Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest umowa na modernizację linii kolejowej Jaworzno-Szczakowa - Trzebinia

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Najszybsze pociągi między Krakowem a Katowicami mają wówczas pokonać ten dystans w godzinę
Najszybsze pociągi między Krakowem a Katowicami mają wówczas pokonać ten dystans w godzinę ARC
W 2020 roku ma się zakończyć never ending story, czyli ciągnący się w nieskończoność remont linii kolejowej z Katowic do Krakowa. W czwartek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z konsorcjum wykonawców umowę na modernizację odcinka z Jaworzna-Szczakowej do Trzebini. Aktualnie prace toczą się również na odcinku pomiędzy Krzeszowicami a stacją Kraków-Mydlniki.

PKP PLK modernizacją objęły do tej pory odcinek Jaworzno-Szczakowa - Sosnowiec-Jęzor, gdzie prace zakończyły się w 2015 roku. Obecnie remontowany jest odcinek Krzeszowice - Kraków-Mydlniki. W listopadzie 2016 roku kolejarze podpisali też umowę na modernizację odcinka Kraków Mydlniki - Kraków Główny Towarowy. W sierpniu przyszłego roku ma się zakończyć przetarg na przebudowę ostatniego brakującego odcinka Trzebinia - Krzeszowice.

Modernizacją torowiska i nie tylko zajmą się konsorcjum firm: TRAKCJA PRKiI SA (lider konsorcjum), Comsa SA (partner), PKP Energetyka SA (partner), PORR Polska Construction SA (partner), PORR Bau GmbH (partner). Termin realizacji inwestycji to 24 miesiące od daty podpisania umowy. Prace między Szczakową a Trzebinią pochłoną 365 mln zł brutto. Wartość całego projektu to 2,3 mld złotych.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest na połowę 2020 roku. Najszybsze pociągi między Krakowem a Katowicami mają wówczas pokonać ten dystans w godzinę.

Modernizacja 15-kilometrowego odcinka Trzebinia - Jaworzno-Szczakowa to nie tylko remont torów, ale i 33 obiektów inżynieryjnych, w tym siedemnastu wiaduktów.

- PLK zmienią na nowocześniejsze urządzenia sterowania ruchem i m.in. dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo pociągów, które pojadą z prędkością do 160 km/h. Lepszą obsługę podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewni przebudowa peronów i przejść podziemnych w Jaworznie-Szczakowej, Jaworznie-Ciężkowicach i peronów z kładką dla pieszych w Balinie.

Modernizacja obejmie także przejazdy kolejowo-drogowe. Dwa - w Jaworzno Szczakowej, w ciągu ulic Bukowskiej i Mroczka oraz jeden w Balinie. Zastąpią bezkolizyjne wiadukty nad torami, co podniesie poziom bezpieczeństwa, zarówno ruchu pociągów na trasie E30 między Trzebiną a Jaworzno Szczakową, jak również ruchu samochodowego i pieszego. Ponadto dwa skrzyżowania drogi z torami zostaną wyposażone w urządzenia nowszej generacji (Jaworzno-Szczakowa, Jaworzno-Ciężkowice).

Obecnie 77-kilometrowy odcinek z Katowic do Krakowa pociągi pokonują w ponad dwie godziny.

Dzieci śpiewają kolędy. Kliknij i posłuchaj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jest umowa na modernizację linii kolejowej Jaworzno-Szczakowa - Trzebinia - Dziennik Zachodni