Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

1,8 mln zł będzie kosztował projekt Tramwaju na południe. Katowice wybrały wykonawcę

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Ponad 1,8 mln zł zapłacą Katowice za projekt nowej linii tramwajowej z Brynowa do Kostuchny. Miasto rozstrzygnęło przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej, umowa w tej sprawie zostanie podpisana z firmą Sweco.

W przetargu na zaprojektowanie Tramwaju na południe wystartowało osiem firm. - Wybrana w przetargu firma Sweco występuje w formule konsorcjum polskiego i belgijskiego oddziału i zdobyła w procedurze 100 punktów – poinformowali w czwartek katowiccy urzędnicy.

Sweco będzie miała za zadanie przygotować projekty budowlane, wykonawcze oraz oszacować koszty budowy nowej linii tramwajowej. Prace projektowe zostaną podzielone na dwa etapy, w pierwszym zaprojektowana ma zostać linia tramwajowa o długości 5,2 km, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, ścieżka rowerowa oraz węzeł przesiadkowych w Kostuchnie. Natomiast w drugim etapie nowa droga, która ma biec wzdłuż linii, której budowa planowana jest jednak nie wcześniej niż w 2030 roku. Projektanci na przygotowanie dokumentacji będą mieli 22 miesiące.

Wykonawca będzie musiał koordynować swoje prace z blisko dwudziestoma podmiotami oraz będzie zobowiązany m.in. do organizacji co najmniej 10 spotkań z mieszkańcami, a także do prowadzenia działań informacyjnych.

- W kwietniu Urząd Miasta Katowice ogłosił zbiór zasad, którymi będą kierowali się projektanci w swojej pracy. Oprócz kwestii konsultacji społecznych, wśród warunków wymagalnych wyszczególniono m.in., że nowa sieć tramwajowa powinna przebiegać wzdłuż istniejącej już infrastruktury ciepłowniczej i kolejowej, nie tworząc tym samym nowej bariery pomiędzy mieszkańcami a lasem. Zaakcentowana jest również kwestia ochrony terenów zielonych– w każdym przypadku, gdy realizacja prac będzie wymagała zmian w drzewostanie, w miejscu jednego dotychczasowego będą musiały być zasadzone co najmniej dwa nowe drzewa – przypominają urzędnicy z Biura Prasowego UM Katowice.

Nowa linia tramwajowa w Katowicach będzie biegła z pętli tramwajowej w Brynowie do nowo planowanej pętli przy osiedlu Bażantowo w Kostuchnie. Będzie długa na 5,2 km, wzdłuż niej powstanie osiem przystanków, między którymi odległość nie będzie większa niż 800 metrów. Czas przejazdu z Kostuchny do Brynowa ma wynieść od 12 do 14 minut, a z Kostuchny do rynku od 22 do 24 minut. Inwestycja będzie realizowana przez katowicki samorząd i spółkę Tramwaje Śląskiego i ma zostać zakończona do 2020 roku. Szacowany koszt budowy to 110 mln zł.

Tramwaj na południe Katowic przebieg

1. Odcinek w ul. Rzepakowej od pętli „Brynów” do ul. Kolejowej
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po wschodniej stronie ul. Rzepakowej. Ścieżka rowerowa poprowadzona będzie od pętli „Brynów” wzdłuż ul. Jankego do ul. Kolejowej, a następnie po północnej stronie ul. Kolejowej do ul. Rzepakowej.

2. Skrzyżowanie z ul. Kolejową
Zakłada się przebudowę skrzyżowania z sygnalizacją świetlną nadającą priorytet dla ruchu tramwajowego. W układzie docelowym jezdnia ulicy Kolejowej poprowadzona zostanie pod linią tramwajową i ścieżką rowerową.
3. Odcinek od ul. Kolejowej do skrzyżowania z linią kolejową
Zakłada się lokalizację przystanków oraz poprowadzenie linii tramwajowej oraz ścieżki rowerowej po wschodniej stronie drogi stanowiącej przedłużenie ul. Rzepakowej.

4.Skrzyżowanie z linią kolejową
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej pod linią kolejową.

5. Odcinek od skrzyżowania z linią kolejową do ul. Szenwalda
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej przy linii kolejowej.

6.Odcinek od ul. Szenwalda do ul. Ziołowej
Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Szenwalda oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej - częściowo przebudowanej.

7. Odcinek w ul. Ziołowej
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po południowej stronie ul. Ziołowej. Zakłada się odtworzenie istniejących parkingów, częściowo zajmowanych w celu poprowadzenia linii tramwajowej i ścieżki rowerowej.

8.Odcinek w ul. Cegielnia Murcki
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po zachodniej stronie ul. Cegielnia Murcki.

9.Odcinek od ul. Cegielnia Murcki do ul. Krynicznej
Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Krynicznej oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż przebudowywanej magistrali ciepłowniczej, bez jakiegokolwiek zajmowania terenu rezerwatu „Ochojec” i ingerencji w zabudowę mieszkaniową.

10.Odcinek od ul. Krynicznej do łącznika ulic Radockiego i Bażantów
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej - częściowo przebudowywanej.

11. Odcinek wzdłuż ul. Radockiego
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej na terenie pomiędzy ulicą Radockiego i ogródkami działkowymi.

12.Odcinek od ul. Radockiego do ul. Bażantów
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową, parkingu Park&Ride oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej na przedłużeniu ulicy Zabłockiego.

13.Odcinek wzdłuż ulicy Bażantów
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po północnej stronie ul. Bażantów.

14.Pętla „Kostuchna” przed skrzyżowaniem z ul. Armii Krajowej
Zakłada się lokalizację przystanków końcowych i początkowych zintegrowanych z komunikacją autobusowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!