Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W weekend finał budowy DTŚ. Ta inwestycja trwała... 30 lat

Justyna Przybytek
W weekend wielkie otwarcie ostatniego odcinka DTŚ
W weekend wielkie otwarcie ostatniego odcinka DTŚ Bartosz Pudełko /Dziennik Zachodni
30 lat budowy Drogowej Trasy Średnicowej. Wraz z otwarciem odcinka G2 kończy się ta najważniejsza dla naszej aglomeracji inwestycja.

Na kilka dni przed oficjalnym otwarciem odcinka G2 Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach (feta planowana jest w najbliższy weekend), ostatniego z planowanych fragmentów DTŚ na osi Katowice-Gliwice, przedstawiciele spółki DTŚ przypomnieli historię powstawania tej najważniejszej dla aglomeracji śródmiejskiej arterii. Jej budowę rozpoczęto już w połowie lat 80-tych, zaś planowano już w latach 50-tych ubiegłego wieku.

Prezes zarządu DTŚ Andrzej Bauer przypomniał, że w 1977 r. drogę wpisano do generalnego planu zagospodarowania województwa. Budowę rozpoczęto jednak w 1986 r., by w 1990 r. wstrzymać ją na 3 lata ze względu na problemy finansowe. Budowa DTŚ przebiegała bardzo powoli. Przez minione dziesięciolecia była finansowana zarówno z budżetu centralnego, subwencji ogólnej, pieniędzy pochodzących z budżetów miast, kredytów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz z funduszy unijnych. Koszt budowy całej trasy od Katowic do Gliwic szacuje się na 3,4 mld zł, w tym tylko dwa gliwickie odcinki (G1 i G2) pochłonęły ok. 1,2 mld zł.

Łącznie DTŚ przebiega przez sześć miast. Ma 31,3 km długości. Najdłuższe odcinki są w Gliwicach (8,07 km) i w Zabrzu (7,65 km), ten w Katowicach ma 6,3 km, w Świętochłowicach 3,85 km, w Chorzowie 2,45 km, a w Rudzie Śląskiej 2,98 km. Otwierany w najbliższy weekend odcinek G2 w Gliwicach to z kolei 5,6 km. Budowany był od stycznia 2013 r. do grudnia 2015 r.

- W trakcie prac odkryliśmy cmentarzysko z przełomu XV i XVI w. w rejonie ulicy Dworcowej, gdzie kilkanaście pochówków było nietypowych, bo dotyczyły skazańców. Odkopaliśmy też przy ulicy Franciszkańskiej składowisko broni: 400 różnych pocisków i bomb - przypomniał Maciej Tomczak, dyrektor kontraktu G2 w Gliwicach.

Niemal od początku inwestycji pod nazwą DTŚ prace koordynował Ireneusz Maszczyk, prezes spółki DTŚ SA w latach 1993-2012. Przy inwestycji współpracował z 10 wojewodami, 7 marszałkami i 23 prezydentami.

- Budowa była realizowana w najtrudniejszych warunkach, bo nigdzie w Polsce nie występują takie zjawiska związane ze skutkami eksploatacji górniczej, oddziaływania przemysłowego. Musieliśmy też przekopać się przez najbardziej zurbanizowaną strukturę w kraju - wspominał Maszczyk. - Zlikwidowaliśmy kilkanaście hałd i wiele terenów totalnie zdegradowanych - opowiadał.


*Chcesz kupić auto w cenie 15-20 tys. zł? Sprawdź najlepsze oferty
*Co się wydarzyło na "Nocy Kobiet" w Spiżu w Katowicach ZOBACZ ZDJĘCIA
*Rozmowy nie przerywają, transmisja danych szybka RAPORT NAJLEPSZYCH SIECI KOMÓRKOWYCH
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

ZOBACZ TAKŻE

Historyczne kontrowersje wokół kampanii piwa "Tyskie". Marka...

Wolne miejsca w przedszkolach. Sprawdź swoje miasto. Rekruta...

Na zdjęciu: sierż. Marta MysurCo piąty funkcjonariusz Policji jest kobietą. Policjantka zatrzymująca pojazd do kontroli drogowej, patrolująca ulice, to w dzisiejszych czasach widok, który nikogo nie dziwi. W korpusie służby cywilnej większość stanowią panie, bez których niemożliwe byłoby funkcjonowanie policyjnej administracji.

Policjantki i ich pasje. Zobaczcie piękniejszą twarz policji [ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: W weekend finał budowy DTŚ. Ta inwestycja trwała... 30 lat - Dziennik Zachodni