Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice: są przetargi na budowę trzech węzłów przesiadkowych. Zobaczcie wszystkie WIZUALIZACJE

LOTA
Węzeł przesiadkowy Brynów
Węzeł przesiadkowy Brynów UM Katowice
Katowice ogłosiły już przetargi na budowę trzech węzłów przesiadowych w Ligocie, Zawodziu i Brynowie. Budowa dwóch najdroższych i największych - węzłów w Zawodziu i Brynowie - potrwa 22 miesiące, to znaczy że będą gotowe w 2019 roku, natomiast tego w Ligocie 18 miesięcy, czyli ten może być gotowy już w przyszłym roku. Jakie będą katowickie węzły przesiadkowe? Zobaczcie!

Jest ostatni przetarg na budowę węzła przesiadkowego w Katowicach. W najbliższych latach miasto planuje trzy takie realizacje: w Ligocie, Zawodziu i Brynowie. Przetarg na budowę tego w Ligocie magistrat ogłosił trzy tygodnie temu, kolejny na węzeł Zawodzie, natomiast w ubiegłym tygodniu został opublikowany przetarg na węzeł Brynów. Budowa dwóch najdroższych i największych - węzłów w Zawodziu i Brynowie - potrwa 22 miesiące (to znacz,y że będą gotowe w 2019 roku), natomiast tego w Ligocie 18 miesięcy - czyli będzie on gotowy w przyszłym roku.

Centrum przesiadkowe w Brynowie będzie całkiem okazałe, powstanie w rejonie pętli tramwajowej. Będzie się składało z dwukondygnacyjnego parkingu na 400 aut, parkingu naziemnego z 52 miejscami. Będą tu też zadaszone perony oraz budynek poczekalni z punktami obsługi pasażerów, toaletą, małą gastronomią oraz kioskiem. Przy węźle powstanie też parking dla rowerów, parking dla taksówek oraz miejsca postoju Kiss&Ride. Koszt budowy węzła to ponad 66,5 mln zł. Przetarg potrwa do połowy maja.

Wszystkie trzy węzły mają działać w systemie park&ride, to znaczy, że z biletem na komunikację miejską bezpłatnie zostawimy samochód na parkingu centrum przesiadkowego.

- Rozwiązanie to stawia na rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu miejskiego oraz promowanie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu - ocenia Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu.

Przypomnijmy, że na węzły przesiadkowe w Brynowie, Ligocie i Zawodziu Katowice uzyskały dofinansowanie w wysokości ponad 120 mln zł (co stanowi 85 proc. kosztów tych inwestycji). Ten w Brynowie będzie najdroższy, nieco tańszy w Zawodziu - ok. 64 mln zł, a najtańszy ten w Ligocie - około 14 mln zł. Dwa pierwsze będą integrowały komunikację samochodową z tramwajową i autobusową. Natomiast ligocki ma umożliwić przesiadkę z samochodu do autobusu, albo pociągu. Tylko ten ostatni będzie bez budynku tzw. dworca, bo takie funkcje ma pełnić hala dworca w Ligocie, z którą węzeł będzie połączony.

W kolejnych latach katowicki magistrat planuje podobne inwestycje, węzeł Sądowa powstanie przy wjeździe do centrum, tu mają się również zatrzymywać autobusy komunikacji międzynarodowej. Następne mają powstać w Piotrowicach (w rejonie stacji kolejowej), Kostuchnie (przy ulicy Bażantowo, w ramach budowy nowej linii tramwajowej z Brynowa do Kostuchny) oraz przy ulicy Jana (przy wiadukcie kolejowym).

Zobacz najważniejsze informacje ostatnich dni w magazynie „Info z Polski”:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera