Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont jedynej drogi do lotniska w Pyrzowicach Zrobili kilometr i... skończyli pracę

Dorota Niećko
Wizualizacja sprzed kilku lat pokazuje plan rozbudowy lotniska w Pyrzowicach. Zaznaczono na niej już dwa nowe ronda i stację kolei na lotnisko. Mniej więcej taka ma być droga po przebudowie
Wizualizacja sprzed kilku lat pokazuje plan rozbudowy lotniska w Pyrzowicach. Zaznaczono na niej już dwa nowe ronda i stację kolei na lotnisko. Mniej więcej taka ma być droga po przebudowie wizualizacja GTL
Kierowcy kpią w internecie z remontu drogi do Pyrzowic - drogowcy zaczęli prace „od środka”. Oto cztery przeszkody, przez które droga wojewódzka 913 nie może zostać wyremontowana do końca.

Wyremontowany odcinek ma niecały kilometr, dwa pasy, rondo. Kierowcy pokonują go w 30 sekund. Trudno wyjaśnić, gdzie się zaczyna, gdzie kończy. Jest w środku niczego. Droga wojewódzka nr 913, jedyna droga do lotniska w Pyrzowicach stała się obiektem kpin kierowców. Zarząd Dróg Wojewódzkich wyremontował ją, ale w środku - oba końce to dalej jeden pas, przejazd przez tory i ostre zakręty. Tymczasem tylko w zeszłym roku DW 913 przejechało 1,2 mln aut! Kłopot wcale nie tkwi w braku pieniędzy na dokończenie prac, bo droga ma zaledwie 2,4 km (remont jednego kilometra pochłonął 10 milionów).

Spróbujmy wyjaśnić, jak to wygląda. Dziś kierowcy jadący na lotnisko w Pyrzowicach czy to A1 od strony Gliwic i Bytomia, czy DK 86 od Katowic i Dąbrowy Górniczej, muszą zjechać na S1, a z S1 - na DW 913 właśnie. Taki zjazd jest w Pyrzowicach. Potem jadą wąską drogą nieco około pół kilometra, następnie kilometr szeroką dwupasmówką, następnie znów wąską drogą (mniej niż kilometr) i dojeżdżają do terminali lotniska.

Problem tkwi w tym, że aby remont dokończyć, dogadać muszą się czterej inwestorzy, bo tak skomplikowana jest sytuacja króciutkiej drogi: oprócz ZDW to także Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, GTL, czyli zarządca lotniska i PLK - kolej bowiem planuje zrewitalizować linię kolejową, która w przyszłości ma nas dowieźć na lotnisko. Ale nie wiadomo kiedy. Zacznijmy od PLK. To właśnie na nieczynnych dziś torach kolejowych kończy się obecnie wyremontowany odcinek 913.
- Jeśli chodzi o odcinek w stronę lotniska, to koncepcję przebudowy postanowiliśmy opracować wspólnie z GTL - przyznaje Ryszard Pacer z ZDW. Koncepcja ma być gotowa w pierwszym kwartale 2017. Wrócimy do niej za chwilę. Bo i tak nie zostanie zrealizowana, aż swojej części nie wykona kolej. Czyli nie zdecyduje, jak dokładnie pobiegną tory kolei na lotnisko. - To byłoby bez sensu, gdybyśmy teraz wyremontowali ten odcinek, a za kilka lat znów go burzyli - argumentuje Pacer. - Wciąż też nie wiemy, czy trasa kolei ma biec wiaduktem nad drogą, czy pod nią, w tunelu i gdzie będzie stacja - dodaje. Choć oficjalna informacja jeszcze do ZDW nie dotarła, my już wiemy, że droga pobiegnie dołem, a PLK będą musiały wybudować nad 913 wiadukt dla pociągu. Ale kiedy? Obecnie mówi się, że pociąg może pojechać tędy w 2020 roku.
Co za torami? Tu układ drogowy szykuje lotnisko, a motywację ma sporą. Po zablokowaniu przez mieszkańców Mierzęcic budowy drogi łączącej S1 z nowym terminalem cargo, musi szybko wymyślić nowy dojazd. Dziś samochody przebijają się przez osiedle, a potem jadą wąską dróżką przez las. I GTL, zarządca portu, ma już plan. Po pierwsze, zniknie słynny zakręt tuż przed lotniskiem. Droga będzie biegła prosto, a tam, gdzie dziś jest parking długoterminowy, będzie kolejne rondo. Stąd, gdy skręcimy w prawo, dojedziemy do cargo, a w lewo - do terminali. Aby jednak tak poprowadzić drogę, ZDW i GTL muszą zamienić się działkami (droga wojewódzka nie może biec przez teren spółki, ale lotnisko dostanie w zamian teren „starej” drogi i powiększy swój parking). Po ok. 500 metrów, tam, gdzie dziś jest wjazd do terminali, będzie kolejne rondo, tuż obok hotelu, który przy lotnisku buduje sieć Marriott (Moxy). Przed hotelem będzie też planowana stacja kolei na lotnisko. Przejście ze stacji przez drogę będzie wiodło tunelem.

A co z drugim końcem drogi 913, tym przed węzłem z S1? Tu też jest pat. Wjazd z rond łączących S1, DK 78 i DW 913 jest częścią inwestycji, która powstała m.in. dzięki pieniądzom unijnym w 2012 roku. I przez pięć lat... nie można go ruszać - takie były wymogi. To tzw. trwałość projektu. ZDW mogłoby zacząć go przebudowywać w 2017 roku. Teoretycznie, bo jest jeszcze druga przeszkoda: droga S1 ma być poszerzana, a węzeł S1/DK78 przebudowany. Kiedy? - 15 grudnia planujemy otworzyć oferty w przetargu - mówi Marek Prusak z GDDKiA. Nie chce nawet spekulować, kiedy podpisana zostanie umowa z wybraną firmą. A ta firma będzie mieć dwa lata (nie licząc zim) na przebudowę. I dopiero wtedy ZDW będzie mogło zacząć poszerzać „swój” odcinek. Możliwe, że nie wcześniej niż w 2020 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!