Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyjątkowa wystawa Marii Błotko-Kiszki w Galerii Teatru Korez. Kilkadziesiąt dzieł sztuki w formach tkanych, plecionych i szytych

Aleksandra Wielgosz
Aleksandra Wielgosz
Wideo
od 12 lat
W Galerii Teatru Korez możemy oglądać wyjątkową galerię wystawę złożoną z kilkudziesięciu dzieł sztuki w formach tkanych, szytych, plecionych, pikowanych, wypychanych i malowanych. Wszystkie zostały stworzone przez Marię Blotko-Kiszkę, artystę urodzoną w Chełmie Śląskim, która przez ponad sześćdziesiąt lat działa twórczo w naszym regionie.

Prace, które można podziwiać już tylko do piątku, 6 kwietnia stanowią przykłady twórczości artystki z lat 1975–2015. Znajdziemy tam wełniane gobeliny, ażurkowe plecionki połączone z metalowymi lub płóciennymi elementami i prace wykorzystujące płaty zwierzęcych skór. Wystawa ma przekonać, że tkanina to zarazem malarstwo, rzeźba i poezja, tylko w innej materii.

- W podziw wprawią dynamiczne, kontrastowe, bawełniane kompozycje pikowane i malowane. Zafrapują barwne struktury wykorzystujące technikę patchworku, który niekiedy rozrasta się nie tylko wszerz i wzdłuż, ale nawet w stronę patrzącego. Aż wreszcie olśnią Państwa monochromatyczne, połyskliwe, pikowane poetyckie obrazy - mówi Natalia Kruszyna, kuratorka Galerii Teatru Korez.

Sama autorka wystawy podkreśla niegdyś, że ważne jest dla niej myślenie o twórczości wychodzące od posiadanego materiału w kierunku kompozycji i jej treści, nigdy na odwrót.

Rys biograficzny niezwykłej artystki - między tkaninami a malarstwem

Maria Błotko-Kiszka urodziła się w 1934 r. w Chemie Śląskim. W latach 50. studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na wydziale malarstwa. Dyplom uzyskała na Wydziale Tkaniny Artystycznej w pracowni prof. Franciszka Walczowskiego. Kochała uprawiać abstrakcyjną tkaninę artystyczną i malarstwo olejne, które w jej wydaniu cechowało się realizmem. Swoje wystawy prezentowała na ponad 30 wystawach w kraju i zagranicą, jedną z pierwszych była zaprezentowana w 1977 roku w katowickim BWA. Na przestrzeni lat zdobyła wiele cennych nagród m.in. w konkursie na "Najlepsze dzieło roku" czy "Biennale Sztuki Użytkowej".

- Mówiła, że musi poczuć dany materiał, jego ciężar, gęstość, fakturę, gładkość lub szorstkość, ciepło lub chłód. Potem, słuchając wewnętrznych przeczuć i intuicji, rozpoczynała żmudną fazę projektowania, gdyż „przygotowanie tkaniny wymaga dojrzałości i wielu roboczogodzin. Od początku trzeba wiedzieć, co się chce osiągnąć, wyobrażać sobie efekt końcowy (co jest szczególnie ważne przy materiałach tkaninach tkanych na osnowie). Inaczej trzeba poprawiać, pruć i tkać na nowo…” - wyjaśnia Natalia Kruszyna.

Ze względu na to, że artystka preferowała większe formy nie pozostało z nami wiele tkanin jej autorstwa. Jak sama twiedziła, była w stanie stworzyć trzy, cztery prace rocznie. Artystka zmarła 27 września 2022.

W naszej galerii zobaczysz niezwykłą wystawę unikatowych prac Marii Błotko-Kiszki

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera