Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Plan transportowy dla Katowic: inwestycje za grube miliony zaplanowane na lata INFOGRAFIKA

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Autostrada A4 w Katowicach
Autostrada A4 w Katowicach
Na spotkanie z autorami planu transportowego dla Katowic przyszło w piątkowe popołudnie kilkadziesiąt osób. Prócz autorów obecny był także Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w UM Katowice. Mało czy dużo ludzi przyszło dyskutować? Jak mówili ci, którzy przyszli - zainteresowanych byłoby więcej, gdyby informacja o konsultacjach została przedstawiona wcześniej. Ważne: termin konsultacji wydłużono o kilka dni.

541 kilometrów dróg, z czego zaledwie 2,6 proc. pod zarządem instytucji rządowych. Resztą opiekuje się samorząd, a połowa to drogi gminne. Ale w tych niecałych 3 proc. jest choćby trasa S86 między Katowicami a Sosnowcem, najbardziej zatłoczona droga w Polsce, choć ma zaledwie 7 km długości. Osiem stacji i przystanków kolejowych. 111 przystanków tramwajowych, 522 przystanki autobusowe (w sumie 633 przystanki). Dobra sieć drogowa na osi wschód-zachód, słaba na osi północ-południe i ponad 180 tysięcy zarejestrowanych w mieście aut. Brak zintegrowanego, sprawnego i efektywnego systemu publicznego transportu zbiorowego, mimo funkcjonowania KZK GOP - to kilka liczb i danych z dokumentu pt Wieloletni plan rozwoju zintegrowanego systemu transportowego miasta Katowice. Opracowało ją na zlecenie urzędu miasta Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP z Krakowa. Właśnie trwają konsultacje. Swoje uwagi można zgłaszać do 24 lutego wysyłając mejl na adres: [email protected] lub podczas spotkania konsultacyjnego, które zaplanowano na piątek, 19 lutego przy ul. Moniuszki 7 w Katowicach. O godz. 17 planowana jest prezentacja materiałów, a potem dyskusja. Eksperci, którzy dokument opracowali, będą na miejscu wcześniej i o szczegóły systemu komunikacji - istniejącego i planowanego można będzie ich zapytać.
Specjaliści z Krakowa za 920 tys. zł policzyli w Katowicach przystanki, drogi, auta. I opracowali plan transportowy dla miasta na wiele lat naprzód. Rekomendują transport publiczny.

Ile aut osobowych jest w Katowicach i ilu jest mieszkańców

Ilu jest mieszkańców i aut?
Create bar charts

Plany są potężne. W planie, prócz inwestycji, o których wiadomo, że powstaną, jak węzły przesiadkowe czy budowa nowej linii tramwajowej wzdłuż Grundmanna i do Kostuchny, jest też np. prowadzona w ramach przedłużenia DTŚ przebudowa fragmentu alei Roździeńskiego, budowa przedłużenia ulicy Grundmanna na południe, do A4, z wiaduktem, rozbudowa dworca kolejowego ze względu na uruchomienie połączenia kolejowego do portu lotniczego w Pyrzowicach, przedłużenie Bocheńskiego do Kijowskiej czy budowa nowych jezdni serwisowych wzdłuż A4. Jest w nim mowa praktycznie o wszystkich inwestycjach drogowych, o których słyszymy od lat.

Opracowanie planu kosztowało katowickim magistrat 920 tysięcy złotych.

AKTUALIZACJA 19 LUTEGO 2016

Na spotkanie z autorami planu w piątkowe popołudnie przyszło kilkadziesiąt osób. Prócz autorów, obecny był także Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w UM Katowice.

Mało czy dużo ludzi przyszło dyskutować? Jak mówili ci, którzy przyszli, byłoby więcej, gdyby informacja o konsultacjach została przedstawiona wcześniej.

