VI Światowy Kongres Polonistów w Katowicach PROGRAM +...

    VI Światowy Kongres Polonistów w Katowicach PROGRAM + ZDJĘCIA Promują Polskę, język i kulturę

    KAG

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    VI Światowy Kongresu Polonistów rozpoczął się na Wydziale Prawa i Administracji w Katowicach.
    1/37
    przejdź do galerii

    VI Światowy Kongresu Polonistów rozpoczął się na Wydziale Prawa i Administracji w Katowicach. ©Marzena Bugała-Azarko/Dziennik Zachodni

    Jak zapewniają organizatorzy ma być to największe i najważniejsze w ostatnim ćwierćwieczu wydarzenie w skali świata promujące obraz Polski, polską kulturę i język. VI Światowy Kongresu Polonistów rozpoczął się na Wydziale Prawa i Administracji w Katowicach.
    W uroczystej inauguracja swój udział zapowiedzelieli m.in. prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś - JM Rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz Regionalnej Konferencji Rektorów Uczelni Akademickich oraz Jan Dziedziczak - Sekretarz Stanu ds. parlamentarnych, Polonii, konsularnych i dyplomacji publicznej.Inaugurację poprzedzi uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Śląskiego Profesor Marii Delaperrière.


    Kongres Polonistów został objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. W ramach trwającego przez trzy dnia spotkania humaniści będą uczestniczyć w szeregu wykładów i prelekcji poświęconych językowi polskiemu.

    PROGRAM ŚWIATOWEGO KONGRESU POLONISTÓW



    22.06, środa, 15.45-17.45
    Obrady w panelach, sale WPiA
    Panel I. Między dyscyplinowym profesjonalizmem a nową humanistyką: casus współczesnej teorii, aula 1
    Prowadzenie: Ryszard Nycz, Luigi Marinelli
    Uczestnicy: Adam Dziadek, Michał Paweł Markowski, Danuta Ulicka, Marek Zaleski

    Panel IV. Etnolingwistyka ponad granicami, aula 3
    Prowadzenie: Jerzy Bartmiński, Swietłana Tołstaja
    Uczestnicy: Aleksy Judin, Wojciech Chlebda, Tadeusz Zgółka, Jörg Zinken

    Panel VI. Polonistyka, komparatystyka, transkulturowość. Filologia jako obszar nadziei, aula 2
    Prowadzenie: Ryszard Koziołek, Tokimasa Sekiguchi
    Uczestnicy: Brigitte Gautier, Ewa Kosowska, Krzysztof Kłosiński

    22.06, środa, 18.00-19.45
    Walne Zgromadzenie Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych, aula 8, WPiA

    22.06, środa, 20.30
    Uroczysta kolacja, Hotel Katowice, al. Korfantego


    II DZIEŃ – 23 CZERWCA, CZWARTEK

    23.06, czwartek, 9.30-11.30
    Obrady w panelach, sale WPiA
    Panel II. Historia literatury czy historie literatury? Dzieje literatury polskiej w kontekście porównawczym, aula 1
    Prowadzenie: Grażyna Borkowska, Bożena Shallcross
    Uczestnicy: Maryia Bracka, Filip Mazurkiewicz, Tokimasa Sekiguchi, Andrzej Skrendo, Maria Zadencka

    Panel V. Języki regionalne i mniejszościowe: implikacje polityczne – kodyfikacja – aspekty strukturalne, aula 2
    Prowadzenie: Gerd Hentschel, Motoki Nomachi
    Uczestnicy: Roland Marti, Ewa Michna, Tomasz Wicherkiewicz

    Panel VII. Polski film, teatr i performance w perspektywie transnarodowej i międzynarodowej, aula 3
    Prowadzenie: Kris Van Heuckelom, Tamara Trojanowska
    Uczestnicy: Allen Kuharski, Krystyna Iłłakowicz, Joanna Rydzewska, Barbara Kita

    23.06, czwartek, 11.45-13.45
    Obrady w sekcjach, sale WPiA
    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 1.1. Polonistyka jako obszar nadziei, s. 3.45
    Petar Bunjak: Próba apologii badań nad recepcją literacką
    Urszula Żydek-Bednarczuk: Słowo i obraz w glottodydaktyce
    Tomasz Kunz: Teoria literatury jako inkluz kulturowych studiów literackich
    Joanna Niżyńska, Tamara Trojanowska: Dla kogo i jak pisać historię literatury i kultury polskiej za granicą?
    Piotr Bogalecki: Kamień odrzucony? Postsekularyzm jako (nie)możliwa perspektywa interpretacyjna literatury polskiej
    Wolfgang F. Schwarz: Refleksje nad statusem kulturologii w kontekście nauk humanistycznych

    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 3.1.1. Literatura, s. 3.46
    Małgorzata Czermińska: Doświadczenie przestrzeni miejskiej w polskiej prozie współczesnej
    Irina Adelgejm: Czas jako trauma, tekst jako autopsychoterapia. Na materiale prozy polskiej młodszych pokoleń początku XXI wieku
    Maria Zadencka: Melancholijne podróże Tomasza Różyckiego
    Rostysław Radyszewski: Profetyczne wizje w dzienniku Apolla Korzeniowskiego
    Piotr Biłos: Dziennik współczesny: narodziny

    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 6.1. Pogranicza, mniejszości, regiony, s. 2.22
    Zbigniew Greń: Miejsce śląskoznawstwa w badaniach polonistycznych
    Piotr Kocyba: Dyskusja nad statusem mowy Ślązaków w ślepej ulicy – powody i perspektywy
    Monika Mazurek-Janasik: Po co mniejszości język – przypadek Kaszubów
    Adela Kożyczkowska: Język kaszubski: peryferia językowa jako miejsce radykalnego otwarcia. Przyczynek do namysłu nad praktykami metodologii pozycjonowania
    Anna-Maria Meyer: Polska jako kraj wielojęzyczny – polszczyzna w kontakcie z językami mniejszościowymi
    Artur Jabłoński: Słupska szkoła badań nad literaturą kaszubską

    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 9. Polski film, teatr i performance w perspektywie transnarodowej i międzynarodowej, s. 2.23
    Kris Van Heuckelom: Srebrny ekran i paryski bruk. Filmowe portrety polskich emigrantów w koprodukcjach międzynarodowych (1976-2011)
    Joanna Rydzewska: Tkanie historii: kino Pawła Pawlikowskiego
    Alena Strakhava: Odbiór kina polskiego na Białorusi
    Anna Synoradzka-Demadre: Recepcja filmu „Ida” we Francji
    Elwira Grossman: Dramat migracyjno-transkulturowy na przykładzie wielo- i dwujęzycznych przedstawień wystawianych w kontekście brytyjskim

    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 10.1. Interkulturowe i transkulturowe konteksty kultury, s. 3.47
    Anna Pekaniec: Autobiografia i epistolografia w perspektywie kulturowej teorii literatury
    Dimitrina Hamze: Język groteski jako klucz do międzyludzkiej konwergencji (na podstawie twórczości Witolda Gombrowicza)
    Andrea Fernando De Carlo: Wyzwanie Arachne. Rozważania na temat zmian i przeformułowań mitu pająka w polskiej współczesnej literaturze kobiecej
    Agnieszka Miernik: Symbole archetypowe w baśniach
    Jӧrg Schulte: Salomon Dykman i hebrajski humanizm w Warszawie
    Magdalena Kirszniak: Między słowami – sztuka interpretacji według Marka Jodłowskiego

    23.06, czwartek, 11.45-13.45, 12.1. Glottodydaktyka, s. 2.24
    Grażyna Zarzycka: Indukcyjne nauczanie gramatyki języka polskiego – od teorii do praktyki
    Dagmara Sobiecka: Punkty krytyczne dzisiejszej glottodydaktyki polonistycznej
    Anna Seretny, Norbert Nowak: Dostępność leksykalno-gramatyczna tekstu – perspektywa glottodydaktyczna
    Liliana Madelska: Pies czy kot, czyli o deegzotyzacji polszczyzny
    Joanna Przyklenk: Teksty i ko(n)teksty nauki języków obcych w międzywojniu a kształcenie polonistyczne
    Izabela Błaszczyk: Stosowanie trybu przypuszczającego u osób polskojęzycznych względnie heritage speaker w Niemczech

    23.06, czwartek, 13.45-15.00
    Bufet

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, sale WPiA
    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.1. Nauczanie w polskich szkołach, s. 3.45
    Beata Katarzyna Jędryka: Nauczyciel języka polskiego jako drugiego w polskiej szkole
    Natalia Gruszka: Polskie szkoły w obliczu wyzwania – o nauczaniu języka polskiego jako obcego dzieci obcokrajowców
    Agata Szybura: Diagnoza poziomu znajomości języka polskiego wśród uczniów cudzoziemskich rozpoczynających naukę w polskich szkołach – prezentacja testów dla dzieci w wieku 6–12 lat
    Agnieszka Jastrzębska: Wracam do Polski. O problemach migracyjnych nauczycieli i lektorów języka polskiego
    Marianna Łacek: Rola nauczyciela szkoły sobotniej w motywowaniu młodzieży do uczenia się języka polskiego
    Anna Dunin-Dudkowska: Specyfika kształcenia cudzoziemców na UMCS w świetle nowych wyzwań rzeczywistości

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.2. Nauczanie polonijne – język polski jako odziedziczony, s. 3.46
    Anna Seretny, Ewa Lipińska: Język odziedziczony – polszczyzna zagraniczna czy rodzima?
    Bernadeta Niesporek-Szamburska: Integrowanie metod i działań w nauczaniu polonijnym
    Anna Żurek: Badania nad językiem polskim jako odziedziczonym w kontekście bilingwizmu polsko-niemieckiego
    Inesa Kuryan: Problem uzasadnienia „języka polskiego z domu” podczas procedury otrzymywania Karty Polaka na Białorusi
    Irena Bogocz, Urszula Kolber: Językowe i kulturowe podstawy kompetencji komunikacyjnej uczniów polskich szkół mniejszościowych w Republice Czeskiej

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.3. Techniki nauczania, s. 3.47
    Kathryn Northeast, Agnieszka Majewska: Prezentacja interaktywnych ćwiczeń dla użytkowników języka polskiego jako dziedziczonego w Niemczech
    Monika Krzempek: Skuteczność stosowania różnorodnych metod i technik dydaktycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego na początkowym etapie nauki (w oparciu o materiały zebrane w projekcie VILLA)
    Małgorzata Małolepsza: Dwujęzyczność w praktyce glottodydaktycznej, część I: nauczanie dorosłych
    Ewa Źródlewska-Banachowicz: Dwujęzyczność w praktyce glottodydaktycznej, część II: nauczanie dzieci i młodzieży
    Marta Ułańska, Karolina Fastyn, Agnieszka Małyska, Kamila Dembińska: „Gramatyka dla praktyka”, czyli nauczanie gramatyki w sposób funkcjonalny. Prezentacja materiałów do nauczania jpjo na poziomach A1-B1

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.4. Dialogi kulturowe i tożsamościowe, s. 3.48
    Michał Hanczakowski: Problem uchodźców w kontaktach polsko-czeskich w epoce dawnej
    Anna Suchodolska: Tabu językowe oraz komunikacyjne używane przez imigrantów mieszkających w Polsce oraz izraelskich repatriantów
    Agnieszka Suchy: Problematyka barier międzykulturowych w filmie i w literaturze: stosunki polsko-żydowskie w „Idzie” Pawła Pawlikowskiego oraz w „Księgach Jakubowych” Olgi Tokarczuk i ich postrzeganie przez różne kręgi kulturowe
    Andrzej Baranow: Dialog etnokulturowy wspólnot narodowych Litwy jako perspektywa badawcza polonistyki Litewskiego Uniwersytetu Edukologicznego
    Anna Roter-Bourkane: Traumatycznie o pięknie, pięknie o traumie – refleksje wykładowcy historii i literatury polskiej dla cudzoziemców w cyklu AMU-PIE
    Andrzej Ruszer, Mao Rui: Realia polskie i chińskie na zajęciach tłumaczeniowych

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.5. Treści nauczania i egzaminy, s. 2.22
    Izabela Wieczorek: Kształcenie kompetencji pragmatycznej na poziomie początkującym
    Zyta Monika Oksztul: Czego Konstanty Ionescu nauczył się podczas rocznego pobytu w Polsce? Słów kilka o kulturze i realiach zawartych w podręczniku do nauki języka polskiego dla Rumunów prof. Stefana Glixellego
    Agata Bogdańska: Matura z języka polskiego jako języka ojczystego (L1) w Szkołach Europejskich
    Anna Tabisz: „Portfolio Językowe” – wykorzystanie EPJ w nauczaniu języka polskiego jako ojczystego (na przykładzie sprawności mówienia)
    Jacek Tomasz Kuchta: Certyfikaty z jpjo dla imigrantów
    Ewa Węgrzak: Certyfikacja – wersja egzaminu „senior”

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.6. Polonistyki zagraniczne, s. 2.23
    Gabriela Olchowa: Nowe wyzwania polonistyki zagranicznej w XXI wieku na przykładzie Słowacji
    Małgorzata Borkowska: Kierunek: Polska. Język i literatura polska w Bretanii (dydaktyka i badania)
    Seyyal Körpe: Historia badań nad językiem i kulturą polską w Turcji
    Jiřì Muryc: Historia i obecny stan badań polonistycznych na Uniwersytecie Ostrawskim
    Helena Krasowska: Język polski na południowo-wschodniej Ukrainie
    Magdalena Telus: Sytuacja języka polskiego w Niemczech

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 14.7. Polonistyki zagraniczne, s. 2.24
    Piotr Garncarek: Antropologiczna kategoria czasu w nauczaniu języka polskiego jako obcego
    Altangerel Janchivsembee, Tsogzolmaa Tsogt-Ochir: Polonistyka w Mongolii
    Roman Baron, Roman Madecki: Prezentacja dwutomowej publikacji „Česká polonistická studia” / „Czeskie badania nad Polską”
    Joanna Zatorska: Polskie XVII-wieczne druki okolicznościowe w zamku Skokloster. Prezentacja projektu badawczego
    Krystyna Jaworska: Dla kogo piszemy? Kilka uwag na marginesie czasopisma „pl.it” – organu włoskiego stowarzyszenia polonistów AIP oraz włoskich polonistycznych serii wydawniczych
    Krystian Węgrzynek: Czyśmy „znakiem na sędźtwo ludu bożego” naznaczeni? O lekturach narodu wybranego i europejskiej edukacji regionalnej słów kilka

    23.06, czwartek, 15.00-17.00, aula 1, WPiA
    23.06, czwartek, 15.00-17.00, 15. Postery, aula 1, WPiA
    Andrzej Król: Przestrzeń dydaktyczna kreowana przez młodzież i nauczycieli podczas polonistycznych wędrowań szlakami gniazd rodzinnych polskich pisarzy. Dwadzieścia lat wspólnych wędrowań po Zaolziu (Republika Czeska) i Wołyniu (Ukraina)
    Cristina Godun: Polonistyka akademicka w Rumunii
    Edyta Nowosielska: Stan nauczania języka polskiego oraz obraz polonistyki / studiów polonistycznych w Wielkiej Brytanii
    Ivana Dobrotová: Polonistyka w Ołomuńcu
    Józefa Zuzanna Królczyk Bremer: Wyzwania i radości autorki pierwszych podręczników do nauki języka polskiego dla Norwegów: „Polski i ty”, „Polski jest prosty!”, „Polski tu i tam”
    Lucyna Bagińska: Edukacja polonistyczna w szkole ponadgimnazjalnej wobec wyzwań współczesności
    Marcin Wągiel, Jakub Bortlik: PolFon – interaktywny portal edukacyjny poświęcony polskiej fonetyce
    Thuat Nguyen Chi: Fascynacja polską literaturą kobiecą u czytelników wietnamskich
    Mikołaj Chmialnicki: Recepcja literatury polskiej na Białorusi (koniec XX – początek XXI wieku)
    Bronisław Łacek: Szkolnictwo polskie w Australii

    23.06, czwartek, 17.15-18.45
    Obrady w sekcjach, sale WPiA

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 1.2. Polonistyka jako obszar nadziei, s. 3.45
    Kalina Bahneva: Literatura polska – problem światowości
    Magdalena Popiel: Kulturowa historia literatury w perspektywie twórczości artystów multimedialnych
    Maria Delaperrière: Między kanonem literackim a kulturą zwielokrotnioną
    Lidia Wiśniewska: Literatura jako obszar dwumityczności, czyli o mitograficznych zobowiązaniach filologii
    Joanna Maj: Historie literatury polskiej – historiografia literacka wobec współczesnych metodologii

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 2.1. Historia literatury, s. 3.47
    Jarosław Płuciennik: Poetyka kognitywna polskich przekładów psalmów w perspektywie komparatystycznej
    Wojciech Kruszewski: Problem intencji twórczej w hybrydach redakcyjnych na przykładzie „Wstępu do historii litewskiej” księcia Adama Jerzego Czartoryskiego
    Joanna Kulas: Kolista pieśń o prawie Bożym. Rotuły do synów swych Mikołaja Kochanowskiego a chrześcijańskie tradycje motywu Tabula Cebetis
    Wojciech Kaczmarek: Chrześcijański wymiar literatury
    Krystyna Barkowska, Andris Kazjukiewicz: Granica w utworach inflanckich pisarzy

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 3.1.2 Literatura, s. 3.46
    Anna Brzozowska-Krajka: Geotożsamość diasporyczna: o potrzebie zwrotu topograficznego w polonijnych badaniach kulturowo-literackich w USA
    Natalia Sydiaczenko: Konceptosfera rozumu w artystycznym obrazie świata CzesławaMiłosza
    Anna Śliwa: „Czułość wszystkiego”. Rola zmysłów w prozie i „Tajnym dzienniku” Mirona Białoszewskiego
    Feliks Tomaszewski: Mirona Białoszewskiego gra słowem i gra ze słowem. Uwagi na marginesie wiersza „Ja stróż latarnik nadaję z mrówkowca”

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 4.2.1. Recepcja literatury polskiej, s. 3.48
    Mieczysław Dąbrowski: Tekst międzykulturowy, czyli o nowej literaturze emigracyjnej. Problemy poetyki i recepcji
    Steliana Aleksandrova: Recepcja poezji Juliana Tuwima w Bułgarii
    Jan Jeništa: 135 lat czeskiego Sienkiewicza
    Estera Czoj (Choi): Recepcja poezji Szymborskiej w Korei Południowej – część 2
    Magdolna Balogh: Recepcja literatury polskiej na Węgrzech po roku 1990

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 5.1. Język, s. 2.24
    Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn: Językoznawstwo polonistyczne a nauki filozoficzne – problemy metodologiczne i dydaktyczne
    Jacek Warchala: Badanie tekstu jako przekraczanie granic, czyli o współczesnych badaniach filologicznych
    Dominique Porębska-Quasnik: Uniwersalizm polskiego języka. Zadanie przyszłości w badaniach muzycznych oraz muzykologicznych
    Andrey Polonskiy: Czy mówiąc o tekście medialnym, mamy na myśli ten sam obiekt?

    23.06, czwartek, 17.15-18.45 6.2. Pogranicza, mniejszości, regiony, s. 2.22
    Jan Fellerer: Kwestia substratu ukraińskiego w gwarze lwowskiej sprzed 1939 roku na przykładzie fonetyki międzywyrazowej i związków rządu
    Karolina Pospiszil: Regiolęki, czyli o nieswoim i nieobcym
    Alla Kozhinova: Teksty Ormian lwowskich jako źródło badań nad historią języka polskiego kresów wschodnich
    Olesia Lazarenko: Język polski jako lingua franca na ziemiach wschodnich Rzeczypospolitej w XVII wieku

    23.06, czwartek, 18.45-20.30
    Kolacja (hotel Novotel)

    23.06, czwartek, 20.30-23.00
    Wydarzenia towarzyszące. Noc Czasopism i Wydawnictw Polonistycznych,
    CINiBA, WPiA


    III DZIEŃ – 24 CZERWCA, PIĄTEK

    24.06, piątek, 9.30-11.30 Obrady w panelach, sale WPiA
    Panel III. Literatura polska w świecie, aula 3
    Prowadzenie: Romuald Cudak, Zhao Gang
    Uczestnicy: Bogusław Bakuła, Constantin Geambaşu, Margreta Grigorova, Michał Mikoś, Małgorzata A. Packalén Parkman

    Panel VIII. Nowe przestrzenie glottodydaktyki polonistycznej: od dydaktyki wielojęzyczności do komunikacji międzykulturowej, aula 4
    Prowadzenie: Władysław Miodunka, Estera Czoj
    Uczestnicy: Przemysław Gębal, Marta Pančiková, Grażyna Zarzycka, Agnieszka Zawadzka
    Podsumowanie: Waldemar Martyniuk

    24.06, piątek, 11.45-13.45, aula WPiA
    Stolik ekspercki (panel IX): Język polski w świecie. Promocja, instytucjonalne uwarunkowania, regulacje prawne, aula 8
    Prowadzenie: Jolanta Tambor
    Uczestnicy: przedstawiciele MNiSW, MSZ, MKiDN, MEN, BUWiWM, Instytutów Polskich

    24.06, piątek, 13.45-15.00
    Bufet

    24.06, piątek, 15.00-17.00
    Obrady w sekcjach, sale WPiA
    24.06, piątek, 15.00-17.00 2.2. Historia literatury, s. 3.47
    Rolf Fieguth: Romantyzm polski w kontekstach europejskich
    Marek Stanisz: Początki polskiego romantyzmu w niemieckojęzycznych opracowaniach historycznoliterackich ostatnich lat
    Helena Nielepko: Adam Mickiewicz jako bohater dramatu Stanisława Wyspiańskiego „Legion” oraz powieści dokumentalnej Mieczysława Jastruna „Mickiewicz”
    Leonid Malcew: Mickiewicz i Prusy Wschodnie
    Anna Spólna: Poezja a rocznice. Aktualizacje tradycji Mickiewiczowskiej w świetle obchodów jubileuszy poety po 1945 roku

    24.06, piątek, 15.00-17.00 3.2. Literatura, s. 3.46
    Swietłana Musijenko: Relacja: autor-bohater-widz w dramacie Stanisława Wyspiańskiego „Wesele”
    Ewa Skorupa: W labiryncie fizjonomiki. Nowe odczytania literatury na przykładzie powieści Elizy Orzeszkowej
    Ariko Kato: Nieznana wersja „Palę Paryż” Brunona Jasieńskiego
    Emiliano Ranocchi: Tadeusz Peiper i idea miasta jako dzieło sztuki
    Andrea Meyer-Fraatz: Niejednoznaczność w liryce polskiej po roku 1800
    Margreta Grigorowa: Obraz Myśliciela i jego oblicze polskie. Wędrówki transkulturowe

    24.06, piątek, 15.00-17.00 5.2. Język, s. 2.24
    Liubou Padporynava: Zmiany semantyczne wybranych morfemów rdzeniowych w składzie zachodniosłowiańskich dialektalnych nazw roślin
    Bożena Kotuła: „Biegnę, lecę, pędzę…” – kilka uwag o synonimii polskich i słowackich czasowników ruchu
    Halina Kyryłejza: Akty pozytywnego wartościowania adresata w tekstach polskich czatów internetowych
    Krystyna Nikołajczuk: „Nikt żywy w kraj młodości raz drugi nie wraca”? Kilka uwag o „peryferyjnych” frazeologizmach oznaczających młodość
    Agnieszka Szamborska: Podstawowe czasowniki ruchu w języku polskim i koreańskim – wprowadzenie do badań porównawczych
    Anna Wileczek: Polszczyzna młodych więzi

    24.06, piątek, 15.00-17.00 6.3. Pogranicza, mniejszości, regiony, s. 2.22
    Kai Witzlack-Makarevich: Mniejszość polska na Zaolziu wobec polskości i języka polskiego
    Marcin Raiman: Sytuacja języka polskiego w Brazylii na tle innych mniejszości językowych
    Marina Belokoneva-Shiukashvili, Iwona Morawska: Dylematy tożsamościowe i sposoby ich rozstrzygania na przykładzie Polonii gruzińskiej
    Olga Pawluk: Spojrzenie na termin „Polonia” – zagadnienia tożsamości
    Monika Salmon-Siama: Budowanie pamięci wspomnieniami, czyli o obrazie Polski w międzypokoleniowym przekazie wśród Polonii francuskiej w regionie Nord-Pas-de-Calais

    24.06, piątek, 15.00-17.00 7.1. Etnolingwistyka, s. 3.45
    Lucyna Bagińska: Nowe oblicza światów poetyckich w oglądzie kognitywisty na podstawie wybranych ekfraz Zofii Gordziałkowskiej
    Maria Wacławek, Maria Wtorkowska: Językowo-kulturowy (auto)stereotyp Słoweńca
    Krystyna Rutkowska, Monika Bogdzevič: Koncept ŻMUDZINA w języku polskim i litewskim
    Monika Válková Maciejewska: Jak język tworzy tożsamość. Trzy polskie przekłady tego samego utworu („Osudy dobrého vojáka Švejka za svêtové války”)
    Zevar Gulova: Lingwokulturalny aspekt jedzenia w języku polskim (przysłowia o chlebie i wodzie a badania ankietowe)
    Zhana Stancheva: Leksykalno-słowotwórcze środki wyrazu w polskim i bułgarskim językowym obrazie chorób (na podstawie derywatów odczasownikowych)

    24.06, piątek, 15.00-17.00 11.1. Dydaktyka, s. 2.23
    Wiola Próchniak, Paweł Próchniak: W poszukiwaniu formy bardziej pojemnej (portal „Strony Poezji”)
    Anna Ślósarz: Dydaktyka nowej humanistyki: szanse i nieuniknione zagrożenia
    Krzysztof Biedrzycki: Język polski jako przedmiot szkolny w świetle badań edukacyjnych
    Karolina Wawer: Postkolonializm a edukacja polonistyczna
    Danuta Łazarska: Antropologia doświadczenia osoby ucznia. O koncepcji badań w dydaktyce polonistycznej
    Piotr Kajak: „Muzyka miasta” – o hiphopologii polonistycznej słów kilka

    24.06, piątek, 17.15-18.45
    Obrady w sekcjach, sale WPiA

    24.06, piątek, 17.15-18.45 2.3. Historia literatury, s. 3.47
    Radostina Petrowa: Koncepcje ról społecznych pisarza w dwudziestoleciu międzywojennym
    Kamila Budrowska: Badania filologiczne nad cenzurą PRL. Nowe perspektywy historii literatury polskiej
    Ana Žabkar Šalić: Przesunięcia w tematyce i kompozycji we współczesnej polskiej prozie – wybrane zagadnienia
    Anna Artwińska: Holokaust w badaniach niemieckojęzycznej slawistyki

    24.06, piątek, 17.15-18.45 4.2.2. Recepcja literatury polskiej, s. 3.48
    Jolanta Pasterska: Z innej perspektywy. Anglicy w oczach polskich „kolonizatorów” (na przykładzie „Angoli” Ewy Winnickiej)
    Ðurđica Čilić Škeljo: Obraz kultury i literatury polskiej w tekstach publicystycznych Miljenka Jergovicia
    Filip Kozina: Antun Gustav Matoš jako piewca polskości
    Beata Nowacka: „Szachinszach” Ryszarda Kapuścińskiego po latach
    Jiwone Lee: Polskość we współczesnych książkach obrazkowych

    24.06, piątek, 17.15-18.45 6.4. Pogranicza, mniejszości, regiony, s. 2.22
    Ludmiła Kilewaja: Polacy Kazachstanu: transkulturowość i tożsamość
    Lech Aleksy Suchomłynow: Funkcjonalność kategorii „Kreso-pogranicze” w badaniach ukraińskich polonistów
    Anastasia Reis: Kontakt językowy a zmiana systemu fleksyjnego: wpływ polszczyzny na język łemkowski
    Jan Patrick Zeller: Aktualny wpływ języka polskiego na morfoskładnię mówionego wariantu języka łemkowskiego

    24.06, piątek, 17.15-18.45 7.2. Etnolingwistyka, s. 3.45
    Nargis Karimova: Dom w polskiej i pamirskej lingwokulturze
    Danuta Lech-Kirstein: Językowy obraz świata w śląskich oronimach
    Elżbieta Wierzbicka-Piotrowska: „Bezdomne nazwy" / Rozważania onomastyczne na przykładzie losów nazw miejscowych północnych terenów Warszawy spisanych przez Henryka Friedricha w 1933 r.
    Ivana Dobrotová: Polska w czeskich tekstach prasowych
    Aleksander Lipatow: Polska w odbiorze rosyjskim

    24.06, piątek, 17.15-18.45 10.2. Tłumaczenia, s. 3.46
    Jerzy Święch:Dzieje tłumaczeń, czyli o historii, której nie ma
    Wacław Michał Osadnik: Koncepcja przekładu w filozofii Romana Ingardena
    Marta Kaźmierczak: Polonistyka i przekładoznawstwo – wspólna perspektywa
    Stanka Doychinova: Tłumacz przysięgły języka polskiego. Realia bułgarskie
    Li Yinan: Wymiana literacka w dyplomacji publicznej (rola instytucji polonistycznych)

    24.06, piątek, 17.15-18.45 11.2. Dydaktyka, s. 2.23
    Grażyna Tomaszewska: III cz. „Dziadów” wobec wyzwań współczesności
    Artur Otton Firlej: Odmiana nazwisk w świetle kształcenia językowego. Rozważania teoretyczne
    Jadwiga Kowalikowa: Dyskurs i styl edukacyjny czy style w edukacji?
    Magdalena Wiażewicz: Język specjalistyczny i jego obraz w zintegrowanej dydaktyce edukacji zawodowej
    Agata Maziarz: Nowoczesny polonista – technologia informacyjno-komunikacyjna na lekcjach języka polskiego

    24.06, piątek, 19.00-22.30
    Wydarzenia towarzyszące.
    Występ Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”:
    „Jeden Śląsk – dwa serca: Hadyna i Kilar”.
    Bankiet
    Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach


    IV DZIEŃ – 25 CZERWCA, SOBOTA

    25.06, sobota, 9.30-11.30
    Obrady w sekcjach, sale WPiA
    25.06, sobota, 9.30-11.30 1.3. Polonistyka jako obszar nadziei, s. 3.45
    Bogdan Walczak: Polonistyka zagraniczna w kontekście współczesnych przeobrażeń edukacyjnych i globalnych zmian sytuacji językowej świata
    Jarosław Ławski: Geopolityczne uwarunkowania badań polonistycznych: Europa Środkowo-Wschodnia
    Anna Janicka: Problemy emancypacji kobiet w badaniach polonistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej
    Tadeusz Bujnicki: Sienkiewicz. Nowe interpretacje – stare stereotypy. W stulecie śmierci pisarza
    Anna Janus-Sitarz: Wyzwania uniwersyteckiej dydaktyki polonistycznej: między presją a misją
    Katarzyna Skowronek: Polonistyka na uczelni technicznej? Z doświadczeń pracy akademickiej na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie

    25.06, sobota, 9.30-11.30 3.3. Literatura, s. 3.46
    Algis Kalėda: Transformacje i dekonstrukcje historiozoficzne (mit Wielkiego Księstwa w literaturze polskiej i litewskiej)
    Elżbieta Dutka: Kresy, Europa, stolica świata i „otchłań w eterze”. Przestrzenie pamięci i zapomnienia w książce Tomasza Różyckiego „Tomi. Notatki z miejsca postoju”
    Iwona Wróbel: Posthumanizm czy transhumanizm? Postawy bohaterów wobec istot ludzkich i bytów nie-ludzkich w twórczości Olgi Tokarczuk i Angeli Carter
    Anna Pilch: Opowiadanie autoportretu. O narracji obrazu poetyckiego i ikonicznego
    Katia Vandenborre: „Dajmy dzieciom to, co mamy najlepszego” – „Stacho” Janiny Mortkowiczowej
    Helena Guk: Eksperymenty z kategoriami czasu w powieści Wiesława Myśliwskiego „Ostatnie rozdanie”

    25.06, sobota, 9.30-11.30 4.1.1. Literatura polska tworzona poza krajem, s. 3.48
    Sławomir Jacek Żurek: Polska i Polacy w poezji autorów piszących po polsku w Izraelu
    Halina Turkiewicz: Współczesna polska literatura Litwy: między uniwersalnym a regionalnym
    Justyna Zych: Doświadczenie emigracji w prozie współczesnych pisarzy kanadyjskich polskiego pochodzenia
    Janusz Pasterski: Zamieszkać w Australii, czyli o doświadczeniach polskich emigrantów na antypodach (na podstawie antologii „Moja emigracja. My migration”)
    Agnieszka Janiak: O potrzebie pisania na emigracji. Pozaestetyczne funkcje literatury – na przykładzie 10 lat działania Zrzeszenia Literatów Polskich w Chicago
    Teresa Rączka-Jeziorska: Recepcja literatury polsko-inflanckiej na Łotwie

    25.06, sobota, 9.30-11.30 4.3.1. Komparatystyka, s. 3.47
    Nikolaj Jež: Tango z Mistrzem w Argentynie
    Michał Mikoś: Jeremiah Curtin i Arthur Coleman, amerykańscy poloniści irlandzkiego pochodzenia i ich zasługi dla kultury polskiej
    Marta Skwara: Języki twórców literatury polskiej, czyli na ile literatura polska była i jestwielokulturowa
    Oksana Weretiuk: Zielona wyspa w XXI-wiecznym pisarstwie polskim (mity, stereotypy i ich antidotum)
    Grzegorz Czerwiński: Literatura polsko-tatarska a literatura polska. Rozważania z zakresu komparatystyki wewnętrznej
    Marion Rutz: Between Reigns, Between Languages, Between Literatures. Simeon Polotsky’s Multilingual Writing
    Dorota Brzozowska: Piękno w kulturze europejskiej i chińskiej

    25.06, sobota, 9.30-11.30 5.3. Język, s. 2.24
    Marta Vojteková: Przyimek jako wyraz motywowany i motywujący
    Iryna Bundza: Liczba mnoga polskich rzeczowników oznaczających stany fizyczne człowieka w NKJP
    Beata Chachulska: Biernik wrogiem dopełniacza? Ograniczenie użycia dopełniacza na rzecz biernika we współczesnej polszczyźnie
    Małgorzata Gębka-Wolak: Duże problemy małej składni. W poszukiwaniu kryteriów opisu nieswobodnych grup syntaktycznych
    Irena Masojć: Funkcje jednostki honoryfikatywnej pan/pani w polskim dyskursie medialnym na Litwie

    25.06, sobota, 9.30-11.30 11.3. Dydaktyka, s. 2.23
    Renate Miseviča-Trillitzsch: Błędy leksykalne a poziom zaawansowania uczących się języka polskiego jako obcego
    Natalia Ananiewa: O typologii błędów w języku polskim studentów rosyjskojęzycznych
    Katarzyna Bednarska, Kamil Szafraniec: Esto lat! Esto lat! O błędach popełnianych przez osoby hiszpańskojęzyczne uczące się języka polskiego jako obcego
    Jerzy Kowalewski: Badania statystyczne nad błędami językowymi uczących się języka polskiego na Ukrainie
    Przemysław Turek: Błędy fonetyczne czy ortograficzne? Polscy internauci a ich problemy z polszczyzną
    Roman Starz: Ortografia Polaków – nowe perspektywy

    25.06, sobota, 9.30-11.30 12.2. Glottodydaktyka, s. 2.22
    Ewa Komorowska: Podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego w nauczaniu biznesowym
    Żanna Jeroma: Nauczanie polskiego języka specjalistycznego
    Agnieszka Zawadzka: Język polski jako kolejny język obcy – perspektywa niemiecka
    Lesia Korol: Cechy systemu gramatycznego w polszczyźnie młodzieży polskich szkół na Ukrainie
    Eugenia Ustenko: Program gramatyczny w nauczaniu języka polskiego jako obcego ukraińskich studentów
    Pavlo Levchuk: Język polski w życiu Ukraińców bez polskiego pochodzenia mieszkających w Polsce

    25.06, sobota, 11.45-13.45
    Obrady w sekcjach, sale WPiA
    25.06, sobota, 11.45-13.45 1.4. Polonistyka jako obszar nadziei, s. 3.45
    Stanisław Gajda: Lingwistyka. Lingwistyczna polonistyka wobec problemów / wyzwań naszych czasów
    Magdalena Pastuchowa: Jaka wielonurtowość, czyli propozycja typologii polonistycznych badań językoznawczych
    Celina Heliasz-Nowosielska: Percepcja zmienności metod badawczych w językoznawstwie polonistycznym
    Irena Szczepankowska: Pozycja semantyki w polonistycznej nauce o języku
    Aleksandra Janowska: Słowotwórstwo. Wyzwanie dydaktyczne
    Małgorzata Kita: Czy potrzebna jest „lawendowa lingwistyka”?

    25.06, sobota, 11.45-13.45, 4.1.2. Literatura polska tworzona poza krajem, s. 3.48
    Przemysław Chojnowski: Życie w „pomiędzy”. Liminalność w twórczości Piotra (Petera) Lachmanna
    Bożena Szałasta-Rogowska: „Lepiej jest twórczo tęsknić” – o tomie „Niewidzialny zapaśnik” Grażyny Zambrzyckiej
    Magdalena Rabizo-Birek: Literackie dialogi Bogdana Czaykowskiego i Adama Czerniawskiego
    Małgorzata Gajak-Toczek: Emigrant w obcej ziemi. Kilka refleksji o poezji Bonifacego Miązka
    Ryszard Zajączkowski: Amerykańska spuścizna Józefa Wittlina
    Monika Bednarczuk: Transfer kulturowy a historia kultury polskiej: przypadek Uniwersytetu Wileńskiego (1803-1832)

    25.06, sobota, 11.45-13.45, 4.3.2. Komparatystyka, s. 3.47
    Alois Woldan: Pierwsza wojna światowa w Galicji w literaturze polskiej i ukraińskiej
    Krzysztof Krasuski: Twórczość Zbigniewa Herberta w kontekście kultury Europy Środkowej
    Gular Abdullabeyowa: Azerbejdżan w twórczości poetów polsko-kaukaskich XIX wieku. T.L. Zabłocki i W. Stshelnitsky
    Mateusz Skucha: „Dobre kobiety z Chin”. Chiński reportaż obyczajowy w Polsce

    25.06, sobota, 11.45-13.45 5.4. Język, s. 2.24
    Renata Przybylska: Globalizacja a język „średni”. Na przykładzie języka polskiego
    Joanna Sobczykowa: Ojcze nasz – z Biblii do języków i kultur Europy
    Ałła Krawczuk: Życzenia i gratulacje w polszczyźnie na Ukrainie
    Olga Leszkowa: O funkcjach zapożyczeń w systemie językowym (na materiale języka polskiego)
    Barbara Dwilewicz: Uwagi o potocznej polszczyźnie litewskiej

    25.06, sobota, 11.45-13.45, 8. Język i polityka, s. 3.46
    Danuta Rytel-Schwarz: W poszukiwaniu rozumienia polskości – polskie slogany wyborcze w ujęciu komparatystycznym
    Daniel Weiss: Konflikt ukraiński w świetle aktualnego polskiego dyskursu politycznego
    Nigel Gotteri: Językoznawca się rozczula nad swoją teczką IPN-owską
    Bartek Nowak: Niegrzecznościowe akty pytania w dyskursie politycznym
    Marzena Makuchowska: Obraz wspólnoty katolickiej w polskim dyskursie religijnym
    Aleksandra Piasecka-Till: Krytyczna Analiza Dyskursu jako środek badawczy procesów reprezentacji społecznych: Brazylia w polskich mediach

    25.06, sobota, 11.45-13.45 11.4. Dydaktyka, s. 2.23
    Jan Mazur: Rola lektora języka polskiego w zagranicznym ośrodku akademickim. Oczekiwania i rzeczywistość
    Adriana Prizel-Kania: E-edukacja polonistyczna – diagnoza
    Grażyna Różańska: Literatura współczesna a szkolny kanon lektur
    Jolanta Nocoń: Dydaktyczne aplikacje lingwistyki tekstu
    Katarzyna Wądolny-Tatar: Nowoczesna literatura polska dla najmłodszych w perspektywie kulturowej teorii literatury
    Halina Czuba: Teksty precedensowe jako element kompetencji kulturowej studentów uczących się języka obcego

    25.06, sobota, 11.45-13.45, 12.3. Glottodydaktyka, s. 2.22
    Wojciech Hofmański: Fenomen komunikatywności a proces glottodydaktyczny. JPJO w rodzimej przestrzeni etnokulturowej
    Iwona Janowska: Działania mediacyjne w glottodydaktyce
    Jolanta Fiszbak: Wykorzystanie nowych mediów w nauczaniu w szkołach polonijnych oraz integracji młodzieży polskiej żyjącej w diasporze
    Maria Zielińska: Językowe zachowania grzecznościowe młodzieży pochodzenia polskiego na Ukrainie Zachodniej (na przykładzie wybranych aktów etykiety)
    Agnieszka Rydz: Polska kultura oczyma studenta ze Wschodu
    Ewa Krauss: „Focus on form” w nauczaniu gramatyki języka polskiego w grupach posługujących się językiem polskim jako językiem dziedziczonym

    25.06, sobota, 13.45-15.00
    Bufet

    25.06, sobota, 15.00-16.30
    Obrady plenarne, aula 8, WPiA
    Marek Tomaszewski: Jak i po co prowadzić zajęcia z literatury polskiej? Kilka refleksji na temat polonistycznych doświadczeń na uniwersytetach francuskich na początku XXI wieku
    Henryk Siewierski: Polonistyka transatlantycka - szanse i wyzwania
    Anna Dąbrowska: Byli przed nami, uczyli przed nami. Nauczanie JPJO w dawnych wiekach
    Michał Masłowski: Partykularne i uniwersalne w literaturach narodowych
    Ewa Kosowska: Filologia. Cena autonomii

    Uroczyste zakończenie Kongresu, aula 8, WPiA

    *EURO 2016: Transmisje, relacje, zdjęcia i filmy wideo
    *Słońce, palmy i sztuczna Rawa. Tylko się nie kąpcie! ZDJĘCIA + WIDEO
    *Ranking Uczelni Wyższych Perspektywy 2016: Ale niesamowity skok śląskich szkół!
    *Ile zarabiają pielęgniarki? Oto prawdziwe paski wynagrodzeń
    *Nowy abonament RTV, czyli opłata audiowizualna z rachunkiem za prąd ZASADY, KWOTY, ZWOLNIENIA!
    *WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      DZ poleca

      MAMA I JA | Które zdjęcie trafi na okładkę Dziennika?

      MAMA I JA | Które zdjęcie trafi na okładkę Dziennika?

      Nasza nowa aplikacja mobilna jest już dostępna! Co się zmieniło?

      Nasza nowa aplikacja mobilna jest już dostępna! Co się zmieniło?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Gry On Line - Zagraj Reklama