Na kilka dni przed oficjalnym otwarciem odcinka G2 Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach (feta planowana jest w najbliższy weekend), ostatniego z planowanych fragmentów DTŚ na osi Katowice-Gliwice, przedstawiciele spółki DTŚ przypomnieli historię powstawania tej najważniejszej dla aglomeracji śródmiejskiej arterii. Jej budowę rozpoczęto już w połowie lat 80-tych, zaś planowano już w latach 50-tych ubiegłego wieku.
Prezes zarządu DTŚ Andrzej Bauer przypomniał, że w 1977 r. drogę wpisano do generalnego planu zagospodarowania województwa. Budowę rozpoczęto jednak w 1986 r., by w 1990 r. wstrzymać ją na 3 lata ze względu na problemy finansowe. Budowa DTŚ przebiegała bardzo powoli. Przez minione dziesięciolecia była finansowana zarówno z budżetu centralnego, subwencji ogólnej, pieniędzy pochodzących z budżetów miast, kredytów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz z funduszy unijnych. Koszt budowy całej trasy od Katowic do Gliwic szacuje się na 3,4 mld zł, w tym tylko dwa gliwickie odcinki (G1 i G2) pochłonęły ok. 1,2 mld zł.
Łącznie DTŚ przebiega przez sześć miast. Ma 31,3 km długości. Najdłuższe odcinki są w Gliwicach (8,07 km) i w Zabrzu (7,65 km), ten w Katowicach ma 6,3 km, w Świętochłowicach 3,85 km, w Chorzowie 2,45 km, a w Rudzie Śląskiej 2,98 km. Otwierany w najbliższy weekend odcinek G2 w Gliwicach to z kolei 5,6 km. Budowany był od stycznia 2013 r. do grudnia 2015 r.
- W trakcie prac odkryliśmy cmentarzysko z przełomu XV i XVI w. w rejonie ulicy Dworcowej, gdzie kilkanaście pochówków było nietypowych, bo dotyczyły skazańców. Odkopaliśmy też przy ulicy Franciszkańskiej składowisko broni: 400 różnych pocisków i bomb - przypomniał Maciej Tomczak, dyrektor kontraktu G2 w Gliwicach.
Niemal od początku inwestycji pod nazwą DTŚ prace koordynował Ireneusz Maszczyk, prezes spółki DTŚ SA w latach 1993-2012. Przy inwestycji współpracował z 10 wojewodami, 7 marszałkami i 23 prezydentami.
- Budowa była realizowana w najtrudniejszych warunkach, bo nigdzie w Polsce nie występują takie zjawiska związane ze skutkami eksploatacji górniczej, oddziaływania przemysłowego. Musieliśmy też przekopać się przez najbardziej zurbanizowaną strukturę w kraju - wspominał Maszczyk. - Zlikwidowaliśmy kilkanaście hałd i wiele terenów totalnie zdegradowanych - opowiadał.
*Chcesz kupić auto w cenie 15-20 tys. zł? Sprawdź najlepsze oferty
*Co się wydarzyło na "Nocy Kobiet" w Spiżu w Katowicach ZOBACZ ZDJĘCIA
*Rozmowy nie przerywają, transmisja danych szybka RAPORT NAJLEPSZYCH SIECI KOMÓRKOWYCH
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU
ZOBACZ TAKŻE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?