Remont „nerki” w Będzinie i DW 910: na początek ruch wahadłowy
Remont DW 910 i będzińskiej „nerki” to będzie jedno z największych drogowych przedsięwzięć w ostatnich dziesięcioleciach w tym mieście. Mieszkańcy, nie tylko Będzina, ale także sąsiednich – Czeladzi, Dąbrowy Górniczej czy Sosnowca – zastanawiają się, kiedy inwestycja rozpocznie się na dobre. Wtedy trzeba będzie doliczyć sporo czasu do tego, jaki normalnie zajmuje im droga do pracy, szkoły, na zakupy w pobliskim centrum handlowym M1.
Jak dowiedzieliśmy się w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach oficjalnie cała inwestycja rozpoczęła się 9 listopada.
- Tego dnia przekazaliśmy wykonawcy plac budowy. Planuje on rozpocząć prace po nowym roku. Pierwszym etapem będzie wycinka zieleni kolidującej z planowanymi pracami budowlanymi – mówi Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Na razie dokładne szczegóły organizacji ruchu nie są znane, bowiem przedmiotem kontraktu jest także jej opracowanie.
- Można jednak powiedzieć, że prace pójdą w tym kierunku, że ruch będzie dopuszczony i będzie wahadłowy. Odcinki drogi objęte tymi utrudnieniami będą się zmieniać wraz z postępem prac. Będzie funkcjonowała na przebudowywanych odcinkach sygnalizacja świetlna – informuje Ryszard Pacer.
To oznacza, że takiego właśnie ruchu wahadłowego należy spodziewać się w styczniu 2024 roku na odcinku ulicy Czeladzkiej od granicy z Czeladzią do będzińskiej „nerki”. Taki jest bowiem zakres pierwszego z trzech zaplanowanych etapów tego przedsięwzięcia.
Remont „nerki” w Będzinie i DW 910: prace potrwają do 2026 roku
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach jesienią wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę DW 910. Prace zaplanowane zostały na bardzo długim odcinku (ponad 5 kilometrów), a więc od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 86 do granic Dąbrowy Górniczej. Wykonawcą prac będzie firmą Drog-Bud Sp. z o. o. Wartość całego przedsięwzięcia to niespełna 109,4 miliona złotych.
Drugi etap prac remontowych obejmie „nerkę" do mostu nad rzeką Czarną Przemszą. W tym czasie trudniej będzie więc dojechać m.in. na miejskie targowisko przy ul. Gzichowskiej, do dzielnicy Łagisza, a także w stronę ul. Kościuszki, osiedla Warpie i Dąbrowy Górniczej. Jak się dowiedzieliśmy w ZDW w Katowicach nie przewiduje się jednak gruntownych zmian geometrii czy układu dróg na „nerce”. Zostaną one po prostu zmodernizowane.
- Trzeci etap prac obejmie DW 910 na odcinku od mostu nad rzeką Czarna Przemsza do granicy miasta Dąbrowa Górnicza – mówi Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Remont „nerki” w Będzinie i DW 910: nowa nawierzchnia, chodniki, drogi rowerowe i oświetlenie
Zakres przebudowy DW 910 w Będzinie obejmuje:
- przebudowę układu drogowego w celu ujednolicenia szerokości jezdni do min. 3,5 m pasa ruchu,
- przebudowę istniejącej konstrukcji nawierzchni, z dostosowaniem do aktualnych wytycznych projektowych i technicznych ZDW w Katowicach z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony,
- całkowitą wymianę konstrukcji jezdni,
- korektę geometrii skrzyżowań i innych elementów wyposażenia pasa drogowego,
- przebudowę istniejących chodników,
- przebudowę istniejących zjazdów,
- punkty referencyjne oraz słupki referencyjne (świadki),
- budowę lub przebudowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- wykonanie elementów odwodnienia pasa drogowego (przepusty, kanalizacja deszczowa),
- budowę lub przebudowę oświetlenia z zasilaniem.
- budowę urządzeń i obiektów ochrony środowiska zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia budowę urządzeń ochrony środowiska,
- przebudowę kolidującej bądź zabezpieczenie istniejącej infrastruktury technicznej,
- budowę kanałów technologicznych,
- budowę miejsca przeznaczonego do wykonywania kontroli pojazdów (np. ciężaru, stanu technicznego itp.).
Projekt obejmuje również kompleksową przebudowę systemu odwodnienia, który ulegnie modyfikacji z uwagi na budowę chodników, dróg pieszo-rowerowych i ścieżek rowerowych.
- Planowana inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz zapewnienie odpowiedniej płynności, dzięki wprowadzeniu jednolitych przekrojów, poprawie stanu technicznego nawierzchni i budowie chodników i dróg pieszo-rowerowych – informuje Ryszar Pacer.
Przez ten odcinek drogi przebiega sieć komunikacji zbiorowej, wyznaczona przez linie komunikacji autobusowej. Projekt przebudowy drogi zakłada także wybudowanie zatok autobusowych, by poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.
Wszystkie prace w ramach tej inwestycji powinny zostać wykonane w 30 miesięcy od podpisania umowy. A to oznacza, że finału tego przedsięwzięcia można spodziewać się w 2026 roku.
Nie przeocz
- Żyć jak pies z kotem - znacie? Memy i śmieszne obrazki dodadzą Wam otuchy! Zobaczcie
- Górnicy na archiwalnych zdjęciach. Jak zmieniła się praca w górnictwie? Zobaczcie
- Arka Gdynia i Wisła Kraków awansują. Zagłębie Sosnowiec spadnie. Takie są prognozy
- Niebawem otwarcie nowego Egzotarium. Znamy ceny biletów!
Musisz to wiedzieć
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?