Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Żabkomaty. Sieć Żabka testuje automat do obsługi paczek. Można nadać i odebrać paczkę bez kontaktu ze sprzedawcą. Na razie w jednym sklepie

OPRAC.:
Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska
Sieć Żabka testuje automat do obsługi - nadawania i odbierania - paczek. Na razie maszyna działa tylko w jednym sklepie sieci, w Poznaniu.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Sieć Żabka testuje automat do obsługi - nadawania i odbierania - paczek. Na razie maszyna działa tylko w jednym sklepie sieci, w Poznaniu.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Materiały prasowe
Paczkomaty to nazwa zastrzeżona dla automatów paczkowych InPost. Sieć Żabka testuje własne automaty do obsługi paczek. Na razie nie nazywa ich "żabkomatami", bo i pomysł na te automaty jest świeży. Dzięki pełnieniu roli też placówki pocztowej, Żabki mogą być czynne w niedziele bez handlu i w święta. Nic dziwnego, że sieć inwestuje w tę dziedzinę swojej działalności.

Klienci Żabki przyzwyczaili się już, że w sklepach sieci mogą odbierać i nadawać paczki. Teraz ma to być jeszcze prostsze i szybsze – Żabka testuje bowiem innowacyjny sposób obsługi przesyłek, bez potrzeby angażowania w ten proces sprzedawcy.

Na razie tylko jeden automat paczkowy w sklepie Żabka w Polsce

Automat funkcjonuje na razie w jednym sklepie Żabka w Polsce - w Poznaniu przy ul. Matyi. Jednak Żabka dużo sobie obiecuje po tym urządzeniu, zwłaszcza że nie wymaga dużo miejsca, co oznacza, że może być zaadoptowane w niemal całej sieci sklepów Żabka.

Urządzenie pozwoli Żabce na usprawnienie procesu odbioru i zwrotów przesyłek, a dla jej klientów ma oznaczać wygodny i bezpieczny odbiór paczek obok domu, bez kontaktu ze sprzedawcą.

Z roku na rok widzimy duże wzrosty liczby obsługiwanych paczek w naszej sieci, w ubiegłym roku obsłużyliśmy ich ponad 12 mln. To znak, że skutecznie dostosowaliśmy się do potrzeb naszych klientów i oferując usługę w ponad 6 tys. sklepów w całej Polsce, w bardzo dobrych lokalizacjach, w dogodnych godzinach otwarcia placówek, zapewniliśmy szybką obsługę. Dzięki automatowi wyniki będą jeszcze lepsze - mówi Anna Grabowska, wiceprezes Żabka Polska

- Rozwiązanie nie tylko pozwala nam na usprawnienie procesu odbioru i zwrotów przesyłek, ale także znacznie przyspieszy obsługę klientów odwiedzających nasze sklepy. Niewątpliwą zaletą urządzenia jest również to, że nie wymaga dużo miejsca i może być zaadoptowane w niemal całej sieci naszych sklepów – dodaje Anna Grabowska.

Maszynę wyprodukowała polska firma

Urządzenie do nadawania i odbioru paczek wyprodukowane zostało przez polską firmę Retail Robotics z Warszawy. Automatyczny punkt odbioru paczek stworzono z myślą o sklepach typu convenience. Urządzenie wykorzystuje niewielką część przestrzeni handlowej, tak cennej w mniejszych sklepach.

Musisz to wiedzieć

Większość instalacji może być umiejscowiona za półkami, na których ułożony jest towar. Wydawanie przesyłek obsługuje najnowszej generacji robot kartezjański, działający w kilku osiach i poruszający się z niezwykłą precyzją i prędkością.

– Żabka w ramach inkubatora technologicznego rozwija nowoczesne rozwiązania w sklepach, które wpływają na komfort zakupów i szybkość obsługi – mówi Tomasz Blicharski, wiceprezes ds. Finansów i Rozwoju w Żabce. - Już dzisiaj w naszych placówkach można zobaczyć m.in. ekrany digital signange, elektroniczne cenówki czy kasy samoobsługowe. Intensywnie rozwijamy także naszą aplikację mobilną żappka, a także usługi jak „Zamów i odbierz”. Wspólnie z naszym partnerem technologicznym, firmą Retail Robotics, opracowaliśmy unikatowe na rynku urządzenie do odbioru i nadawania paczek, stworzone zgodnie z potrzebami naszych klientów, ale również franczyzobiorców. Żabka uczestniczyła w rozwoju tego urządzenia od początku i jest jego pierwszym komercyjnym użytkownikiem. Urządzenie może obsłużyć dwa razy więcej paczek niż sprzedawca i jednocześnie oferuje błyskawiczną obsługę klientów – dodaje Blicharski.

Zobacz koniecznie

– Urządzenie PickupHero, które wdrożyliśmy w sklepie sieci Żabka, to innowacja technologiczna na skalę światową – chwali się Marek Piotrowski, Chief Marketing Officer i Partner w Retail Robotics. –Jego niewielkie wymiary to rewolucja, jakiej potrzebują zatłoczone i zakorkowane miasta. PickupHero zmienia małe sklepy typu convenience w zautomatyzowane huby logistyczne. To rozwiązanie łączy korzyści z punktu widzenia klienta, sieci handlowych i całego rynku e-commerce – dodaje Piotrowski.

Czym różni się automat Żabki od znanych na rynku rozwiązań?

Urządzenie jest wbudowane w regały sklepu. Klient, podchodząc do panelu, w prosty i intuicyjny sposób wybiera opcję nadania lub odbioru przesyłki, wpisuje kod i wkłada paczkę do urządzenia. Wówczas robot znajdujący się wewnątrz maszyny umieszcza ją w odpowiedniej przestrzeni. Urządzenie jest również bardzo przyjazne i intuicyjne dla kurierów, którzy przywożą paczki do sklepu.

– Liczba przesyłek odbieranych w punktach DHL Parcel jest obecnie ponad 30-krotnie większa niż jeszcze cztery lata wcześniej - – komentuje Anna Kania, dyrektor ds. marketingu, członek zarządu DHL Parcel Polska.

Nie przeocz

- Klienci coraz częściej wybierają tę formę dostawy, ze względu na wygodę i elastyczność. Paczka może czekać na nas w punkcie nawet siedem dni. Dodatkowo, dzięki nowym automatom paczkowym, możemy odebrać przesyłkę w pełni bezkontaktowo. Taka forma pozwala nam również zadbać o środowisko – zamiast dowozić przesyłki pod kilkadziesiąt różnych adresów, kurier zostawia je w jednym miejscu. Widzimy olbrzymi potencjał rozwoju odbiorów z punktów. Wciąż potrzebujemy tam kilkukrotnie więcej przestrzeni do procesowania przesyłek, a wiadomo, że w aglomeracjach miejskich każdy metr kwadratowy jest bardzo cenny. Innowacyjne automaty paczkowe są modelowym przykładem transformacji cyfrowej, świetnie wpisując się w trendy automatyzacji i ekologistyki – dodaje Anna Kania.

– Poczta Polska jest aktywnym uczestnikiem rynku eCommerce, który jest kluczowy dla polskiej gospodarki. Konsekwentnie chcemy oferować naszym klientom kolejne, wygodne miejsca odbioru ich zakupów internetowych – mówi Grzegorz Kurdziel, wiceprezes Poczty Polskiej ds. sprzedaży.

- Klienci deklarują, że ważne jest dla nich bezpieczeństwo przesyłek, które gwarantuje Poczta Polska, ale ze względu na szybkie tempo życia, chcieliby odbierać zakupione towary przy okazji codziennych zakupów, na przykład w Żabce. Rozwijamy opcję Odbiór w Punkcie, mamy największą sieć click&collect w kraju, tworzymy coraz lepsze rozwiązania dla rynku eCommerce we współpracy z partnerami, którzy posiadają renomę, silną i rozpoznawalną markę. W tej branży ważne są także innowacje, które właśnie wprowadza sieć Żabka. Poczta współpracuje z siecią Żabka od 2017 roku, odbiór przesyłek w tych punktach jest wygodny dla naszych klientów i coraz chętniej odbierają oni swoje przesyłki w sklepach Żabka. Narastająco po 5 miesiącach osiągamy dynamikę wolumenów przesyłek odbieranych w Żabce na poziomie 216 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jestem przekonany, że współpraca między Poczta Polską i Żabką nadal będzie bardzo dobrze się rozwijać, a klienci polubią automaty Żabki – dodaje wiceprezes Grzegorz Kurdziel.

90 proc. dorosłych Polaków robi zakupy przez internet

Polacy coraz chętniej robią zakupy w sklepach internetowych: z badania przeprowadzonego przez IQS na zlecenie Żabka Polska wynika, że ponad 90 proc. dorosłych Polaków kupuje w sieci oraz, co jest konsekwencją tego trendu, odbiera lub nadaje paczki1. Jednocześnie klienci zwracają dziś uwagę na wygodę i szybkość usługi. Badania wskazują, że 69 proc. Polaków przyznaje, że to właśnie wygoda podczas dokonywania zakupów jest dla nich bardzo ważna, a 65 proc. pytanych szuka rozwiązań, które ułatwiają im życie.

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty