Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tamara Łępicka GOOGLE DOODLE przypomina polską malarkę art deco, słynącą ze skandali towarzyskich ZDJĘCIA

Redakcja
Google Doodle 16 maja 2018
Google Doodle 16 maja 2018 Google Doodle
Google Doodle przypomina dziś, 16 maja, o rocznicy urodzin Tamary Łępickiej. Malarka epoki art déco urodziła się 16 maja 1898 w Warszawie, zmarła 18 marca 1980 w Cuernavaca, w środkowym Meksyku. Jej prace są znane i rozpoznawalne, ale jej legenda opiera się też na niezwykle niekonwencjonalnym stylu życie. Artystka uważana jest za skandalistkę.

Google Doodle przypomina 16 maja 2018 r. o 120. rocznicy urodzin Tamary Łępickiej

Urodziła się jako Maria Gurwik-Górska. Już jako dziecko miała niebywała pomysły. Jak przypomina Wikipedia, od 1907 r. zaczęła symulować problemy zdrowotne i szantażem wymuszała coroczne wakacje we Włoszech oraz przeniesienie do szkoły w Lozannie.

We Włoszech właśnie zapoznała się ze sztuką renesansowych mistrzów, których obrazy oglądała we Florencji, Rzymie i Wenecji. Wpływ tych dzieł jest widoczny w dwóch pierwszych okresach twórczości Łempickiej.

W 1916 r. w Petersburgu poślubiła prawnika Tadeusza Łempickiego, który był synem bratanicy Cypriana Kamila Norwida. 16 września 1916 urodziła córkę, Marie-Christine Łempicką, w późniejszych latach znaną jako Kizette de Lempicka-Foxhall. Podczas rewolucji październikowej Tadeusz Łempicki został aresztowany przez bolszewików. Żeby uwolnić męża, Łempicka musiała spędzić noc ze szwedzkim konsulem, który następnie pomógł jej uciec z Rosji. Małżonkowie spotkali się ponownie w Kopenhadze.

Małżeństwo zamieszkało w Paryżu, jednak Łempicki nie mógł utrzymać rodziny, ze względu na trwającą po pobycie w więzieniu traumę. W związku z tym, Tamara Łempicka zaczęła malować w celach zarobkowych. Pomimo twierdzeń Tamary Łempickiej, iż w kwestii warsztatu jest samoukiem, przez krótki okres uczęszczała do pracowni kubistycznego malarza, André Lhote'a.

Pierwszy raz jej prace zostały wystawione w 1922 przez Salon d'Automne, dzięki siostrze artystki, Adriannie, która zasiadała w komisji dopuszczającej obrazy na wystawę. Malarstwo Łempickiej spotkało się z pozytywnym odbiorem, a ona sama wkrótce stała się sławna jako portrecistka Tamara de Lempicka. Jest to najbardziej kojarzony z Tamarą Łempicką okres jej twórczości − wyidealizowane portrety i akty o lekko kubicznych formach i nasyconych barwach. Z tego okresu też pochodzi jej autoportret „Tamara w zielonym Bugatti”, przeznaczony na okładkę czasopisma Die Dame i uważany za jeden z typowych obrazów art déco.

W tym czasie słynna była ze swoich romansów (była biseksualna). W związku z jej rozwiązłym życiem, Tadeusz Łempicki w 1927 rozstał się z nią. Kilka lat po rozwodzie artystka zaczęła chorować na depresję.

Na początku II wojny światowej przeniosła się do Beverly Hills w Kalifornii z drugim mężem, austriackim baronem Raoulem Kuffnerem. W 1943 przeprowadzili się do Nowego Jorku, gdzie malarka kontynuowała twórczość artystyczną w swoim charakterystycznym stylu.

Prasa amerykańska nie traktowała jej jednak poważnie, skupiając się głównie na tworzonej przez nią samą wokół siebie historii. Jest to czas jej licznych eksperymentów, m.in. z abstrakcją geometryczną, był to jednak niewiele znaczący epizod w jej twórczości. Wyznacznikiem trzeciego etapu jej malarstwa stała się szpachla, narzędzie przed impresjonizmem niewykorzystywane w sztuce. Łempicka zaczęła tworzyć monochromatyczne obrazy w odcieniach beżu lub brązu. Były to obrazy o rozmytych konturach i bezpretensjonalnych tematach np. „Praczka”, „Gołębie”.

Po śmierci barona Kuffnera w 1962 r. przeniosła się do Houston w Teksasie. Jej nowe dzieła nie zostały dobrze przyjęte, przez co artystka zrezygnowała z wystawiania swoich prac. W 1978 r. przeniosła się do Cuernavaca. Zmarła tam podczas snu 19 marca 1980. Na własne życzenie jej ciało zostało skremowane, a prochy rozrzucone z helikoptera nad wulkanem Popocatepetl.

W Polsce znajduje się kilkanaście jej obrazów, można je oglądać m.in. w kolekcji muzeum Villa la Fleur. Obrazy Łempickiej były eksponowane w Polsce rzadko, m.in. na wystawie w warszawskiej Zachęcie w 1928 roku, a także na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1929 roku. W 2008 roku Muzeum Narodowe w Warszawie w ramach wystawy Wyprawa w dwudziestolecie, wyeksponowało jeden obraz Tamary Łempickiej, „Kobieta na krześle” z 1927 r.

(Za Wikipedią)

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo