Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice w dobrej kondycji. 225 mln zł nadwyżki KATOWICE RATING FITCH STYCZEŃ 2017

DN
Amerykańska agencja ocenia kondycję firm, instytucji i państw. W styczniu 2017 Katowice oceniła na poziomie A-. To oznacza, że miasto ma dobrą płynność finansową. Ale wzrośnie obsługa długu, bo czas spłacić kredyt z EBI.

Podobną ocenę, na poziome A-, Fitch wystawił Katowicom w styczniu 2016. Obecny ranking Fitch potwierdził rating Katowic na poziomie A-. Ranking w języku angielskim został opublikowany 20 stycznia 2017.

- Fitch Ratings potwierdził długoterminowe ratingi Miasta Katowice (Issuer Default Ratings; IDR) dla zadłużenia w walucie zagranicznej i krajowej na poziomie „A-” oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie „AA+(pol)”. Wszystkie ratingi mają perspektywę Stabilną. Potwierdzenie ratingów odzwierciedla bardzo dobrą płynność Katowic i mocne wskaźniki zadłużenia oraz nasze niezmienione oczekiwania, że w średnim okresie oba czynniki pozostaną na dobrym poziomie - czytamy w raporcie.

Fitch Ratings to amerykańska agencja ratingowa. Publikuje ratingi, w których ocenia ponad 5700 instytucji finansowych, ponad 200 przedsiębiorstw oraz 100 państw. Jej siedziby znajdują się w Nowym Jorku i Londynie, ma też 51 biur na świecie. Obok agencji Moody's i Standard & Poor's zaliczany jest do grona najbardziej wpływowych agencji ratingowych.

Oto raport agencji Fitch:
Ratingi odzwierciedlają zdolność Katowic do finansowania inwestycji w znacznym stopniu ze środków własnych, wynikającą z zadowalającej sytuacji finansowej, ze spodziewanych wysokich dotacji unijnych oraz wysokich stanów środków pieniężnych.

W 2016 r. pozytywny wpływ na wyniki operacyjne miasta miały dochody z tytułu podatku od osób fizycznych oraz z podatku od czynności cywilno-prawnych. W rezultacie przewidywana nadwyżka operacyjna wynosi około 225 mln zł, co stanowi 14% dochodów operacyjnych Katowic i oznacza wzrost w porównaniu do średniej marży operacyjnej w wysokości 12,5% uzyskanej w latach 2011-2014.

Po odliczeniu dochodów o jednorazowym charakterze (56 mln zł), marża operacyjna wyniosłaby 10%-11%. Zgodnie z naszym scenariuszem bazowym oczekujemy, że wyniki operacyjne Katowic pozostaną zadowalające dla danego ratingu. Będzie to wynikało ze wzrostu dochodów z podatków dochodowych i lokalnych, który będzie wspierany przez spodziewany wzrost gospodarki narodowej. Prognozujemy, że w latach 2017-2019 Miasto osiągnie nadwyżki operacyjne w wysokości średnio 200 mln zł rocznie (po wyłączeniu dochodów o jednorazowym charakterze), czyli 11% w relacji do dochodów operacyjnych. Nadwyżka operacyjna Miasta znajduje się pod presją, gdyż po wyłączeniu dochodów jednorazowych tempo wzrostu wydatków operacyjnych byłoby porównywalne do tempa wzrostu dochodów operacyjnych. W rezultacie, brak możliwości zahamowania tempa wzrostu wydatków operacyjnych może negatywnie wpłynąć na ratingi Katowic. Zgodnie z naszą prognozą wydatki majątkowe miasta w latach 2017-2019 mogą wynieść łącznie 1,1 mld zł i stanowić 17%-20% wydatków ogółem.

Połowa wydatków majątkowych przeznaczona zostanie na inwestycje w drogi, a ponad 20% na transport publiczny. Pozostałe wydatki majątkowe będą przeznaczone na sport, kulturę i termomodernizację obiektów użyteczności publicznej. Oczekujemy, że ponad połowa wydatków majątkowych będzie finansowana z nadwyżki bieżącej Miasta oraz około 35% z dochodów majątkowych. Pozostała część wydatków majątkowych będzie finansowana z gotówki oraz z nowego długu.

W 2016 r. wydatki majątkowe Katowic były znacznie niższe niż planowane na początku roku i wyniosły około 150 mln zł, co wynikało głównie z braku dostępności dotacji unijnych. Skutkować to będzie przesunięciem realizacji inwestycji na lata późniejsze oraz znacznie wyższą, niż oczekiwaną nadwyżką budżetową w wysokości powyżej 100 mln zł.

Środki pieniężne powinny wzrosnąć z 262 mln zł na koniec 2015 r. do około 340 mln zł na koniec 2016 r. Mimo że miasto częściowo wykorzysta wysoki stan środków pieniężnych do finansowania inwestycji, według naszych prognoz pozostanie on na poziomie znacznie przewyższającym prognozowaną obsługę długu. W związku z rozpoczęciem spłaty dwóch kredytów na łączną kwotę 400 mln zł udzielonych przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), obsługa zadłużenia wzrośnie z 30 mln zł w 2016 r. do 65 mln zł w 2019 r.

W 2016 r. zadłużenie bezpośrednie Katowic spadło do 654 mln zł wraz ze spłatą kredytów EBI oraz brakiem zaciągnięcia nowego długu. W latach 2017-2019 może ono stopniowo wzrastać do 720 mln zł. Dług nie powinien jednak przekroczyć 45% dochodów bieżących, czyli poziomu zadłużenia wykazywanego w latach 2013-2015. Wskaźnik spłaty długu (zadłużenie ogółem do nadwyżki bieżącej) w latach 2017-2019 pozostanie na poziomie trzech do czterech lat (2016 r.: trzy lata), czyli znacznie poniżej ostatecznego okresu spłaty zadłużenia Katowic wynoszącego 17 lat. Katowice stanowią centrum dużej aglomeracji, którą zamieszkuje 2 miliony osób z ogółu 4,6 mln mieszkańców województwa śląskiego. Gospodarka lokalna Miasta jest dobrze zdywersyfikowana i zdominowana przez sektor usług, który stanowił 67,8% Wartości Dodanej Brutto w 2013 r. i zatrudniał 77% osób pracujących w 2014 r. (oba wskaźniki przewyższają średnie krajowe wynoszące odpowiednio 63,4% i 52%). Produkt krajowy brutto na mieszkańca w podregionie, do którego należą Katowice wyniósł 138,1% średniej krajowej w 2013 r., co dało mu ósme miejsce wśród 72 podregionów i przekłada się na wysokie dochody podatkowe miasta.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera