Tunel (wiadukt kolejowy) zwiększy bezpieczeństwo na skrzyżowaniu torów i drogi. Przy torach rozpoczęła się budowa nowych słupów sieci trakcyjnej. Wartość inwestycji to 55 mln zł netto przy planowanym wsparciu funduszy unijnych. Prace realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i miasto Dąbrowa Górnicza. Ich wykonawcą jest firma Nowak-Mosty.
Przebudowa przystanku, powstaje tymczasowy przejazd dla kierowców
Rozpoczęła się już przebudowa przystanku, poprzedzona wykonaniem dokumentacji projektowej. Ruch kolejowy i drogowy będą utrzymane. Prace będą prowadzone pod jednym torem. Pierwsze roboty obejmują wykonanie fundamentów pod nowe słupy sieci trakcyjnej. Budowany jest również tymczasowy przejazd kolejowo–drogowy.
- Przejazd będzie możliwy, ale skierowany nieco dalej w stronę dworca, tak by możliwe było przystąpienie do budowy tunelu – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika wydziału inwestycji drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.
Nowy tunel zapewni bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej obok przystanku Gołonóg, w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik. Nowe rozwiązanie usprawni komunikację drogową w mieście. Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się dostępność do kolei.
- Zbudowane zostaną nowe perony zewnętrzne – przy budynku dworca oraz od strony ul. Parkowej. Będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną zamontowane wiaty, ławki i oświetlenie. Oznakowanie oraz nagłośnienie usprawnią podróże. PLK zbudują przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i projektowanym centrum przesiadkowym. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z wind – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nie przeocz
Przebudowa obejmie tory i sieć trakcyjną. Zostanie zabezpieczony także teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.
Zadanie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to około 55 mln zł netto, w tym udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace są przewidziane do końca 2022 roku.
Jednocześnie kierowcy będą musieli przygotować się na pierwsze zmiany w ruchu drogowym. W alei Zagłębia Dąbrowskiego prace rozpoczną się od budowy kanalizacji na głębokości około 7 metrów, co będzie wiązało się z koniecznością wykonania dużych wykopów.
- Najprawdopodobniej będzie się to wiązało z zamknięciem tego odcinka alei Zagłębia Dąbrowskiego pomiędzy ulicą Wybickiego a Uklańskiego, Parkową. Będą wtedy wyznaczone objazdy ulicami Wybickiego i Piłsudskiego. Ruch pieszy i rowerowy będzie natomiast możliwy. Kolejny etap, to budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Uklańskiego i al. Zagłębia Dąbrowskiego. Wtedy konieczne będzie wyłączenie z ruchu ul. Uklańskiego. I wtedy taki sam jak wcześniej objazd zostanie wytyczony ul. Piłsudskiego, Wybickiego do Parkowej. Przy czym cały czas możliwy będzie przejazd przez tory kolejowe w stronę Pogorii – tłumaczy Krzysztof Serafiński.
Po drugiej stronie torów prace planowane są w większości poza istniejącymi drogami. Tam utrudnienia dla kierowców mają być niewielkie. W pierwszej kolejności trzeba przygotować i odwodnić teren pod przygotowanie nowej drogi, wychodzącej z tunelu.
PLK budują tunel (wiadukt kolejowy) i przejścia podziemne także na stacji Dąbrowa Górnicza w centrum miasta. W przyszłym roku rozpoczną się roboty budowlane na obiektach w Myszkowie i Żorach.
Wiadukty (tunele) w woj. śląskim są budowane w ramach ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Zadanie ma wartość ponad 300 mln zł i obejmuje budowę 25 wiaduktów (tuneli) w całej Polsce, w tym 12 wiaduktów kolejowych, 10 wiaduktów drogowych, dwóch przejść dla pieszych pod torami i jednego wiaduktu pieszo-rowerowego.
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Pierwsze centrum przesiadkowe w centrum Dąbrowy Górniczej
Wokół dworca PKP w centrum Dąbrowy Górniczej powstaje również nowy układ komunikacyjny, m.in. tunel dla kierowców w stronę ul. Limanowskiego, nowe miejsca parkingowe po obu stronach linii kolejowej (w sumie 375), obwodnica śródmieścia, łącząca ul. Kolejową nową drogą za Hutą Bankową z ul. Sobieskiego w rejonie Powiatowego Urzędu Pracy, a także nowy tunel pod linią kolejową dla pieszych i rowerzystów w ciągu ul. Konopnickiej. Będzie także nowe centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont przechodzi ul. Kolejowa, gdzie powstają uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Za 229 mln zł zadanie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.
Musisz to wiedzieć
Premier Izraela stanie przed Trybunałem w Hadze? Jest wniosek o areszt
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?