Tramwaje Śląskie, ale i zagłębiowskie w liczbach: Tory,...

    Tramwaje Śląskie, ale i zagłębiowskie w liczbach: Tory, linie i wagony - tramwajowa matematyka

    Tomasz Szymczyk

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Tramwaje Śląskie, ale i zagłębiowskie w liczbach: Tory, linie i wagony - tramwajowa matematyka
    1/4
    przejdź do galerii
    Od kilku tygodni po torach Śląska i Zagłębia jeżdżą nowe tramwaje - Skarbki. To kolejna nowość w Tramwajach Śląskich. Wcześniej na torach pojawiły się niskopodłogowe Twisty, a że nowe tramwaje nie mogły jeździć po starych torach, więc rozpoczęto serię remontów. Z racji rozwoju motoryzacji tramwajami podróżuje już dzisiaj mniej osób niż jeszcze dwadzieścia czy trzydzieści lat temu, ale tory to wciąż nieodłączna część pejzażu miast Śląska i Zagłębia. Mimo to tak naprawdę niewiele o tramwajach wiemy. Postanowiliśmy więc uzupełnić te informacje.
    181 kilometrów linii tramwajowych funkcjonuje na Śląsku i w Zagłębiu. Prawie dwie trzecie z nich to odcinki dwutorowe. Tylko 62,3 kilometra przypada na odcinki jednotorowe.

    13 miast ma swoim terenie sieć tramwajową. To w kolejności alfabetycznej: Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice (mimo likwidacji tramwaju w centrum miasta wciąż znajduje się tam zajezdnia), Katowice, Mysłowice, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Kiedyś - przypomnijmy - tramwaje docierały także do Piekar Śląskich, Wojkowic oraz gminy Zbrosławice.

    63 kilometry torów zostały w ostatnich czasach zmodernizowane. Doszło do generalnego remontu torów w Sosnowcu, Katowicach czy Chorzowie, jak również do faktycznej odbudowy zawieszonego kilka lat temu odcinka linii nr 7 między centrum Bytomia a dzielnicą Łagiewniki.

    32 kilometry torów to z kolei liczba zlikwidowanych w ostatnich latach odcinków linii nr 4 z Gliwic-Wójtowej Wsi do zajezdni, nr 8 z Bytomia do Dąbrówki Wlk., nr 12 z Chorzowa do pl. Alfreda, nr 18 z Rudy Płd. do Bytomia-Bobrka i nr 25 z Będzina do Wojkowic. Dodatkowo jeszcze w latach 70. i 80. zlikwidowano linie z Bytomia do Piekar Śląskich, Stolarzowic, Wieszowy i Mikulczyc, a także starą linię do Dąbrowy Miejskiej i dwie linie w Gliwicach.

    2 miejsca na granicy Śląska i Zagłębia przecinają tory tramwajowe. To rejon Stawików między Sosnowcem a Szopieni-cami, gdzie kursuje „15” oraz pogranicze Mysłowic i Modrzejo-wa, gdzie biegnie trasa linii nr 26.

    317 wagonów różnego typu użytkują aktualnie Tramwaje Śląskie. Najwięcej, bo aż 219, jest wyprodukowanych w chorzowskim Konstalu wagonów typu 105N i 105Na oraz ich wersji, w tym dwukierunkowych wagonów typu 111N. W bazie taborowej spółki są także dwa wagony typu N, 17 niskopodło-gowców oznaczonych jako 116Nd, czyli popularnych „Karlików”, 30 wagonów typu Twist, 23 wagony typu E1 zwane „Sznyclami”, 12 wspomnianych „Skarbków” i 14 dwuwagonowym „Helmutów”. Są też wagony zabytkowe.

    28 linii jeździ na co dzień po torach Śląska i Zagłębia. Spora część z nich od wielu lat nosi takie same numery, do których przyzwyczaili się pasażerowie, jak np. „6” z Bytomia do Katowic czy „15” z Katowic do Sosnowca, ale są też i takie, które ciągle się zmieniają - na przykład linia nr 33 kiedyś prowadziła z Bytomia do Mikulczyc, a dziś z Chorzowa do Pętli Słonecznej w Katowicach-Koszutce.

    1 właściwie jedyna w Polsce linia obsługiwana na co dzień nadal wagonami typu N. Mowa oczywiście o linii nr 38 kursującej na ul. Piekarskiej w Bytomiu.


    *Studniówki 2016 Szalona zabawa maturzystów. Zobaczcie, co się dzieje ZDJĘCIA + WIDEO
    *Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
    *Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
    *Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
    *1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Linia 18

      *siwy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Linia nr 18 jeździła z Bytom Pl. Sikorskiego przez Bobrek, Rude Południową do Chebzia. I tramwaje ciągle kursują po Rudzie Śląskiej która w artykule nie została wymieniona a chodzi tu o linię nr 1,...rozwiń całość

      Linia nr 18 jeździła z Bytom Pl. Sikorskiego przez Bobrek, Rude Południową do Chebzia. I tramwaje ciągle kursują po Rudzie Śląskiej która w artykule nie została wymieniona a chodzi tu o linię nr 1, 9, 11 i 17.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Halo halo

      Oooo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Panie Szymczyk, Modrzejów to dzielnica Sosnowca.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaje kursują również w Rudzie Śląskiej.

      DW (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Tramwaje kursują również w Rudzie Śląskiej.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      x

      x (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      "Z racji rozwoju motoryzacji tramwajami podróżuje już dzisiaj mniej osób niż jeszcze dwadzieścia czy trzydzieści lat temu"
      Większej bzdury nie czytałem. To tendencja jest do ograniczania ruchu...rozwiń całość

      "Z racji rozwoju motoryzacji tramwajami podróżuje już dzisiaj mniej osób niż jeszcze dwadzieścia czy trzydzieści lat temu"
      Większej bzdury nie czytałem. To tendencja jest do ograniczania ruchu samochodów w centrach miast, a my idziemy w drugą stronę. No, ale zważając na decyzję, choćby Katowic, nie ma się co dziwić.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama