Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Modernizacja linii tramwajowej nr 14 w Mysłowicach. Będzie cicho i wygodnie

Olga Krzyżyk
Olga Krzyżyk
Torowisko w Mysłowicach jest krzywe i zardzewiałe. Przez to trzęsie i jest głośno, a tramwaj nie może szybko jechać.
Torowisko w Mysłowicach jest krzywe i zardzewiałe. Przez to trzęsie i jest głośno, a tramwaj nie może szybko jechać. Olga Krzyżyk
Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na dokumentację projektową dla modernizacji linii tramwajowej nr 14 w Mysłowicach. Remont ten ma objąć torowisko wraz z niezbędna infrastrukturą na następujących ulicach: Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego, Powstańców. Ma być równo, wygodnie i cicho, a podróżujący tramwajami mają zapomnieć o hałasie i trzęsieniu. Na to jednak trzeba będzie jeszcze poczekać.

Hałas i kołysanie nie powinny kojarzyć się z tramwajami. Niestety jeszcze ciągle pasażerowie nie wszędzie mogą podróżować nowoczesnymi, cichymi i szybkimi tramwajami, tak jak m.in. w Katowicach. Najbardziej odczuwalna jest różnica, gdy jednym tramwajem podróżujemy z Mysłowic do Katowic, tak jak linią nr 14. Czternastką pojedziemy z przystanku Dworzec Mysłowice do katowickiej pętli w Brynowie.

- Często jeżdżę tramwajami, myślę że są wygodniejsze niż autobusy. Jednak mają pewne wady. Przede wszystkim jest głośno i bardzo trzęsie. Ponadto są za wysokie stopnie i trudno wsiąść i wysiąść. W Katowicach zupełnie inaczej się jeździ. Jest cicho, a wejście do tramwaju jest tuż przy ziemi. Chciałabym, aby też u nas tak było - mówi Ewa Smolińska, mieszkanka Mysłowic, którą spotkaliśmy gdy wysiadała z tramwaju linii nr 14 na przystanku Dworzec Mysłowice.

Tramwaje Śląskie właśnie ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Modernizacja linii tramwajowej nr 14 w Mysłowicach w ciągu ulic: Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego, Powstańców wraz z niezbędną infrastrukturą”. Oznacza to, że krzywe, i zardzewiałe tory, ale także niezbędna infrastruktura zostanie wymieniona. Kiedy? Tego jeszcze nie wiadomo.

Oferty do przetargu można składać do 12 maja. Cała dokumentacja projektowa powinna z kolei być gotowa do 30 czerwca 2017 roku. Dopiero później wyłoniony zostanie wykonawca. Modernizacja linii nr 14 to nie jednorazowe zadanie, a część projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej wraz z zakupem toboru tramwajowego. Spółka Tramwai Śląskich będzie się starała, by ten projekt wziął udział w unijnym rozdaniu na lata 2014-2020.

- Łącznie planujemy modernizację ok. 100 km tras, budowę 22 km nowych linii tramwajowych i zakup 44 nowych tramwajów ­ wyjaśnia Andrzej Zawada, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie.

Jednym z zadań, które obejmuje ten projekt to remont linii tramwajowej nr 14, czyli ok 1,5 kilometra torowiska wraz z niezbędną infrastrukturą. Torowisko na odcinku od skrzyżowania ulicy Bytomskiej z ulicą Świerczyny do dworca kolejowego jest torowiskiem pojedynczym, wbudowanym w drogę. Nie ma możliwości budowy tam przejazdu dwutorowego, bo jest za wąsko. W takim przypadku niezbędne będzie zaprojektować nową sygnalizację międzymijankową, zabezpieczającą przejazdy przez odcinki jednotorowe: Szopienice Chemiczna - Mysłowice Szpital, Mysłowice Szpital - Mysłowice Dworzec.

- Torowisko ma być zaprojektowane w technologii, która zapewnia maksymalne wytłumienie wibracji, drgań i hałasu. Będzie cicho i wygodnie - dodaje Andrzej Zawada.

Nie tylko torowisko, ale także ulice, którędy jedzie tramwaj nr 14 mają zostać przebudowane, a także chodniki, czy zatoki autobusowe, oświetlenie uliczne, miejsca postojowe, czy odwodnienia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!