownik pociągu obserwuje peron z zewnątrz po czym – jeśli wszystko jest w porządku – daje sygnał do odjazdu i wsiada do pociągu. Podróżna wskazuje w tekście, że właśnie taki sygnał wcześniej usłyszała ("3 minuty od peronu usłyszałam gwizdek konduktora"). Po tym czasie drzwi są blokowane, a kierownik pociągu obserwuje krawędź peronu już z wnętrza pojazdu.**W opisywanym przypadku pociąg po nadaniu sygnału stał jeszcze przez kilka minut na peronie, ponieważ nastąpiła chwilowa usterka. W ciągu tych kilku minut maszynista „zresetował” komputer pokładowy i odjechał – otwarcie drzwi w tym czasie byłoby niestety naruszeniem zasad bezpieczeństwa.**

Jeśli natomiast chodzi o miejsce zatrzymywania się pociągu w stacji Będzin Ksawera, to niestety nie zależy ono od naszej decyzji, lecz od sygnałów umieszczonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe (Koleje Śląskie muszą się do nich bezwzględnie dostosować – tak jak np. kierowcy do znaków drogowych). W tym akurat wypadku tzw. tarcza zaporowa została tak umieszczona, że niemożliwy jest postój naszego pociągu bliżej miejsca zatrzymywania się zastępczej komunikacji autobusowej. Warto przy tym wspomnieć, że już od 9 maja ten problem zniknie, ponieważ zakończy się remont prowadzony przez PKP PLK na tym odcinku i będziemy mogli wrócić do obsługiwania całości trasy przez pociągi.

Czytaj także: Ekspert podpowiada jak sporządzić skargę na kolej

Zobacz również: Pociągi są brudne?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera