Sosnowiec-Maczki: remontowany dworzec bez dachu [ZDJĘCIA +...

    Sosnowiec-Maczki: remontowany dworzec bez dachu [ZDJĘCIA + WIDEO]

    Zdjęcie autora materiału

    Tomasz Szymczyk

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Sosnowiec-Maczki: remontowany dworzec bez dachu [ZDJĘCIA + WIDEO]
    1/27
    przejdź do galerii
    Zabytkowy dworzec kolejowy w Sosnowcu-Maczkach cały czas zmienia swoje oblicze. Budynek końcowej stacji Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej z połowy XIX wieku jest właśnie adaptowany na cele Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej.
    Obecnie na placu budowy zauważyć można wiele zmian. Pracownicy zajmujących się remontem firm kontynuują pracezwiązane z budową przejścia podziemnego prowadzącego z rejonu rynku do budynku dworca. Aby wykonać te prace, wstrzymany jest ruch na torach prowadzących od strony ul. Krakowskiej.

    Z części budynku dworca zerwano również dach, który jest rekonstruowany. Trwają też prace wewnątrz zabytkowego budynku.
    Przypomnijmy, że dworzec kolejowy w Sosnowcu-Maczkach to bezcenna pamiątka z okresu początków polskiego kolejnictwa. Dawny dworzec Granica powstał w latach 1839-1848 według projektu Henryka Marconiego.

    Do dzisiaj to najprawdopodobniej najdłuższy dworzec w Europie. Niestety, bardzo zaniedbany. Pomysł zlokalizowania tutaj jednego z wydziałów Politechniki Śląskiej był tak naprawdę chyba ostatnim dzwonkiem na jego ratunek. Nie udało się, niestety, uratować budynku dawnej komory celnej, który kilka lat temu został wyburzony. Remont dworca w Maczkach potrwać ma do końca 2017 roku. Ma kosztować prawie 39 mln złotych.

    Zobacz galerię



    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie jest jak piszecie najdłuższym dworcem w Europie

      piotr (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Dworzec w Maczkach jest chyba krótszy od podobnego dworca w Aleksandrowie Kujawskim, a na pewno jest krótszy od 300-metrowego dworca w Lipsku uchodzącego za największy w Europie.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kiedy w końcu przestaniecie powtarzać błędy.

      dariusz jacek gutowski (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Kiedy wreszcie przestaniecie powielać błędy. Po pierwsze autorem projektu budynku w Maczkach był Teofil Schiller (1819–1861 ), architekt, budowniczy. współpracownik Henryka Marconiego. Po drugie:...rozwiń całość

      Kiedy wreszcie przestaniecie powielać błędy. Po pierwsze autorem projektu budynku w Maczkach był Teofil Schiller (1819–1861 ), architekt, budowniczy. współpracownik Henryka Marconiego. Po drugie: obecny kształt dworca nadano dopiero w ostatniej dekadzie XIX wieku. Pierwszy dworzec , wybudowany w latach 1848-1850 był znacznie mniejszy/ długość budynku pokrywała się budynkiem byłej komory celnej. Po trzecie: Jak dworzec miał być wybudowany w latach 1839-1848 skoro dopiero w 1845 r. uzgodniono lokalizację stacji Granica w Maczkach. Od 20 lat opracowuję monografię kolei żelaznych w Zagłębiu Dąbrowskim do 1914r. i w wielu publikacjach powiela się te i inne błędne informacje.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      DZ poleca

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Gry On Line - Zagraj Reklama