Katowice: PKM ma 30 nowych solarisów i żegna się z Ikarusami...

    Katowice: PKM ma 30 nowych solarisów i żegna się z Ikarusami ZDJĘCIA

    Zdjęcie autora materiału

    Justyna Przybytek

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Nowe autobusy PKM Katowice
    1/19
    przejdź do galerii

    Nowe autobusy PKM Katowice ©LOTA

    30 nowych autobusów jest już w zajezdni PKM w Katowicach. Wszystkie to solarisy, połowa z nich to autobusy przegubowe. Pierwsze wyjadą na ulice jeszcze przed świętami. Ten zakup oznacza, że z floty katowickiego przewoźnika znikają wszystkie autobusy z wysoką podłogą, w tym ikarusy. Tych ostatnich PKM ma 19, po 1 stycznia wszystkie zostaną wycofane z obsługi linii autobusowych, część z nich zostanie wystawiona w przetargu.
    Wraz z nowymi autobusami flota Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach liczy 254 pojazdy. Najnowsze zostały zakupione w ramach większego projektu realizowanego przez katowicki PKM, na który przedsiębiorstwo pozyskało dofinansowanie unijne. Łącznie spółka wyda na modernizację swojej floty 100 mln zł, w tym 85,5 mln zł pochodzi z UE.

    – Ta inwestycja wpisuje się znakomicie w nasze inne działania, które mają na celu zachęcać mieszkańców Katowic i całej aglomeracji do korzystania z transportu publicznego – mam tu na myśli m.in. budowę centrów przesiadkowych, czy linii tramwajowej na południe miasta – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

    W ramach unijnego projektu PKM kupi docelowo 100 nowych autobusów. 20 pojazdów (w ramach wkładu własnego) spółka kupiła już w ubiegłym roku. W tym roku to kolejnych 30 autobusów za 30 mln zł. Wszystkie wyjadą na drogi przed końcem roku. Będą obsługiwały linie nr 9, 10, 11, 30, 74, 109, 190, 296, 657, 688, których trasy przebiegają głównie przez Katowice, ale także przez Chorzów i Siemianowice Śląskie.

    Połowa z nich to autobusy przegubowe. Każdy z solarisów jest wyposażony w ładowarki USB (6 lub 10 w zależności od modelu) oraz darmową sieć WiFi dla pasażerów. W autobusach jest ogrzewanie i dwustrefowa klimatyzacja (dla pasażerów i kierowcy) oraz monitoring przestrzeni pasażerskiej. Dodatkowym, oprócz niskiej podłogi, udogodnieniem dla niepełnosprawnych, jest oświetlenie pomostów wejściowych, alfabet Brailla na przyciskach, czy tzw. „przyklęk” i platforma dla wózków inwalidzkich.

    Wszystkie pojazdy wyposażone są w ekologiczne jednostki napędowe spełniające normę emisji spalin EURO 6. Zainstalowane jest w nich także oświetlenie w technologii LED.

    Kolejne zakupy PKM planuje w przyszłym i kolejnym roku. W ciągu dwóch lat spółka kupi następne 50 autobusów, w tym 10 elektrycznych.

    - Autobusy elektryczne kupimy pod koniec 2018 roku, bo w tej chwili jest niezwykły postęp technologiczny w zakresie ich budowy, dlatego chcemy je mieć na koniec projektu, aby były jak najbardziej nowoczesne, a jednocześnie, gdy w mieście będzie już infrastruktura niezbędna do ich ładowania – zapowiada Helena Ulanowska, prezes zarządu PMK Katowice. Automaty do ładowania autobusów mają pojawić się na planowanych przez miasto centrach przesiadkowych.

    Zakup nowych autobusów, to jednocześnie pożegnanie z ikarusami w PKM w Katowicach. Spółka ma 19 takich pojazdów. - Solarisy zastąpią najbardziej wyeksploatowane pojazdy Ikarus oraz Jelcz 120 MM/2. W rezultacie pozwoli to na całkowite wycofanie autobusów wysokopodłogowych z obsługiwanych przez nas linii już z końcem 2016 r. – zapowiada Ulanowska. A co z ikarusami? - Będą wycenione i wystawione na przetarg, być może znajdą się chętni na ich zakup. Trzy pojazdy zostawimy dla celów muzealnych i pod organizację różnych eventów – dodaje.

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      aż 30... wow!

      gustlik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      niesamowite 30 autobusów. szkoda że za 160 000 000 zł wydanych na śkup było by ok 130 długich solarisów - albo i weicej przy takim kontrakcie.
      ale co tam, tu nie zarobili by ludzie z zarzadu...rozwiń całość

      niesamowite 30 autobusów. szkoda że za 160 000 000 zł wydanych na śkup było by ok 130 długich solarisów - albo i weicej przy takim kontrakcie.
      ale co tam, tu nie zarobili by ludzie z zarzadu kzk i "inni" przyczyniajacy sie do tego sukcesu.

      dlaczego linie mysłowickie nie dostana żadnego busa? tu od wprowadzenia skupu autobusy spozniaja sie po 10-20 minut i ewidentnie jezdza przeładowane. znów mamy czekać na poprawe kilka lat?
      taksamo jak zabrano nam autobusy bezposrednio do centrum katowic i ponad dwa lata musielismy wysiadać na zawodziu do blota po kostki bo nikt nie zadbał o drobny szczegół jakim jest chodnik. i wy chcecie kogos uszczesliwiac jakims centrum przesiadkowym? Do dziś niekltóre linie z mysłowic i kierowcy lekko hamowaci i zazwyczaj spoznieni zatrzymuja sie daleko od przystanku tramwajowego ze trzeba biec jak chce sie zdarzyc na przesiadke na tramwaj czy inny autobus. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      DZ poleca

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Gry On Line - Zagraj Reklama