Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Śląskie, ale i zagłębiowskie w liczbach: Tory, linie i wagony - tramwajowa matematyka

Tomasz Szymczyk
Od kilku tygodni po torach Śląska i Zagłębia jeżdżą nowe tramwaje - Skarbki. To kolejna nowość w Tramwajach Śląskich. Wcześniej na torach pojawiły się niskopodłogowe Twisty, a że nowe tramwaje nie mogły jeździć po starych torach, więc rozpoczęto serię remontów. Z racji rozwoju motoryzacji tramwajami podróżuje już dzisiaj mniej osób niż jeszcze dwadzieścia czy trzydzieści lat temu, ale tory to wciąż nieodłączna część pejzażu miast Śląska i Zagłębia. Mimo to tak naprawdę niewiele o tramwajach wiemy. Postanowiliśmy więc uzupełnić te informacje.

181 kilometrów linii tramwajowych funkcjonuje na Śląsku i w Zagłębiu. Prawie dwie trzecie z nich to odcinki dwutorowe. Tylko 62,3 kilometra przypada na odcinki jednotorowe.

13 miast ma swoim terenie sieć tramwajową. To w kolejności alfabetycznej: Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice (mimo likwidacji tramwaju w centrum miasta wciąż znajduje się tam zajezdnia), Katowice, Mysłowice, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Kiedyś - przypomnijmy - tramwaje docierały także do Piekar Śląskich, Wojkowic oraz gminy Zbrosławice.

63 kilometry torów zostały w ostatnich czasach zmodernizowane. Doszło do generalnego remontu torów w Sosnowcu, Katowicach czy Chorzowie, jak również do faktycznej odbudowy zawieszonego kilka lat temu odcinka linii nr 7 między centrum Bytomia a dzielnicą Łagiewniki.

32 kilometry torów to z kolei liczba zlikwidowanych w ostatnich latach odcinków linii nr 4 z Gliwic-Wójtowej Wsi do zajezdni, nr 8 z Bytomia do Dąbrówki Wlk., nr 12 z Chorzowa do pl. Alfreda, nr 18 z Rudy Płd. do Bytomia-Bobrka i nr 25 z Będzina do Wojkowic. Dodatkowo jeszcze w latach 70. i 80. zlikwidowano linie z Bytomia do Piekar Śląskich, Stolarzowic, Wieszowy i Mikulczyc, a także starą linię do Dąbrowy Miejskiej i dwie linie w Gliwicach.

2 miejsca na granicy Śląska i Zagłębia przecinają tory tramwajowe. To rejon Stawików między Sosnowcem a Szopieni-cami, gdzie kursuje „15” oraz pogranicze Mysłowic i Modrzejo-wa, gdzie biegnie trasa linii nr 26.

317 wagonów różnego typu użytkują aktualnie Tramwaje Śląskie. Najwięcej, bo aż 219, jest wyprodukowanych w chorzowskim Konstalu wagonów typu 105N i 105Na oraz ich wersji, w tym dwukierunkowych wagonów typu 111N. W bazie taborowej spółki są także dwa wagony typu N, 17 niskopodło-gowców oznaczonych jako 116Nd, czyli popularnych „Karlików”, 30 wagonów typu Twist, 23 wagony typu E1 zwane „Sznyclami”, 12 wspomnianych „Skarbków” i 14 dwuwagonowym „Helmutów”. Są też wagony zabytkowe.

28 linii jeździ na co dzień po torach Śląska i Zagłębia. Spora część z nich od wielu lat nosi takie same numery, do których przyzwyczaili się pasażerowie, jak np. „6” z Bytomia do Katowic czy „15” z Katowic do Sosnowca, ale są też i takie, które ciągle się zmieniają - na przykład linia nr 33 kiedyś prowadziła z Bytomia do Mikulczyc, a dziś z Chorzowa do Pętli Słonecznej w Katowicach-Koszutce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tramwaje Śląskie, ale i zagłębiowskie w liczbach: Tory, linie i wagony - tramwajowa matematyka - Dziennik Zachodni