Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruda Śląska: Muszą przenieść przedwojenny schron, bo blokuje budowę drogi

Arkadiusz Nauka
Przenoszony schron w Rudzie Śląskiej
Przenoszony schron w Rudzie Śląskiej Arkadiusz Nauka
Specjalistyczny 300-tonowy dźwig spróbuje podnieść i przenieść ważący ponad 70 ton żelbetowy schron sprzed II Wojny Światowej, który koliduje z budowaną obecnie w Rudzie Śląskiej trasą N-S. Drogowcy zamierzają go przetransportować o 20 metrów i osadzić w nowej lokalizacji. Operacja przeniesienia budowli odbędzie się w najbliższy wtorek, 4 lipca, o godz. 11:00 w rejonie ul. Pasiecznej. Całość terenu została już przebadana pod kątem niewybuchów przez saperów.

W mieście od niespełna dwóch miesięcy trwa budowa odcinka trasy N-S od ul. Bukowej do ul. Kokota. Prace rozpoczęły się od przebudowy infrastruktury technicznej: sieci wodociągowej, energetycznej i kanalizacyjnej. Jednym z elementów kolidujących z budowaną drogą jest schron pozorno-bojowy.

– Jest to mała kapsuła, właściwie dla dwóch osób, z murem sugerującym, że jest to duży schron bojowy, stąd nazwa – tłumaczy dr Łukasz Urbańczyk, Miejski Konserwator Zabytków

.

Pochodzący z 1938 r. schron jest dobrze zachowany, ale obecnie zalany deszczówką. Posiada wszystkie elementy stalowego wyposażenia, takie jak dwudzielne drzwi pancerne czy zamknięcie pancerne strzelnicy r.k.m.

Schron zostanie przeniesiony o 20 metrów na północ od dotychczasowego miejsca i osadzony na rodzimym gruncie przez specjalistyczny dźwig o udźwigu 300 ton.

– Z uwagi na pęknięcia muru osłaniającego właściwy schron, ta część konstrukcji została już przeniesiona w nowe miejsce. Po przeniesieniu kapsuły cały obiekt zostanie przykryty ziemią, aby zachować pierwotny wygląd. Specjalnie dla zwiedzających zostanie wykonane zejście schodami terenowymi z poziomu chodnika – tłumaczy Maciej Szczerbowski z firmy Drogopol, która realizuje inwestycje w Rudzie Śląskiej.

Warto dodać, że w pobliżu znajduje się również duży schron bojowy, przy którym po zakończeniu budowy z jednej strony przebiegać będzie sama trasa, a z drugiej chodnik i ścieżka rowerowa. Oba obiekty należą do Obszaru Warownego „Śląsk” – Grupy Bojowej „Wirek”. Jej zadaniem była osłona od południa Rudy Śląskiej – Wirku i uzupełnienie obrony pomiędzy Punktem Oporu Nowy Bytom – Czarny Las a Punktem Oporu „Szyb Artura” w Kochłowicach i Halembie.

Aktualnie budowany odcinek trasy N-S od ul. Bukowej do ul. Kokota będzie miała długość ponad 1 km. Inwestycja kosztować będzie ona ponad 48 mln zł.

– Oprócz samej trasy roboty drogowe obejmą też budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi dojazdowej do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, elementów systemu odwodnienia, a także przebudowę odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego – wylicza wiceprezydent Krzysztof Mejer.

– Wybudowany zostanie również wiadukt, którym trasa N-S przebiegać będzie nad ulicą Kokota. Sama ulica Kokota będzie przebudowywana na odcinku aż 400 m. Odwodnienie zapewni z kolei sieć kanalizacji deszczowej – dodaje. Inwestycja obejmie również oświetlenie trasy, węzła, chodników i ścieżek rowerowych, wykonanie barier ochronnych oraz oznakowania pionowego i poziomego, a także nasadzenia drzew i krzewów. Przebudowane zostaną też istniejące sieci infrastruktury technicznej, które kolidują z planowaną budową.

Lysko, Karwat i Woźniczka komentują przyłączenie części Górnego Śląska do Polski w 1922 roku - zobacz wideo:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!