Na początku listopada, do portu Opole trafił stator generatora o ciężarze 476 ton z fabryki Siemensa zlokalizowanej w Mülheim nad rzeką Ruhr w Niemczech. Miejscem przeznaczenia ładunku jest nowo budowany blok energetyczny Elektrowni Jaworzno o mocy 910 MW. Zlecenie transportu statora generatora od fabryki do miejsca docelowego otrzymały podmioty należące do grupy Felbermayr.
Jest to rekordowo ciężki ładunek o jednorazowej masie skupionej, jaki dotychczas dostarczono drogą wodną do Opola. Odcinek transportu obejmujący żeglugę śródlądową zlecono firmie Haeger & Schmidt International GmbH z siedzibą w Duisburgu. Transport zrealizowany został barką motorową JOLIBA o długości 82 m i szerokości 9 m, w której dno ładowni zostało odpowiednio wzmocnione poprzez rozłożenie pod generatorem dodatkowych belek stalowych rozprowadzających naciski.
Załadowana barka zanurzona była na 157 cm, co wymagało szczególnej ostrożności i uwagi podczas podróży na całym odcinku Odry, a w szczególności przy przejściu przez mielizny i przemiały w rejonie Słubic oraz na Odrze swobodnie płynącej. W tym celu dla uniknięcia niepotrzebnych „niespodzianek” na odcinku z Hohensaaten do Brzegu Dolnego zaangażowany został pchacz TUR-O-78 jako jednostka asystująca dla JOLIBY.
Dzięki ścisłej współpracy z Centrum Operacyjnym RZGW we Wrocławiu udało się szczęśliwie po trwającym 21 dni rejsie dopłynąć do portu firmy FAMET w Opolu, gdzie za pomocą suwnicy bramowej o udźwigu 500 ton generator został wyładowany z barki na tymczasowy plac składowy.
Opracowaniem technologii przeładunku statora generatora i dostawy na teren budowy nowego bloku elektrowni zajęła się firma Best Logistics ze Szczecina.
Z Austrii sprowadzono specjalistyczny 32-osiowy wagon dziobowy należący do firmy Felbermayr Transport- und Hebetechnik GmbH & Co KG, na który został załadowany w ostatnich dniach listopada stator generatora i przetransportowany do elektrowni, gdzie został złożony na miejscu składowym. Należy podkreślić, że także ten transport kolejowy stanowi nowy rekord na Europejskich torach. Jeszcze nigdy nie przewieziono koleją ładunku o takiej masie jednostkowej.
Ostatnim etapem realizowanym przez Best Logistics w roku 2017 będzie dostarczenie stojana generatora na specjalistycznych osiach SPMT (samojezdne podwozie wieloosiowe) do hali maszynowni nowego bloku elektrowni.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?