- Projekt trwa od roku, za nami już dziewięć etapów planu - wyjaśniła Paulina Struska, jedna z autorek planu. - W etapie IX jest plan rozwoju, jaki wynika z analizy, wykonanej w etapie VIII - dodała. To te dwie ostatnie części planu były przedmiotem dyskusji. - Badaliśmy ruch i zachowania komunikacyjne, zrobiliśmy prognozy ruchu i diagnozę - wyjaśniała pani inżynier. - To jest jeszcze niezatwierdzony projekt, który podlega dyskusji.

Przypomnijmy: uwagi do planu mogą być zgłaszane do środy, 24 lutego, jednak mieszkańcy, którzy na spotkanie przyszli, postulowali, aby czas konsultacji wydłużyć nawet do początku kwietnia. Taki postulat ma zostać rozważony

- My nie zajmowaliśmy się pojedynczymi projektami, lecz traktowaliśmy miasto całościowo - zastrzegł Jan Friedberg, jeden z autorów planu. - My też nie podejmujemy decyzji, podejmuje ją zamawiający, czyli miasto. Dokument ten nie rozstrzyga też, jak szeroka będzie droga, lecz określa, gdzie powinna być.Zajmowaliśmy się też tzw. wąskimi gardłami.

Rekomendowany przez konsorcjum firm (Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, firmy VIA VISTULA i IMS) wariant rozwoju dla Katowic to ten, który wzmacnia komunikację publiczną. Drugi skupia się raczej na budowie nowych dróg. Jego cel: wiodąca rola transportu zbiorowego, a nie nadmierne rozwijanie dróg. Obecnie tylko 36 proc. ruchu w Katowicach generowanego jest przez komunikację publiczną. To mało w porównaniu z innymi dużymi miastami, gdzie udział zbiorowej komunikacji w ruchu wynosi nawet 50 proc.

Obecnie spora część mieszkańców miasta ma przystanek komunikacji zbiorowej w zasięgu 15 minut (pieszo). Gorzej jest jednak w dzielnicach południowych - tam bywa, że do przystanku trzeba iść nawet 30-45 minut. I to właśnie głównie mieszkańcy południowych dzielnic przyszli na spotkanie. Przypominali, że do Podlesia rzadko kursują autobusy, a ludzie dlatego jeżdżą do centrum autami, że brakuje tu komunikacji. Problemowa okazała się ujęta w planie nowa droga na południu, łącząca Sandacza i Rolnicza. Część mieszkańców jej nie chce, bojąc się ruchu tranzytowego, a część chce, podkreślając fatalny stan dróg w tej okolicy. W ogóle katowiczanie niekoniecznie chcą już nowych dróg, wolą transport zbiorowy. - Jesteśmy bogatym miastem, stać nas na dobrą komunikację - mówili.

Padło także pytanie, dlaczego plan transportowy jest konsultowany i wprowadzany dopiero teraz, skoro w grudniu radni zatwierdzili plan inwestycyjny dla Katowic do roku 2030. A sporo inwestycji z planu wieloletniego jest też w planie transportowym, który przecież jest dopiero konsultowany. - Czy nie chodzi tylko o to, aby usankcjonować już zaplanowane inwestycje? - pytali ludzie. Chodzi o to, że w planach miasta jest raczej budowa nowych dróg niż rozwój komunikacji zbiorowej.

Cały dokument dot. etapu VIII znajdziecie pod tym adresem http://www.sitk.org.pl/wp-content/uploads/2016/02/Etap-VIII.pdf

Etap IX: pod tym: http://www.sitk.org.pl/wp-content/uploads/2016/02/Etap-IX.pdf

AKTUALIZACJA 23 LUTEGO 2016

Uwaga, konsultacje zostały wydłużone!
Oto komunikat biura prasowego UM Katowice: Na wniosek miasta, które przychyliło się do głosów mieszkańców w tej sprawie, termin zgłaszania uwag został przesunięty do końca lutego 2016. Uwagi można zgłaszać wysyłając wiadomości e-mail pod adres: [email protected] w terminie do dnia 29.02.2016r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!