Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogowa Trasa Średnicowa, czyli 31-kilometrowa układanka do Gliwic

Bartosz Pudełko
8.03.16 gliwice dts drogowa trasa srednicowa przed otwarciem srednicowka droga centrum gliwicfot. bartosz pudełko / polska press grupa / dziennik zachodni
8.03.16 gliwice dts drogowa trasa srednicowa przed otwarciem srednicowka droga centrum gliwicfot. bartosz pudełko / polska press grupa / dziennik zachodni brak
20 marca otwarty zostanie ostatni odcinek Drogowej Trasy Średnicowej, biegnący przez centrum Gliwic. Tym samym w życie wejdzie zrodzona już dekady temu koncepcja szybkiego drogowego połączenia miast aglomeracji. Mimo iż o średnicówce myślimy jak o całości, to w pewnym sensie jest to układanka, której elementy powstawały w różnych latach i są utrzymywane przez różne podmioty

Za nieco ponad tydzień ziszczą się plany sprzed 40 lat. Miasta aglomeracji połączy droga szybkiego ruchu, biegnąca na osi wschód-zachód. Od Katowic do Gliwic. Drogowa Trasa Średnicowa, bo oczywiście o niej mowa, wkrótce będzie liczyć 31,3 km długości i biec będzie od węzła z DK88 w Gliwicach, przez centrum tego miasta i węzeł z autostradą A1, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice i Chorzów, aż do centrum Katowic, tunel pod rondem do węzła Bagienna. 20 marca oddany ma zostać ostatni odcinek, czyli właśnie ten biegnący przez śródmieście Gliwic.

Myśląc o średnicówce myślimy o całości. I oczywiście mamy rację. To jedna droga o jednakowych na całej długości parametrach (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 m każdy oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m; jest to droga wojewódzka o statusie drogi głównej ruchu przyspieszonego, co dopuszcza maksymalną prędkość 100 km/h, a w niektórych miejscach, np. na łukach, 80 km/h). Musimy jednak pamiętać, że na tę całość składa się wiele elementów. To droga, która powstawała latami. Kawałek po kawałku. Niektóre jej fragmenty liczą sobie niespełna 2 lata, inne kilkanaście. W tym sensie DTŚ jest jedną wielką układanką, której elementy stawiały inne firmy, w innych latach, przy nieco innej technologii. Dodatkowo dba o nią 6 różnych podmiotów. Nie dziwcie się więc, że ta trasa na całej długości nie jest jednolita.

Dziś budować jest łatwiej, ale i bez nowych technik sobie radzili

Koncepcje dotyczące powstania takiego drogowego połączenia Gliwic i Katowic sięgają co najmniej lat 70. ubiegłego stulecia. Fizycznie budowa ruszyła na przełomie lat 70. i 80. i z dłuższymi lub krótszymi przerwami toczy się do dzisiaj (patrz: oś czasu powyżej). Co kilka lat otwierane były kolejne odcinki, a jednocześnie ruszała budowa kolejnych. Łatwo więc zauważyć olbrzymią rozpiętość w czasie. Pierwsze odcinki drogi od ostatnich dzielą dwie dekady. Niektóre fragmenty średnicówki powstały jeszcze w poprzednim ustroju. Zmieniła się więc technologia budowy oraz wykorzystywane materiały.

Historyczne kontrowersje wokół kampanii piwa "Tyskie". Marka...

Wolne miejsca w przedszkolach. Sprawdź swoje miasto. Rekruta...

Na zdjęciu: sierż. Marta MysurCo piąty funkcjonariusz Policji jest kobietą. Policjantka zatrzymująca pojazd do kontroli drogowej, patrolująca ulice, to w dzisiejszych czasach widok, który nikogo nie dziwi. W korpusie służby cywilnej większość stanowią panie, bez których niemożliwe byłoby funkcjonowanie policyjnej administracji.

Policjantki i ich pasje. Zobaczcie piękniejszą twarz policji [ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!