Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak Katowice widzą uczestnicy EKG 2016

Justyna Przybytek
Europejski Kongres Gospodarczy 2016
Europejski Kongres Gospodarczy 2016 Marzena Bugala- Azarko, Lucyna Nenow, Karina Trojok
Europejski Kongres Gospodarczy stał się okazją do sprawdzenia, jak Katowice postrzegają przyjezdni. Większość wciąż widzi miasto jedynie przez pryzmat przemysłu

Prawie 8000 gości, ponad 100 paneli i debat, kilkuset panelistów, ponad pół tysiąca akredytowanych dziennikarzy i około 300 osób obsługi - to liczby Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który wczoraj zakończył się w Katowicach. Impreza, oprócz spotkań wokół biznesu i gospodarki, stała się też okazją do sprawdzenia, jak goście, a przyjechali do Spodka i Międzynarodowego Centrum Kongresowego z całej Polski i zagranicy, oceniają stolicę aglomeracji, która od lat walczy ze stereotypowym wizerunkiem miasta przemysłu. Jak się okazało Katowice mają jeszcze sporo w temacie do zrobienia.

Pytanie, z czym kojarzą ci się Katowice, zadali gościom kongresu wolontariusze z zespołu Medialab, stworzonego przez instytucje kultury Katowice Miasto Ogrodów.

- Jednym z celów projektu Medialab jest wykorzystywanie wizualizacji danych do lepszego poznawania miasta. Dlatego nie mogliśmy nie skorzystać z okazji, jaką jest wizyta tylu gości na EKG, żeby zapytać ich o postrzeganie Katowic - wyjaśnia Łukasz Kałębasiak, rzecznik Miasta Ogrodów.

Wolontariusze poprosili kongresowiczów o wybór maksymalnie trzech pojęć, z którymi kojarzą Katowice. W sumie przepytano ponad 900 osób, a ich odpowiedzi podzielono na te udzielone przez mieszkańców konurbacji oraz tych spoza naszego regionu. Jak się okazało postrzeganie miasta przez ludzi „stąd” i z reszty Polski jest zgoła odmienne. Nam stolica aglomeracji kojarzy się przede wszystkim z kulturą (57 proc. odpowiedzi), dopiero na drugim miejscu jest przemysł (52 proc.), na trzecim - biznes - 45 proc. Sporo, bo aż 32 proc. badanych, zdaje sobie sprawę, że Katowice to olbrzymi ośrodek akademicki i kojarzy Katowice z nauką, dużo natomiast z zielenią (26 proc.). Odpowiedzi mieszkańców spoza konurbacji mogą rozczarować, zwłaszcza tych, którzy od lat kibicują kampaniom promującym stolicę aglomeracji jako znakomite miejsce do mieszkania i słynące z kultury. Aż 72 proc. odpowiedzi uczestników kongresu spoza konurbacji utożsamia Katowice przede wszystkim z przemysłem, na drugim miejscu pojawia się biznes (49 proc.), a dopiero na trzecim - kultura (37 proc.). Nieliczni kojarzą natomiast stolicę aglomeracji z dobrobytem (8 proc.) i zielenią (10 proc.).

- Odpowiedzi nie są zaskoczeniem. Owszem, gościom częściej niż mieszkańcom Katowice kojarzą się z przemysłem, ale odpowiedź jest ogólna. Przemysł to także przemysł oparty o najnowsze technologie, przemysł innowacyjny i przemysły kreatywne. Z pewnością uczestnicy EKG nie myślą tylko o hutach i kopalniach. Cieszy wysokie wskazania dla kultury. Nawet wśród gości to trzecie najsilniejsze skojarzenie. - przekonuje Kałębasiak. To skojarzenie Katowice próbowały w trakcie kongresu jeszcze wzmocnić: w MCK na stoisku miasta chwalono się zdobyciem pod koniec ubiegłego roku tytułu miasta kreatywnego Unesco w dziedzinie muzyki, tu odbywały się koncerty muzyki klasycznej, ale nie tylko, bo w piątek wystąpił tu również raper Miuosh.

Zielonej strony Katowic, a ponad 40 proc. powierzchni miasta zajmują tereny zielone, goście kongresu zobaczyć okazji nie mieli, nawet w strefie kultury, bo wychodząc z MCK widzieli przede wszystkim olbrzymi, zastawiony po brzegi parking, z drugiej strony - od Spodka: betonowy plac.

- To nie tak, że my idealizujemy Katowice, a tak naprawdę jest inaczej. Miasto jest niesamowicie zazielenione, co widać gdy spojrzeć z góry. Problem w tym, że ludzie przyjeżdżają do zabudowanego centrum, wchodzą do jednego budynku, przechodzą do kolejnego i to są dla nich Katowice - komentowała wyniki ankiet prof. Katarzyna Popiołek z Uniwersytetu SWPS, którą spotkaliśmy w trakcie EKG.

Prezydent miasta Marcin Krupa wynikami, czego nie ukrywał, jest zaskoczony. - Informacja, którą staramy się podkreślać, że Katowice są drugim polskim miastem, po Zielonej Górze, gdzie stosunek terenów zielonych do zurbanizowanych, jest bardzo wysoki, nie do wszystkich jeszcze dociera. To dla nas pewien sygnał, że musimy bardziej ten temat podkreślać i mocniej go prezentować - ocenił.

Udało się natomiast i nowemu zarządcy Spodka i MCK i miastu pokazać, że Katowice dysponują największym kompleksem kongresowo - konferencyjnym w Polsce. W trakcie EKG po raz pierwszy wykorzystano zarówno Centrum Kogresowe i Spodek. W pierwszej hali odbywały się debaty, panele i spotkania biznesowe, w drugiej rządziły młode firmy start-upowe, zaś na płycie Spodka odbywały się debaty o nowych i innowacyjnych pomysłach na biznes. W obu naraz udało się pomieścić kilkanaście tysięcy osób (a można znacznie więcej), w Spodku przestrzeń dedykowana młodym została przy tej okazji nietypowo zaaranżowana - na płycie Spodka zamiast krzeseł, ustawiono poduchy i siedziska. - To kapitalnie wykorzystana przestrzeń, w luźnym, młodzieżowym stylu, który sprzyjał swobodnej, ciekawej dyskusji - oceniał Krupa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jak Katowice widzą uczestnicy EKG 2016 - Dziennik Zachodni