Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobaczcie, jak się serwisuje samoloty w Pyrzowicach. Rozebrany na części boeing [ZDJĘCIA, WIDEO 360]

Dorota Niećko
Wideo
od 16 lat
Kompletnie wypatroszony Boeing 737-800 stoi w Pyrzowicach. Spokojnie. Tak wygląda serwis typu C. W bazie Line Tech wiedzą, co robią. Potrafią i rozebrać samolot na części, i złożyć z powrotem. A w międzyczasie naprawić to, co jest zepsute.

W hangarze w Pyrzowicach pod koniec grudnia 2016 stoją dwa samoloty: Boeing 737-800 i Embraer. Jeden rozłożony niemal na części, a drugi w całości. Co ciekawe, lepiej "rokuje" ten rozłożony. Odwiedziliśmy bazę firmy Line Tech w Pyrzowicach z aparatem i kamerą 360 stopni. Zobaczcie zdjęcia i filmy.

Naszymi przewodnikami po bazie byli pracownicy firmy Line Tech: Artur Szumełda i Adam Semik. Boeing 737-800 (to samolot, który maksymalnie może pomieścić nico ponad 180 pasażerów) przechodzi właśnie przegląd serwisowy typu C (C-check). Taki przegląd robi się raz na rok-dwa lata. Ten akurat samolot ma 12 lat i lata dla jednej z linii europejskich, zaś zaawansowany przegląd, jaki przechodzi w Pyrzowicach, robiony jest "na nim" po raz pierwszy. Przeglądów typu C w bazie Line Tech w Pyrzowicach robi się około 20 rocznie. Częściej są przeglądy typu A, bo samolot musi je przechodzić nawet co miesiąc, za to nie musi wjeżdżać do hangaru, wystarczy, że stoi na płycie. No i czasu potrzeba o wiele mniej - taki przegląd można zrobić nawet w jeden dzień. Albo jedną noc.

Przegląd typu C trwa od trzech tygodni do nawet trzech miesięcy, bo trzeba sprawdzić dosłownie każdą instalację i każdą śrubkę. Serwis boeinga, który pod koniec grudnia stał w hangarze, trwa od listopada 2016.

28 grudnia był w środku cały pusty: fotele, panele okienne, podłoga, nawet część kokpitu pilotów, były na zewnątrz. Z samolotu zwisają przewody, wewnątrz widać izolację i wszystkie instalacje. Szumełda i Semik o tym, co dzieje się z boeingiem podczas serwisu, mogą opowiadać godzinami. Dobrze znają każdy przewód, linkę, śrubkę. Cierpliwie tłumaczą, z czego - i dlaczego właśnie z tego i w tym miejscu - są instalacje, obudowy, linki. Dlaczego i jak połączone są samolotowe systemy. Do czego służy silnik (a jakże, 28 grudnia - wymontowany) z tyłu maszyny i dlaczego starsze samoloty ze swoimi prostszymi, mechanicznymi systemami (jak B737) dają pilotom więcej możliwości "ratowania" maszyny podczas awarii (właśnie dlatego B 737-800 nazywany jest w branży "parowozem") i jak działa system klimatyzacji na pokładzie. Czy jest prostsza wersja dla laików?
- Tędy wlatuje, tędy wylatuje, a tu się kręci - śmieje się Szumełda, pokazując na częściowo odsłonięty silnik.

Dodatkowo samolot był malowany. Prócz wykonania przeglądu, trzeba oczywiście naprawić wszystkie usterki, jakie podczas serwisu znajdziemy. Najczęściej - naprawić okolice drzwi, i tych z przodu, i tych z tyłu. Powód? To ten fragment maszyny ulega uszkodzeniom najczęściej z powodu uderzeń schodami, którymi pasażerowie z samolotu wysiadają.

Baza Line Tech w Pyrzowicach została otwarta w roku 2012. Ma 7912 m kw., a jej budowa pochłonęła 22,5 mln złotych netto. Jednocześnie mogą być w nim serwisowane dwa samoloty do kodu D, np. Boeing 757 lub cztery kodu C np. Airbus A320/Boeing 737. Obiekt dzierżawi od spółki GTL, która zarządza pyrzowickim lotniskiem firma Linetech Aircraft Maintenanceć.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera