Po raz pierwszy od blisko 1,5 roku główna hala gliwickiego dworca PKP zapełniła się w piątek podróżnymi. Na miejsce stopniowo wróciły kasy, otwarto przejście podziemne na perony, po raz pierwszy pojawiły się elektroniczne tablice odjazdów. Słowem - główny budynek dworca otwarto dla podróżnych po remoncie. Na finał wszystkich prac czekamy - ma on nastąpić na przełomie III i IV kwartału. Dworzec w Gliwicach ma być jednym z szesnastu w Polsce obiektem klasy premium.
Co się dotąd zmieniło? Z zewnątrz elewacja, dach czy okna. W środku nowe posadzki i ściany, zaś wizytówki hali głównej - kamionkowa mozaika (zaprojektowana przez Witolda Bulika i Zygmunta Lisa) i drewniane sklepienie - są odrestaurowane.
- Sama hala zachowała swój wygląd. Wchodząc zobaczyłam mozaikę i w pierwszej chwili pomyślałam, że nic się nie zmieniło. Ale to dlatego, że tak przykuwa ona wzrok. Potem oczywiście zauważyłam, że całe pomieszczenie jest odnowione, czystsze, bardziej nowoczesne. Wreszcie! Bo Gliwice zasługują na duży i piękny dworzec. 70 lat tu mieszkam i nie pamiętam innego remontu - mówi Halina Garbacik z Gliwic.
Największe zmiany dotyczą peronów, które podróżni mogą oglądać już od dawna. 4 platformy praktycznie wybudowano od nowa wzbogacając o łukowe, stalowe zadaszenie oraz windy i schody ruchome.
Otwarcie hali głównej to pierwszy zwiastun końca remontu. Począwszy od placu przed dworcem, gdzie wciąż jeszcze stoją budowlane kontenery, poprzez samą halę i przejście na perony, gdzie wciąż windy i ruchome schody są zamknięte, a miejsca na pawilony niezagospodarowane, na peronach skończywszy - wszędzie trwają roboty wykończeniowe. Sam dworzec tymczasowy w modułowych kontenerach przed budynkiem, choć już nie funkcjonuje, zniknie w sierpniu. PKP nie chce bowiem uruchamiać ciężkiego sprzętu w trakcie Światowych Dni Młodzieży, które generują spory ruch na stacjach. Co zaś tyczy się samego remontu, to powinien on zakończyć się na przełomie III i IV kwartału tego roku. Termin kilkukrotnie przesuwany. Remont rozpoczął się w grudniu 2014 roku i znaczna część obiektu (z wyłączeniem jednego peronu) miała być pierwotnie gotowa pod koniec 2015 . Powołując się na istotne trudności techniczne, które wynikły już podczas prowadzenia prac w głównym budynku zabytkowego dworca, termin ukończenia prac przekładano na wiosnę 2016. Potem mówiono m.in. o końcówce czerwca 2016. Inwestycję realizuje, przypomnijmy, polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o. i Aldesa Construcciones SA. Koszt inwestycji, jak informowała PKP SA, to ok. 156 mln zł. 83 mln to pieniądze z unijnego dofinansowania.
*Transformersy zniszczą Katowice. Tak to ma wyglądać ZDJĘCIA
*Miss Polski 2016 OTO FINALISTKI Zobacz zdjęcia
*Wakacje za granicą: Tych krajów unikaj i nie jedź. MSZ ostrzega. Są zaskoczenia
*Najlepsze baseny w województwie śląskim [TOP 10 BASENÓW]
*W pełni wyposażone mieszkanie w centrum Katowic może być Twoje! Dołącz do graczy loterii "Dziennika Zachodniego"
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?