VI Światowy Kongres Polonistów w Katowicach PROGRAM +...

    VI Światowy Kongres Polonistów w Katowicach PROGRAM + ZDJĘCIA Promują Polskę, język i kulturę

    KAG

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    VI Światowy Kongresu Polonistów rozpoczął się na Wydziale Prawa i Administracji w Katowicach.
    1/37
    przejdź do galerii

    VI Światowy Kongresu Polonistów rozpoczął się na Wydziale Prawa i Administracji w Katowicach. ©Marzena Bugała-Azarko/Dziennik Zachodni

    Jak zapewniają organizatorzy ma być to największe i najważniejsze w ostatnim ćwierćwieczu wydarzenie w skali świata promujące obraz Polski, polską kulturę i język. VI Światowy Kongresu Polonistów rozpoczął się na Wydziale Prawa i Administracji w Katowicach.
    W uroczystej inauguracja swój udział zapowiedzelieli m.in. prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś - JM Rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz Regionalnej Konferencji Rektorów Uczelni Akademickich oraz Jan Dziedziczak - Sekretarz Stanu ds. parlamentarnych, Polonii, konsularnych i dyplomacji publicznej.Inaugurację poprzedzi uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Śląskiego Profesor Marii Delaperrière.


    Kongres Polonistów został objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. W ramach trwającego przez trzy dnia spotkania humaniści będą uczestniczyć w szeregu wykładów i prelekcji poświęconych językowi polskiemu.

    PROGRAM ŚWIATOWEGO KONGRESU POLONISTÓW



    22.06, środa, 15.45-17.45
    Obrady w panelach, sale WPiA
    Panel I. Między dyscyplinowym profesjonalizmem a nową humanistyką: casus współczesnej teorii, aula 1
    Prowadzenie: Ryszard Nycz, Luigi Marinelli
    Uczestnicy: Adam Dziadek, Michał Paweł Markowski, Danuta Ulicka, Marek Zaleski

    Panel IV. Etnolingwistyka ponad granicami, aula 3
    Prowadzenie: Jerzy Bartmiński, Swietłana Tołstaja
    Uczestnicy: Aleksy Judin, Wojciech Chlebda, Tadeusz Zgółka, Jörg Zinken

    Panel VI. Polonistyka, komparatystyka, transkulturowość. Filologia jako obszar nadziei, aula 2
    Prowadzenie: Ryszard Koziołek, Tokimasa Sekiguchi
    Uczestnicy: Brigitte Gautier, Ewa Kosowska, Krzysztof Kłosiński

    22.06, środa, 18.00-19.45
    Walne Zgromadzenie Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych, aula 8, WPiA

    22.06, środa, 20.30
    Uroczysta kolacja, Hotel Katowice, al. Korfantego


    II DZIEŃ – 23 CZERWCA, CZWARTEK

    23.06, czwartek, 9.30-11.30
    Obrady w panelach, sale WPiA
    Panel II. Historia literatury czy historie literatury? Dzieje literatury polskiej w kontekście porównawczym, aula 1
    Prowadzenie: Grażyna Borkowska, Bożena Shallcross
    Uczestnicy: Maryia Bracka, Filip Mazurkiewicz, Tokimasa Sekiguchi, Andrzej Skrendo, Maria Zadencka

    Panel V. Języki regionalne i mniejszościowe: implikacje polityczne – kodyfikacja – aspekty strukturalne, aula 2
    Prowadzenie: Gerd Hentschel, Motoki Nomachi
    Uczestnicy: Roland Marti, Ewa Michna, Tomasz Wicherkiewicz

    Panel VII. Polski film, teatr i performance w perspektywie transnarodowej i międzynarodowej, aula 3
    Prowadzenie: Kris Van Heuckelom, Tamara Trojanowska
    Uczestnicy: Allen Kuharski, Krystyna Iłłakowicz, Joanna Rydzewska, Barbara Kita

    23.06, czwartek, 11.45-13.45
    Obrady w sekcjach, sale WPiA
    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 1.1. Polonistyka jako obszar nadziei, s. 3.45
    Petar Bunjak: Próba apologii badań nad recepcją literacką
    Urszula Żydek-Bednarczuk: Słowo i obraz w glottodydaktyce
    Tomasz Kunz: Teoria literatury jako inkluz kulturowych studiów literackich
    Joanna Niżyńska, Tamara Trojanowska: Dla kogo i jak pisać historię literatury i kultury polskiej za granicą?
    Piotr Bogalecki: Kamień odrzucony? Postsekularyzm jako (nie)możliwa perspektywa interpretacyjna literatury polskiej
    Wolfgang F. Schwarz: Refleksje nad statusem kulturologii w kontekście nauk humanistycznych

    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 3.1.1. Literatura, s. 3.46
    Małgorzata Czermińska: Doświadczenie przestrzeni miejskiej w polskiej prozie współczesnej
    Irina Adelgejm: Czas jako trauma, tekst jako autopsychoterapia. Na materiale prozy polskiej młodszych pokoleń początku XXI wieku
    Maria Zadencka: Melancholijne podróże Tomasza Różyckiego
    Rostysław Radyszewski: Profetyczne wizje w dzienniku Apolla Korzeniowskiego
    Piotr Biłos: Dziennik współczesny: narodziny

    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 6.1. Pogranicza, mniejszości, regiony, s. 2.22
    Zbigniew Greń: Miejsce śląskoznawstwa w badaniach polonistycznych
    Piotr Kocyba: Dyskusja nad statusem mowy Ślązaków w ślepej ulicy – powody i perspektywy
    Monika Mazurek-Janasik: Po co mniejszości język – przypadek Kaszubów
    Adela Kożyczkowska: Język kaszubski: peryferia językowa jako miejsce radykalnego otwarcia. Przyczynek do namysłu nad praktykami metodologii pozycjonowania
    Anna-Maria Meyer: Polska jako kraj wielojęzyczny – polszczyzna w kontakcie z językami mniejszościowymi
    Artur Jabłoński: Słupska szkoła badań nad literaturą kaszubską

    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 9. Polski film, teatr i performance w perspektywie transnarodowej i międzynarodowej, s. 2.23
    Kris Van Heuckelom: Srebrny ekran i paryski bruk. Filmowe portrety polskich emigrantów w koprodukcjach międzynarodowych (1976-2011)
    Joanna Rydzewska: Tkanie historii: kino Pawła Pawlikowskiego
    Alena Strakhava: Odbiór kina polskiego na Białorusi
    Anna Synoradzka-Demadre: Recepcja filmu „Ida” we Francji
    Elwira Grossman: Dramat migracyjno-transkulturowy na przykładzie wielo- i dwujęzycznych przedstawień wystawianych w kontekście brytyjskim

    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 10.1. Interkulturowe i transkulturowe konteksty kultury, s. 3.47
    Anna Pekaniec: Autobiografia i epistolografia w perspektywie kulturowej teorii literatury
    Dimitrina Hamze: Język groteski jako klucz do międzyludzkiej konwergencji (na podstawie twórczości Witolda Gombrowicza)
    Andrea Fernando De Carlo: Wyzwanie Arachne. Rozważania na temat zmian i przeformułowań mitu pająka w polskiej współczesnej literaturze kobiecej
    Agnieszka Miernik: Symbole archetypowe w baśniach
    Jӧrg Schulte: Salomon Dykman i hebrajski humanizm w Warszawie
    Magdalena Kirszniak: Między słowami – sztuka interpretacji według Marka Jodłowskiego

    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 12.1. Glottodydaktyka, s. 2.24
    Grażyna Zarzycka: Indukcyjne nauczanie gramatyki języka polskiego – od teorii do praktyki
    Dagmara Sobiecka: Punkty krytyczne dzisiejszej glottodydaktyki polonistycznej
    Anna Seretny, Norbert Nowak: Dostępność leksykalno-gramatyczna tekstu – perspektywa glottodydaktyczna
    Liliana Madelska: Pies czy kot, czyli o deegzotyzacji polszczyzny
    Joanna Przyklenk: Teksty i ko(n)teksty nauki języków obcych w międzywojniu a kształcenie polonistyczne
    Izabela Błaszczyk: Stosowanie trybu przypuszczającego u osób polskojęzycznych względnie heritage speaker w Niemczech

    23.06, czwartek, 13.45-15.00
    Bufet

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, sale WPiA
    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.1. Nauczanie w polskich szkołach, s. 3.45
    Beata Katarzyna Jędryka: Nauczyciel języka polskiego jako drugiego w polskiej szkole
    Natalia Gruszka: Polskie szkoły w obliczu wyzwania – o nauczaniu języka polskiego jako obcego dzieci obcokrajowców
    Agata Szybura: Diagnoza poziomu znajomości języka polskiego wśród uczniów cudzoziemskich rozpoczynających naukę w polskich szkołach – prezentacja testów dla dzieci w wieku 6–12 lat
    Agnieszka Jastrzębska: Wracam do Polski. O problemach migracyjnych nauczycieli i lektorów języka polskiego
    Marianna Łacek: Rola nauczyciela szkoły sobotniej w motywowaniu młodzieży do uczenia się języka polskiego
    Anna Dunin-Dudkowska: Specyfika kształcenia cudzoziemców na UMCS w świetle nowych wyzwań rzeczywistości

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.2. Nauczanie polonijne – język polski jako odziedziczony, s. 3.46
    Anna Seretny, Ewa Lipińska: Język odziedziczony – polszczyzna zagraniczna czy rodzima?
    Bernadeta Niesporek-Szamburska: Integrowanie metod i działań w nauczaniu polonijnym
    Anna Żurek: Badania nad językiem polskim jako odziedziczonym w kontekście bilingwizmu polsko-niemieckiego
    Inesa Kuryan: Problem uzasadnienia „języka polskiego z domu” podczas procedury otrzymywania Karty Polaka na Białorusi
    Irena Bogocz, Urszula Kolber: Językowe i kulturowe podstawy kompetencji komunikacyjnej uczniów polskich szkół mniejszościowych w Republice Czeskiej

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.3. Techniki nauczania, s. 3.47
    Kathryn Northeast, Agnieszka Majewska: Prezentacja interaktywnych ćwiczeń dla użytkowników języka polskiego jako dziedziczonego w Niemczech
    Monika Krzempek: Skuteczność stosowania różnorodnych metod i technik dydaktycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego na początkowym etapie nauki (w oparciu o materiały zebrane w projekcie VILLA)
    Małgorzata Małolepsza: Dwujęzyczność w praktyce glottodydaktycznej, część I: nauczanie dorosłych
    Ewa Źródlewska-Banachowicz: Dwujęzyczność w praktyce glottodydaktycznej, część II: nauczanie dzieci i młodzieży
    Marta Ułańska, Karolina Fastyn, Agnieszka Małyska, Kamila Dembińska: „Gramatyka dla praktyka”, czyli nauczanie gramatyki w sposób funkcjonalny. Prezentacja materiałów do nauczania jpjo na poziomach A1-B1

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.4. Dialogi kulturowe i tożsamościowe, s. 3.48
    Michał Hanczakowski: Problem uchodźców w kontaktach polsko-czeskich w epoce dawnej
    Anna Suchodolska: Tabu językowe oraz komunikacyjne używane przez imigrantów mieszkających w Polsce oraz izraelskich repatriantów
    Agnieszka Suchy: Problematyka barier międzykulturowych w filmie i w literaturze: stosunki polsko-żydowskie w „Idzie” Pawła Pawlikowskiego oraz w „Księgach Jakubowych” Olgi Tokarczuk i ich postrzeganie przez różne kręgi kulturowe
    Andrzej Baranow: Dialog etnokulturowy wspólnot narodowych Litwy jako perspektywa badawcza polonistyki Litewskiego Uniwersytetu Edukologicznego
    Anna Roter-Bourkane: Traumatycznie o pięknie, pięknie o traumie – refleksje wykładowcy historii i literatury polskiej dla cudzoziemców w cyklu AMU-PIE
    Andrzej Ruszer, Mao Rui: Realia polskie i chińskie na zajęciach tłumaczeniowych

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.5. Treści nauczania i egzaminy, s. 2.22
    Izabela Wieczorek: Kształcenie kompetencji pragmatycznej na poziomie początkującym
    Zyta Monika Oksztul: Czego Konstanty Ionescu nauczył się podczas rocznego pobytu w Polsce? Słów kilka o kulturze i realiach zawartych w podręczniku do nauki języka polskiego dla Rumunów prof. Stefana Glixellego
    Agata Bogdańska: Matura z języka polskiego jako języka ojczystego (L1) w Szkołach Europejskich
    Anna Tabisz: „Portfolio Językowe” – wykorzystanie EPJ w nauczaniu języka polskiego jako ojczystego (na przykładzie sprawności mówienia)
    Jacek Tomasz Kuchta: Certyfikaty z jpjo dla imigrantów
    Ewa Węgrzak: Certyfikacja – wersja egzaminu „senior”

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.6. Polonistyki zagraniczne, s. 2.23
    Gabriela Olchowa: Nowe wyzwania polonistyki zagranicznej w XXI wieku na przykładzie Słowacji
    Małgorzata Borkowska: Kierunek: Polska. Język i literatura polska w Bretanii (dydaktyka i badania)
    Seyyal Körpe: Historia badań nad językiem i kulturą polską w Turcji
    Jiřì Muryc: Historia i obecny stan badań polonistycznych na Uniwersytecie Ostrawskim
    Helena Krasowska: Język polski na południowo-wschodniej Ukrainie
    Magdalena Telus: Sytuacja języka polskiego w Niemczech

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.7. Polonistyki zagraniczne, s. 2.24
    Piotr Garncarek: Antropologiczna kategoria czasu w nauczaniu języka polskiego jako obcego
    Altangerel Janchivsembee, Tsogzolmaa Tsogt-Ochir: Polonistyka w Mongolii
    Roman Baron, Roman Madecki: Prezentacja dwutomowej publikacji „Česká polonistická studia” / „Czeskie badania nad Polską”
    Joanna Zatorska: Polskie XVII-wieczne druki okolicznościowe w zamku Skokloster. Prezentacja projektu badawczego
    Krystyna Jaworska: Dla kogo piszemy? Kilka uwag na marginesie czasopisma „pl.it” – organu włoskiego stowarzyszenia polonistów AIP oraz włoskich polonistycznych serii wydawniczych
    Krystian Węgrzynek: Czyśmy „znakiem na sędźtwo ludu bożego” naznaczeni? O lekturach narodu wybranego i europejskiej edukacji regionalnej słów kilka

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, aula 1, WPiA
    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 15. Postery, aula 1, WPiA
    Andrzej Król: Przestrzeń dydaktyczna kreowana przez młodzież i nauczycieli podczas polonistycznych wędrowań szlakami gniazd rodzinnych polskich pisarzy. Dwadzieścia lat wspólnych wędrowań po Zaolziu (Republika Czeska) i Wołyniu (Ukraina)
    Cristina Godun: Polonistyka akademicka w Rumunii
    Edyta Nowosielska: Stan nauczania języka polskiego oraz obraz polonistyki / studiów polonistycznych w Wielkiej Brytanii
    Ivana Dobrotová: Polonistyka w Ołomuńcu
    Józefa Zuzanna Królczyk Bremer: Wyzwania i radości autorki pierwszych podręczników do nauki języka polskiego dla Norwegów: „Polski i ty”, „Polski jest prosty!”, „Polski tu i tam”
    Lucyna Bagińska: Edukacja polonistyczna w szkole ponadgimnazjalnej wobec wyzwań współczesności
    Marcin Wągiel, Jakub Bortlik: PolFon – interaktywny portal edukacyjny poświęcony polskiej fonetyce
    Thuat Nguyen Chi: Fascynacja polską literaturą kobiecą u czytelników wietnamskich
    Mikołaj Chmialnicki: Recepcja literatury polskiej na Białorusi (koniec XX – początek XXI wieku)
    Bronisław Łacek: Szkolnictwo polskie w Australii

    23.06, czwartek, 17.15-18.45
    Obrady w sekcjach, sale WPiA

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 1.2. Polonistyka jako obszar nadziei, s. 3.45
    Kalina Bahneva: Literatura polska – problem światowości
    Magdalena Popiel: Kulturowa historia literatury w perspektywie twórczości artystów multimedialnych
    Maria Delaperrière: Między kanonem literackim a kulturą zwielokrotnioną
    Lidia Wiśniewska: Literatura jako obszar dwumityczności, czyli o mitograficznych zobowiązaniach filologii
    Joanna Maj: Historie literatury polskiej – historiografia literacka wobec współczesnych metodologii

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 2.1. Historia literatury, s. 3.47
    Jarosław Płuciennik: Poetyka kognitywna polskich przekładów psalmów w perspektywie komparatystycznej
    Wojciech Kruszewski: Problem intencji twórczej w hybrydach redakcyjnych na przykładzie „Wstępu do historii litewskiej” księcia Adama Jerzego Czartoryskiego
    Joanna Kulas: Kolista pieśń o prawie Bożym. Rotuły do synów swych Mikołaja Kochanowskiego a chrześcijańskie tradycje motywu Tabula Cebetis
    Wojciech Kaczmarek: Chrześcijański wymiar literatury
    Krystyna Barkowska, Andris Kazjukiewicz: Granica w utworach inflanckich pisarzy

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 3.1.2 Literatura, s. 3.46
    Anna Brzozowska-Krajka: Geotożsamość diasporyczna: o potrzebie zwrotu topograficznego w polonijnych badaniach kulturowo-literackich w USA
    Natalia Sydiaczenko: Konceptosfera rozumu w artystycznym obrazie świata CzesławaMiłosza
    Anna Śliwa: „Czułość wszystkiego”. Rola zmysłów w prozie i „Tajnym dzienniku” Mirona Białoszewskiego
    Feliks Tomaszewski: Mirona Białoszewskiego gra słowem i gra ze słowem. Uwagi na marginesie wiersza „Ja stróż latarnik nadaję z mrówkowca”

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 4.2.1. Recepcja literatury polskiej, s. 3.48
    Mieczysław Dąbrowski: Tekst międzykulturowy, czyli o nowej literaturze emigracyjnej. Problemy poetyki i recepcji
    Steliana Aleksandrova: Recepcja poezji Juliana Tuwima w Bułgarii
    Jan Jeništa: 135 lat czeskiego Sienkiewicza
    Estera Czoj (Choi): Recepcja poezji Szymborskiej w Korei Południowej – część 2
    Magdolna Balogh: Recepcja literatury polskiej na Węgrzech po roku 1990

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 5.1. Język, s. 2.24
    Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn: Językoznawstwo polonistyczne a nauki filozoficzne – problemy metodologiczne i dydaktyczne
    Jacek Warchala: Badanie tekstu jako przekraczanie granic, czyli o współczesnych badaniach filologicznych
    Dominique Porębska-Quasnik: Uniwersalizm polskiego języka. Zadanie przyszłości w badaniach muzycznych oraz muzykologicznych
    Andrey Polonskiy: Czy mówiąc o tekście medialnym, mamy na myśli ten sam obiekt?

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 6.2. Pogranicza, mniejszości, regiony, s. 2.22
    Jan Fellerer: Kwestia substratu ukraińskiego w gwarze lwowskiej sprzed 1939 roku na przykładzie fonetyki międzywyrazowej i związków rządu
    Karolina Pospiszil: Regiolęki, czyli o nieswoim i nieobcym
    Alla Kozhinova: Teksty Ormian lwowskich jako źródło badań nad historią języka polskiego kresów wschodnich
    Olesia Lazarenko: Język polski jako lingua franca na ziemiach wschodnich Rzeczypospolitej w XVII wieku

    23.06, czwartek, 18.45-20.30
    Kolacja (hotel Novotel)

    23.06, czwartek, 20.30-23.00
    Wydarzenia towarzyszące. Noc Czasopism i Wydawnictw Polonistycznych,
    CINiBA, WPiA


    III DZIEŃ – 24 CZERWCA, PIĄTEK

    24.06, piątek, 9.30-11.30 Obrady w panelach, sale WPiA
    Panel III. Literatura polska w świecie, aula 3
    Prowadzenie: Romuald Cudak, Zhao Gang
    Uczestnicy: Bogusław Bakuła, Constantin Geambaşu, Margreta Grigorova, Michał Mikoś, Małgorzata A. Packalén Parkman

    Panel VIII. Nowe przestrzenie glottodydaktyki polonistycznej: od dydaktyki wielojęzyczności do komunikacji międzykulturowej, aula 4
    Prowadzenie: Władysław Miodunka, Estera Czoj
    Uczestnicy: Przemysław Gębal, Marta Pančiková, Grażyna Zarzycka, Agnieszka Zawadzka
    Podsumowanie: Waldemar Martyniuk

    24.06, piątek, 11.45-13.45, aula WPiA
    Stolik ekspercki (panel IX): Język polski w świecie. Promocja, instytucjonalne uwarunkowania, regulacje prawne, aula 8
    Prowadzenie: Jolanta Tambor
    Uczestnicy: przedstawiciele MNiSW, MSZ, MKiDN, MEN, BUWiWM, Instytutów Polskich

    24.06, piątek, 13.45-15.00
    Bufet

    24.06, piątek, 15.00-17.00
    Obrady w sekcjach, sale WPiA
    24.06, piątek, 15.00-17.00 2.2. Historia literatury, s. 3.47
    Rolf Fieguth: Romantyzm polski w kontekstach europejskich
    Marek Stanisz: Początki polskiego romantyzmu w niemieckojęzycznych opracowaniach historycznoliterackich ostatnich lat
    Helena Nielepko: Adam Mickiewicz jako bohater dramatu Stanisława Wyspiańskiego „Legion” oraz powieści dokumentalnej Mieczysława Jastruna „Mickiewicz”
    Leonid Malcew: Mickiewicz i Prusy Wschodnie
    Anna Spólna: Poezja a rocznice. Aktualizacje tradycji Mickiewiczowskiej w świetle obchodów jubileuszy poety po 1945 roku

    24.06, piątek, 15.00-17.00 3.2. Literatura, s. 3.46
    Swietłana Musijenko: Relacja: autor-bohater-widz w dramacie Stanisława Wyspiańskiego „Wesele”
    Ewa Skorupa: W labiryncie fizjonomiki. Nowe odczytania literatury na przykładzie powieści Elizy Orzeszkowej
    Ariko Kato: Nieznana wersja „Palę Paryż” Brunona Jasieńskiego
    Emiliano Ranocchi: Tadeusz Peiper i idea miasta jako dzieło sztuki
    Andrea Meyer-Fraatz: Niejednoznaczność w liryce polskiej po roku 1800
    Margreta Grigorowa: Obraz Myśliciela i jego oblicze polskie. Wędrówki transkulturowe

    24.06, piątek, 15.00-17.00 5.2. Język, s. 2.24
    Liubou Padporynava: Zmiany semantyczne wybranych morfemów rdzeniowych w składzie zachodniosłowiańskich dialektalnych nazw roślin
    Bożena Kotuła: „Biegnę, lecę, pędzę…” – kilka uwag o synonimii polskich i słowackich czasowników ruchu
    Halina Kyryłejza: Akty pozytywnego wartościowania adresata w tekstach polskich czatów internetowych
    Krystyna Nikołajczuk: „Nikt żywy w kraj młodości raz drugi nie wraca”? Kilka uwag o „peryferyjnych” frazeologizmach oznaczających młodość
    Agnieszka Szamborska: Podstawowe czasowniki ruchu w języku polskim i koreańskim – wprowadzenie do badań porównawczych
    Anna Wileczek: Polszczyzna młodych więzi

    24.06, piątek, 15.00-17.00 6.3. Pogranicza, mniejszości, regiony, s. 2.22
    Kai Witzlack-Makarevich: Mniejszość polska na Zaolziu wobec polskości i języka polskiego
    Marcin Raiman: Sytuacja języka polskiego w Brazylii na tle innych mniejszości językowych
    Marina Belokoneva-Shiukashvili, Iwona Morawska: Dylematy tożsamościowe i sposoby ich rozstrzygania na przykładzie Polonii gruzińskiej
    Olga Pawluk: Spojrzenie na termin „Polonia” – zagadnienia tożsamości
    Monika Salmon-Siama: Budowanie pamięci wspomnieniami, czyli o obrazie Polski w międzypokoleniowym przekazie wśród Polonii francuskiej w regionie Nord-Pas-de-Calais

    24.06, piątek, 15.00-17.00 7.1. Etnolingwistyka, s. 3.45
    Lucyna Bagińska: Nowe oblicza światów poetyckich w oglądzie kognitywisty na podstawie wybranych ekfraz Zofii Gordziałkowskiej
    Maria Wacławek, Maria Wtorkowska: Językowo-kulturowy (auto)stereotyp Słoweńca
    Krystyna Rutkowska, Monika Bogdzevič: Koncept ŻMUDZINA w języku polskim i litewskim
    Monika Válková Maciejewska: Jak język tworzy tożsamość. Trzy polskie przekłady tego samego utworu („Osudy dobrého vojáka Švejka za svêtové války”)
    Zevar Gulova: Lingwokulturalny aspekt jedzenia w języku polskim (przysłowia o chlebie i wodzie a badania ankietowe)
    Zhana Stancheva: Leksykalno-słowotwórcze środki wyrazu w polskim i bułgarskim językowym obrazie chorób (na podstawie derywatów odczasownikowych)

    24.06, piątek, 15.00-17.00 11.1. Dydaktyka, s. 2.23
    Wiola Próchniak, Paweł Próchniak: W poszukiwaniu formy bardziej pojemnej (portal „Strony Poezji”)
    Anna Ślósarz: Dydaktyka nowej humanistyki: szanse i nieuniknione zagrożenia
    Krzysztof Biedrzycki: Język polski jako przedmiot szkolny w świetle badań edukacyjnych
    Karolina Wawer: Postkolonializm a edukacja polonistyczna
    Danuta Łazarska: Antropologia doświadczenia osoby ucznia. O koncepcji badań w dydaktyce polonistycznej
    Piotr Kajak: „Muzyka miasta” – o hiphopologii polonistycznej słów kilka

    24.06, piątek, 17.15-18.45
    Obrady w sekcjach, sale WPiA

    24.06, piątek, 17.15-18.45 2.3. Historia literatury, s. 3.47
    Radostina Petrowa: Koncepcje ról społecznych pisarza w dwudziestoleciu międzywojennym
    Kamila Budrowska: Badania filologiczne nad cenzurą PRL. Nowe perspektywy historii literatury polskiej
    Ana Žabkar Šalić: Przesunięcia w tematyce i kompozycji we współczesnej polskiej prozie – wybrane zagadnienia
    Anna Artwińska: Holokaust w badaniach niemieckojęzycznej slawistyki

    24.06, piątek, 17.15-18.45 4.2.2. Recepcja literatury polskiej, s. 3.48
    Jolanta Pasterska: Z innej perspektywy. Anglicy w oczach polskich „kolonizatorów” (na przykładzie „Angoli” Ewy Winnickiej)
    Ðurđica Čilić Škeljo: Obraz kultury i literatury polskiej w tekstach publicystycznych Miljenka Jergovicia
    Filip Kozina: Antun Gustav Matoš jako piewca polskości
    Beata Nowacka: „Szachinszach” Ryszarda Kapuścińskiego po latach
    Jiwone Lee: Polskość we współczesnych książkach obrazkowych

    24.06, piątek, 17.15-18.45 6.4. Pogranicza, mniejszości, regiony, s. 2.22
    Ludmiła Kilewaja: Polacy Kazachstanu: transkulturowość i tożsamość
    Lech Aleksy Suchomłynow: Funkcjonalność kategorii „Kreso-pogranicze” w badaniach ukraińskich polonistów
    Anastasia Reis: Kontakt językowy a zmiana systemu fleksyjnego: wpływ polszczyzny na język łemkowski
    Jan Patrick Zeller: Aktualny wpływ języka polskiego na morfoskładnię mówionego wariantu języka łemkowskiego

    24.06, piątek, 17.15-18.45 7.2. Etnolingwistyka, s. 3.45
    Nargis Karimova: Dom w polskiej i pamirskej lingwokulturze
    Danuta Lech-Kirstein: Językowy obraz świata w śląskich oronimach
    Elżbieta Wierzbicka-Piotrowska: „Bezdomne nazwy" / Rozważania onomastyczne na przykładzie losów nazw miejscowych północnych terenów Warszawy spisanych przez Henryka Friedricha w 1933 r.
    Ivana Dobrotová: Polska w czeskich tekstach prasowych
    Aleksander Lipatow: Polska w odbiorze rosyjskim

    24.06, piątek, 17.15-18.45 10.2. Tłumaczenia, s. 3.46
    Jerzy Święch:Dzieje tłumaczeń, czyli o historii, której nie ma
    Wacław Michał Osadnik: Koncepcja przekładu w filozofii Romana Ingardena
    Marta Kaźmierczak: Polonistyka i przekładoznawstwo – wspólna perspektywa
    Stanka Doychinova: Tłumacz przysięgły języka polskiego. Realia bułgarskie
    Li Yinan: Wymiana literacka w dyplomacji publicznej (rola instytucji polonistycznych)

    24.06, piątek, 17.15-18.45 11.2. Dydaktyka, s. 2.23
    Grażyna Tomaszewska: III cz. „Dziadów” wobec wyzwań współczesności
    Artur Otton Firlej: Odmiana nazwisk w świetle kształcenia językowego. Rozważania teoretyczne
    Jadwiga Kowalikowa: Dyskurs i styl edukacyjny czy style w edukacji?
    Magdalena Wiażewicz: Język specjalistyczny i jego obraz w zintegrowanej dydaktyce edukacji zawodowej
    Agata Maziarz: Nowoczesny polonista – technologia informacyjno-komunikacyjna na lekcjach języka polskiego

    24.06, piątek, 19.00-22.30
    Wydarzenia towarzyszące.
    Występ Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”:
    „Jeden Śląsk – dwa serca: Hadyna i Kilar”.
    Bankiet
    Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach


    IV DZIEŃ – 25 CZERWCA, SOBOTA

    25.06, sobota, 9.30-11.30
    Obrady w sekcjach, sale WPiA
    25.06, sobota, 9.30-11.30 1.3. Polonistyka jako obszar nadziei, s. 3.45
    Bogdan Walczak: Polonistyka zagraniczna w kontekście współczesnych przeobrażeń edukacyjnych i globalnych zmian sytuacji językowej świata
    Jarosław Ławski: Geopolityczne uwarunkowania badań polonistycznych: Europa Środkowo-Wschodnia
    Anna Janicka: Problemy emancypacji kobiet w badaniach polonistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej
    Tadeusz Bujnicki: Sienkiewicz. Nowe interpretacje – stare stereotypy. W stulecie śmierci pisarza
    Anna Janus-Sitarz: Wyzwania uniwersyteckiej dydaktyki polonistycznej: między presją a misją
    Katarzyna Skowronek: Polonistyka na uczelni technicznej? Z doświadczeń pracy akademickiej na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie

    25.06, sobota, 9.30-11.30 3.3. Literatura, s. 3.46
    Algis Kalėda: Transformacje i dekonstrukcje historiozoficzne (mit Wielkiego Księstwa w literaturze polskiej i litewskiej)
    Elżbieta Dutka: Kresy, Europa, stolica świata i „otchłań w eterze”. Przestrzenie pamięci i zapomnienia w książce Tomasza Różyckiego „Tomi. Notatki z miejsca postoju”
    Iwona Wróbel: Posthumanizm czy transhumanizm? Postawy bohaterów wobec istot ludzkich i bytów nie-ludzkich w twórczości Olgi Tokarczuk i Angeli Carter
    Anna Pilch: Opowiadanie autoportretu. O narracji obrazu poetyckiego i ikonicznego
    Katia Vandenborre: „Dajmy dzieciom to, co mamy najlepszego” – „Stacho” Janiny Mortkowiczowej
    Helena Guk: Eksperymenty z kategoriami czasu w powieści Wiesława Myśliwskiego „Ostatnie rozdanie”

    25.06, sobota, 9.30-11.30 4.1.1. Literatura polska tworzona poza krajem, s. 3.48
    Sławomir Jacek Żurek: Polska i Polacy w poezji autorów piszących po polsku w Izraelu
    Halina Turkiewicz: Współczesna polska literatura Litwy: między uniwersalnym a regionalnym
    Justyna Zych: Doświadczenie emigracji w prozie współczesnych pisarzy kanadyjskich polskiego pochodzenia
    Janusz Pasterski: Zamieszkać w Australii, czyli o doświadczeniach polskich emigrantów na antypodach (na podstawie antologii „Moja emigracja. My migration”)
    Agnieszka Janiak: O potrzebie pisania na emigracji. Pozaestetyczne funkcje literatury – na przykładzie 10 lat działania Zrzeszenia Literatów Polskich w Chicago
    Teresa Rączka-Jeziorska: Recepcja literatury polsko-inflanckiej na Łotwie

    25.06, sobota, 9.30-11.30 4.3.1. Komparatystyka, s. 3.47
    Nikolaj Jež: Tango z Mistrzem w Argentynie
    Michał Mikoś: Jeremiah Curtin i Arthur Coleman, amerykańscy poloniści irlandzkiego pochodzenia i ich zasługi dla kultury polskiej
    Marta Skwara: Języki twórców literatury polskiej, czyli na ile literatura polska była i jestwielokulturowa
    Oksana Weretiuk: Zielona wyspa w XXI-wiecznym pisarstwie polskim (mity, stereotypy i ich antidotum)
    Grzegorz Czerwiński: Literatura polsko-tatarska a literatura polska. Rozważania z zakresu komparatystyki wewnętrznej
    Marion Rutz: Between Reigns, Between Languages, Between Literatures. Simeon Polotsky’s Multilingual Writing
    Dorota Brzozowska: Piękno w kulturze europejskiej i chińskiej

    25.06, sobota, 9.30-11.30 5.3. Język, s. 2.24
    Marta Vojteková: Przyimek jako wyraz motywowany i motywujący
    Iryna Bundza: Liczba mnoga polskich rzeczowników oznaczających stany fizyczne człowieka w NKJP
    Beata Chachulska: Biernik wrogiem dopełniacza? Ograniczenie użycia dopełniacza na rzecz biernika we współczesnej polszczyźnie
    Małgorzata Gębka-Wolak: Duże problemy małej składni. W poszukiwaniu kryteriów opisu nieswobodnych grup syntaktycznych
    Irena Masojć: Funkcje jednostki honoryfikatywnej pan/pani w polskim dyskursie medialnym na Litwie

    25.06, sobota, 9.30-11.30 11.3. Dydaktyka, s. 2.23
    Renate Miseviča-Trillitzsch: Błędy leksykalne a poziom zaawansowania uczących się języka polskiego jako obcego
    Natalia Ananiewa: O typologii błędów w języku polskim studentów rosyjskojęzycznych
    Katarzyna Bednarska, Kamil Szafraniec: Esto lat! Esto lat! O błędach popełnianych przez osoby hiszpańskojęzyczne uczące się języka polskiego jako obcego
    Jerzy Kowalewski: Badania statystyczne nad błędami językowymi uczących się języka polskiego na Ukrainie
    Przemysław Turek: Błędy fonetyczne czy ortograficzne? Polscy internauci a ich problemy z polszczyzną
    Roman Starz: Ortografia Polaków – nowe perspektywy

    25.06, sobota, 9.30-11.30 12.2. Glottodydaktyka, s. 2.22
    Ewa Komorowska: Podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego w nauczaniu biznesowym
    Żanna Jeroma: Nauczanie polskiego języka specjalistycznego
    Agnieszka Zawadzka: Język polski jako kolejny język obcy – perspektywa niemiecka
    Lesia Korol: Cechy systemu gramatycznego w polszczyźnie młodzieży polskich szkół na Ukrainie
    Eugenia Ustenko: Program gramatyczny w nauczaniu języka polskiego jako obcego ukraińskich studentów
    Pavlo Levchuk: Język polski w życiu Ukraińców bez polskiego pochodzenia mieszkających w Polsce

    25.06, sobota, 11.45-13.45
    Obrady w sekcjach, sale WPiA
    25.06, sobota, 11.45-13.45 1.4. Polonistyka jako obszar nadziei, s. 3.45
    Stanisław Gajda: Lingwistyka. Lingwistyczna polonistyka wobec problemów / wyzwań naszych czasów
    Magdalena Pastuchowa: Jaka wielonurtowość, czyli propozycja typologii polonistycznych badań językoznawczych
    Celina Heliasz-Nowosielska: Percepcja zmienności metod badawczych w językoznawstwie polonistycznym
    Irena Szczepankowska: Pozycja semantyki w polonistycznej nauce o języku
    Aleksandra Janowska: Słowotwórstwo. Wyzwanie dydaktyczne
    Małgorzata Kita: Czy potrzebna jest „lawendowa lingwistyka”?

    25.06, sobota, 11.45-13.45, 4.1.2. Literatura polska tworzona poza krajem, s. 3.48
    Przemysław Chojnowski: Życie w „pomiędzy”. Liminalność w twórczości Piotra (Petera) Lachmanna
    Bożena Szałasta-Rogowska: „Lepiej jest twórczo tęsknić” – o tomie „Niewidzialny zapaśnik” Grażyny Zambrzyckiej
    Magdalena Rabizo-Birek: Literackie dialogi Bogdana Czaykowskiego i Adama Czerniawskiego
    Małgorzata Gajak-Toczek: Emigrant w obcej ziemi. Kilka refleksji o poezji Bonifacego Miązka
    Ryszard Zajączkowski: Amerykańska spuścizna Józefa Wittlina
    Monika Bednarczuk: Transfer kulturowy a historia kultury polskiej: przypadek Uniwersytetu Wileńskiego (1803-1832)

    25.06, sobota, 11.45-13.45, 4.3.2. Komparatystyka, s. 3.47
    Alois Woldan: Pierwsza wojna światowa w Galicji w literaturze polskiej i ukraińskiej
    Krzysztof Krasuski: Twórczość Zbigniewa Herberta w kontekście kultury Europy Środkowej
    Gular Abdullabeyowa: Azerbejdżan w twórczości poetów polsko-kaukaskich XIX wieku. T.L. Zabłocki i W. Stshelnitsky
    Mateusz Skucha: „Dobre kobiety z Chin”. Chiński reportaż obyczajowy w Polsce

    25.06, sobota, 11.45-13.45 5.4. Język, s. 2.24
    Renata Przybylska: Globalizacja a język „średni”. Na przykładzie języka polskiego
    Joanna Sobczykowa: Ojcze nasz – z Biblii do języków i kultur Europy
    Ałła Krawczuk: Życzenia i gratulacje w polszczyźnie na Ukrainie
    Olga Leszkowa: O funkcjach zapożyczeń w systemie językowym (na materiale języka polskiego)
    Barbara Dwilewicz: Uwagi o potocznej polszczyźnie litewskiej

    25.06, sobota, 11.45-13.45, 8. Język i polityka, s. 3.46
    Danuta Rytel-Schwarz: W poszukiwaniu rozumienia polskości – polskie slogany wyborcze w ujęciu komparatystycznym
    Daniel Weiss: Konflikt ukraiński w świetle aktualnego polskiego dyskursu politycznego
    Nigel Gotteri: Językoznawca się rozczula nad swoją teczką IPN-owską
    Bartek Nowak: Niegrzecznościowe akty pytania w dyskursie politycznym
    Marzena Makuchowska: Obraz wspólnoty katolickiej w polskim dyskursie religijnym
    Aleksandra Piasecka-Till: Krytyczna Analiza Dyskursu jako środek badawczy procesów reprezentacji społecznych: Brazylia w polskich mediach

    25.06, sobota, 11.45-13.45 11.4. Dydaktyka, s. 2.23
    Jan Mazur: Rola lektora języka polskiego w zagranicznym ośrodku akademickim. Oczekiwania i rzeczywistość
    Adriana Prizel-Kania: E-edukacja polonistyczna – diagnoza
    Grażyna Różańska: Literatura współczesna a szkolny kanon lektur
    Jolanta Nocoń: Dydaktyczne aplikacje lingwistyki tekstu
    Katarzyna Wądolny-Tatar: Nowoczesna literatura polska dla najmłodszych w perspektywie kulturowej teorii literatury
    Halina Czuba: Teksty precedensowe jako element kompetencji kulturowej studentów uczących się języka obcego

    25.06, sobota, 11.45-13.45, 12.3. Glottodydaktyka, s. 2.22
    Wojciech Hofmański: Fenomen komunikatywności a proces glottodydaktyczny. JPJO w rodzimej przestrzeni etnokulturowej
    Iwona Janowska: Działania mediacyjne w glottodydaktyce
    Jolanta Fiszbak: Wykorzystanie nowych mediów w nauczaniu w szkołach polonijnych oraz integracji młodzieży polskiej żyjącej w diasporze
    Maria Zielińska: Językowe zachowania grzecznościowe młodzieży pochodzenia polskiego na Ukrainie Zachodniej (na przykładzie wybranych aktów etykiety)
    Agnieszka Rydz: Polska kultura oczyma studenta ze Wschodu
    Ewa Krauss: „Focus on form” w nauczaniu gramatyki języka polskiego w grupach posługujących się językiem polskim jako językiem dziedziczonym

    25.06, sobota, 13.45-15.00
    Bufet

    25.06, sobota, 15.00-16.30
    Obrady plenarne, aula 8, WPiA
    Marek Tomaszewski: Jak i po co prowadzić zajęcia z literatury polskiej? Kilka refleksji na temat polonistycznych doświadczeń na uniwersytetach francuskich na początku XXI wieku
    Henryk Siewierski: Polonistyka transatlantycka - szanse i wyzwania
    Anna Dąbrowska: Byli przed nami, uczyli przed nami. Nauczanie JPJO w dawnych wiekach
    Michał Masłowski: Partykularne i uniwersalne w literaturach narodowych
    Ewa Kosowska: Filologia. Cena autonomii

    Uroczyste zakończenie Kongresu, aula 8, WPiA

    *EURO 2016: Transmisje, relacje, zdjęcia i filmy wideo
    *Słońce, palmy i sztuczna Rawa. Tylko się nie kąpcie! ZDJĘCIA + WIDEO
    *Ranking Uczelni Wyższych Perspektywy 2016: Ale niesamowity skok śląskich szkół!
    *Ile zarabiają pielęgniarki? Oto prawdziwe paski wynagrodzeń
    *Nowy abonament RTV, czyli opłata audiowizualna z rachunkiem za prąd ZASADY, KWOTY, ZWOLNIENIA!
    *WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      DZ poleca

      CZORNY PIONTEK, CZORNY WEEKEND. Fedrujemy niskie ceny! Galeria Katowicka oswaja BLACK FRIDAY

      CZORNY PIONTEK, CZORNY WEEKEND. Fedrujemy niskie ceny! Galeria Katowicka oswaja BLACK FRIDAY

      CIĘŻARÓWKI COCA-COLI. Świąteczna trasa Coca-Coli rusza 30.11.2017

      CIĘŻARÓWKI COCA-COLI. Świąteczna trasa Coca-Coli rusza 30.11.2017

      Nie terroryści i nie wypadki samochodowe. To smog jest naszym największym wrogiem

      Nie terroryści i nie wypadki samochodowe. To smog jest naszym największym wrogiem

      MAYDAY 2017 w katowickim Spodku. Zobaczcie stylizacje uczestników ZDJĘCIA

      MAYDAY 2017 w katowickim Spodku. Zobaczcie stylizacje uczestników ZDJĘCIA