Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz wiadukt na Grota-Roweckiego w Tychach ze 120 metrów - trwa odbiór obiektu. ZDJĘCIA. FILM. Czy wiesz jak wyglądają próby obciążeniowe?

Mateusz Czajka
Mateusz Czajka
Wideo
od 16 lat
Budowa wiaduktu na Grota Roweckiego w Tychach się zakończyła. Obecnie trwają testy obiektu. Kiedy zostanie otwarty? Pokazujemy, jak inwestycja wygląda z lotu ptaka. Wiadukt biegnie nad torami kolejowymi.

Dawno temu w Tychach...

Można w pewnym uproszczeniu powiedzieć, że stary wiadukt padł ofiarą rozwoju motoryzacji. Wybudowano go w 1955 roku. Jak tłumaczy nam rzeczniczka MZUiM w Tychach Agnieszka Kijas, poprzedni obiekt był budowany z myślą o zupełnie innych realiach, gdy ruch samochodowy był o wiele, wiele mniejszy. Remont by nie wystarczył - potrzeba było całkowicie nowego wiaduktu, który spełniałby współczesne normy i było gotowy na spore natężenie ruchu.

Kiedy otwarcie wiaduktu na Grota-Roweckiego?

Wielu tyszan jest zainteresowanych, kiedy wiadukt na Grota-Roweckiego w Tychach zostanie otwarty. Choć budowę zakończono, to ruch nie został jeszcze przywrócony. Obiekt musi przejść odpowiednie testy. Część z nich – jak na przykład próby obciążeniowe zostały już wykonane. Ponieważ wiadukt jest nowym obiektem, wiele instytucji musi wydać stosowne zezwolenia – między innymi od Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Oprócz testów analizowana jest również dokumentacja techniczna. To wiele, wiele stron… Zapytaliśmy MZUiM w Tychach, kiedy można liczyć na otwarcie wiaduktu na Grota-Roweckiego. Usłyszeliśmy, że jeśli nie będzie wykrytych nieprawidłowości i wszystko pójdzie zgodnie z planem, to prawdopodobnym terminem jest połowa sierpnia. Rzecznika instytucji zaznacza jednak, że okres ten może się skrócić lub wydłużyć i trzeba być na to przygotowanym.

Jak wyglądają próby obciążeniowe wiaduktu?

Przy okazji spytaliśmy rzeczniczkę MZUiM w Tychach o tym, jak wyglądają próby obciążeniowe wiaduktu. Zostały one przeprowadzone w czerwcu i były warunkiem wystąpienia o odbiór budowy.

— Odpowiednio obciążone samochody wjeżdżają na wiadukt i ustawiają się w przeróżnych konfiguracjach. Geodeta ma odpowiednie przyrządy pomiarowe. Pozwalają mu zmierzyć tzw. „strzałkę odchylenia” obiektu. Sprawdza jak wiadukt się zachowuje pod wpływem danej siły nacisku. - mówi Agnieszka Kijas rzeczniczka MZUiM w Tychach.

Na podstawie prób są tworzone stosowne dokumenty. Co istotne, próby trwają kilka godzin.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera