10 mitów rowerowych. Kierowcy kontra rowerzyści WIDEO

    10 mitów rowerowych. Kierowcy kontra rowerzyści WIDEO

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Za nami pierwszy letni weekend tej wiosny. Kto mógł, wyruszył w plener. Samochodem, rowerem, na rolkach, pieszo. Najbardziej oblężone były trasy rowerowe. Jeśli takich tras nie ma, trzeba pedałować po ulicach. Efekt? Moc scysji między rowerzystami a kierowcami samochodów. Jak ich uniknąć? Zobaczcie film!
    Jazda na rowerze to przyjemność, ale o bezpieczeństwie trzeba pamiętać zawsze
    1/11
    przejdź do galerii

    Jazda na rowerze to przyjemność, ale o bezpieczeństwie trzeba pamiętać zawsze ©ARC

    Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia - ta sentencja znakomicie się sprawdza na drodze. Kierowca za kierownicą samochodu ma same pretensje do rowerzystów, chyba że... sam przesiada się na rower, wtedy widzi błędy wyłącznie kierowców samochodowych. Niektóre uwagi są jednak warte przemyślenia. Posłuchajcie i obejrzyjcie Państwo powyższy filmik.

    A rowerzyści? Oto 10 mitów rowerowych, które mogą wpłynąć na nasze bezpieczeństwo na drodze.


    1. Wystarczy dopompować opony


    Nie wystarczy. Dobrze napompowane opony oczywiście trzeba mieć, ale sprawdzamy też szprychy: czy wszystkie są równomiernie naciągnięte. Koniecznie trzeba wypróbować hamulce i ewentualnie wymienić klocki. Musimy też sprawdzić przerzutki, wycentrowanie kierownicy i zlikwidować jej ewentualne luzy oraz luzy na tzw. widelcu. Warto też po zimie od nowa ustawić siodełko (siodło i kierownica powinny być na odpowiedniej wysokości, a wsporniki mocno zaciśnięte. Zwykle trzeba je dokręcić czy docisnąć. Poluzowanie tych elementów może prowadzić do utraty kontroli nad rowerem). Trzeba skontrolować łańcuch, bo najczęściej wymaga smarowania. Nie wolno stosować olejów samochodowych czy jadalnych. Wystarczy zaopatrzyć się w specjalny olej przeznaczony do smarowania łańcuchów.

    2. Przecież mnie widać


    Niekoniecznie. Po zmroku albo w rażącym słońcu rowerzysta nie musi być widoczny na drodze. Stąd konieczność wyposażenia roweru we wszystkie obowiązujące światła (muszą być włączone po zmroku, w tunelach oraz w warunkach niskiej widoczności). Rower ma mieć jasne (białe lub żółte selektywne) światło z przodu, a z tyłu czerwone (mogą być też migające) oraz odblask w kształcie innym od trójkąta. Reguluje to Prawo o ruchu drogowym (tekst ujednolicony: Dz.U. 2012 poz. 1137). Coraz bardziej popularne są też opony z odblaskowym paskiem oraz odblaski w szprychach i pedałach. Ważne jest też korzystanie z dodatkowych elementów odblaskowych. Można ich mieć dowolną ilość. Warto za kilka złotych kupić sobie opaski odblaskowe (na ramię, łydkę itp.) albo odblaskową kamizelkę. I jeszcze jedno: rowery nietypowe (z dużymi przyczepkami, riksze itd.) muszą mieć kierunkowskazy.

    3. Podczas jazdy po zmroku dobrze robi tzw. czołówka


    Wręcz przeciwnie! Przepisy są jasne: światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, dopuszcza się migające światła pozycyjne, powinny być umieszczone nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni.

    4. Przecież mnie słychać


    O ile mamy dzwonek i z niego korzystamy. Dzwonek (lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku) zamontowany na rowerze jest obowiązkowy, a za jego brak można dostać 50 zł mandatu.

    5. Kask to zawracanie głowy


    Na razie w Polsce nie ma obowiązku jazdy w kasku. Jednak urazy głowy, albo wręcz pęknięcie czaszki, są dużo groźniejsze niż złamanie nogi. Kasków jest na rynku moc. Wybierając jego model, zadbajmy, by na etykietce zamieszczonej w jego wewnętrznej części było oznaczenie EN1078 - to norma, która mówi o wysokim poziomie bezpieczeństwa kasku oraz o jego odpowiedniej elastyczności i odporności. Kask oczywiście musi być dobrej jakości. Chodzi nie tylko o regulację rozmiaru, ale też o wytrzymałość powierzchni zewnętrznej, wentylację, elementy odblaskowe, daszek, a nawet o wkładki antybakteryjne. Przy zakupie kasku nie ma co oszczędzać, czasem ratuje nam życie. Warto skonsultować się z fachowcami w sklepach rowerowych.

    Zobacz galerię

    6. Rozmowa przez telefon nikomu nie szkodzi


    Szkodzi i jest zabroniona. Prowadzenie rozmowy przez telefon podczas jazdy jest i niewygodne, i niebezpieczne. Mamy rozproszoną uwagę, ograniczony dostęp do ręcznych hamulców czy trudności ze skręcaniem. Prawo o ruchu drogowym zabrania kierującemu pojazdem „korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku". A rower też jest pojazdem.

    CZYTAJCIE DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (3)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Najlepsi są nieśmiertelni grieroje na wiejskich drogach:

      Trollo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

      1. skręt w lewo z niemca bez zasygnalizowania ręką nie raz widziałem.
      2. jeżeli jest chodnik i jedzie taki/taka po chodniku z niemca potrafi zjechać na drogę bo ma takie widzimisię.
      3. i...rozwiń całość

      1. skręt w lewo z niemca bez zasygnalizowania ręką nie raz widziałem.
      2. jeżeli jest chodnik i jedzie taki/taka po chodniku z niemca potrafi zjechać na drogę bo ma takie widzimisię.
      3. i najbardziej wqrwi@jące - jazda "bez trzymanki" i teksting. Ciekawe, jak takiego zabijesz to oprócz zyebanego dnia czy gliniarz ci mandat wlepi? Jak bez kamerki udowodnić że güwniarz pisał na telefonie zamiast trzymać łapy na kierownicyzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To bez znaczenia. Pedaloty mają w nosie przepisy i rozsądek

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 9

      Oni wiedzą lepiej i są lepszego sortu.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bullshit...

      KierowcoRowerzysta (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

      Cwaniactwo, chamstwo i łamanie przepisów jest po obu stronach... jak widać niektórzy by poczuć się lepiej wolą zakłamywać rzeczywistości i zganiać wszystko co złe tylko na jedną strone...

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama