Zwiększa się dostęp do kolei w całej Polsce dzięki funduszom unijnym i programom rządowym

Materiał informacyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Po latach dzięki pracom PLK SA wróciły pociągi na trasę Skoczów – Goleszów – Cieszyn
Polacy z roku na rok zyskują coraz lepszy dostęp do kolei. Po latach znów podróżujemy pociągiem np. z Ostrołęki do Chorzel, z Wieliszewa do Zegrza, ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju czy z Padwi i Mielca do Dębicy. Kolej wraca także do małych miejscowości, m.in. dzięki budowie nowych przystanków. Poprawa dostępności komunikacyjnej to jeden z efektów inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wykorzystaniem środków unijnych i realizacji programów rządowych.

Poprawa dostępu do kolei powoduje, że coraz chętniej korzystamy z tego najbardziej ekologicznego środka transportu. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2022 roku pociągami podróżowało 342,2 mln osób. To o 97,2 mln więcej niż rok wcześniej i najwięcej w tym stuleciu. Liczba pasażerów kolei z roku na rok się zwiększa m.in. dzięki inwestycjom realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. To dzięki sukcesywnej budowie nowych i odbudowie linii kolejowych, po latach wracają pociągi na nieczynne trasy, tym samym dostęp do kolei pasażerskiej zyskują miejscowości, które nawet od kilkudziesięciu lat były jej pozbawione. Większą dostępność zapewniają także nowe przystanki i zmodernizowane istniejące. By ułatwić podróżowanie wszystkim pasażerom, montowane są windy i pochylnie. Dla osób niewidomych i niedowidzących dostępne są informacje w alfabecie Braille’a.

Rządowe programy – Kolej+ oraz Program Przystankowy są jednym z filarów naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym. W ramach inwestycji budujemy i odbudowujemy linie i przystanki kolejowe, by kolej mogła docierać do jak największej liczby miejscowości. Mieszkańcy w całej Polsce zyskują dostęp do wygodnego i ekologicznego transportu kolejowego - Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Dzięki miliardowym inwestycjom zwiększyła się dostępność komunikacyjna w województwie śląskim

Po latach dzięki pracom PLK SA wróciły pociągi na trasę Skoczów – Goleszów – Cieszyn. Kolej stała się wygodnym środkiem transportu, również dzięki nowym przystankom, takim jak Kochcice-Glinica na linii Lubliniec – Kluczbork, Skoczów Bajerki i Ustroń Brzegi na linii Chybie – Wisła.

Zmodernizowany peron w Rybniku Niedobczycach, w ramach rządowego Programu Przystankowego

Do podróży pociągiem zachęcają także zmodernizowane stacje i przystanki, m.in. Skoczów, Cieszyn, Ustroń Polana, Wisła Uzdrowisko, Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice-Zdrój, Zabrzeg, Myszków, Jaworzno Szczakowa czy Dąbrowa Górnicza. Wszystkie obiekty są lepiej dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z rosnącej z roku na rok liczby udogodnień korzystają tysiące podróżnych w dużych miastach i w mniejszych miejscowościach.

Uzupełnieniem wielkiej modernizacji kolei są programy rządowe – „Program budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” (tzw. Program Przystankowy) oraz „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”, których celem jest zwiększanie dostępności kolei i walka z wykluczeniem komunikacyjnym.

Program Przystankowy dla lepszej komunikacji kolejowej

W województwie śląskim rządowy Program Przystankowy obejmuje 20 lokalizacji. Podróżni korzystają z nowego przystanku Koniecpol Centrum i zmodernizowanych przystanków Rybnik Niedobczyce i Rybnik Niewiadom. Do końca 2023 roku gotowe będą przystanki Rybnik Paruszowiec, Warszowice, Pawłowice Śląskie Centrum i Wodzisław Śląski Centrum. Na trasie z Częstochowy do Chorzewa Siemkowic powstaną przystanki, m.in. Częstochowa Rząsawa, Mykanów, Cykarzew Stary, Cykarzew Północny, Stary Broniszew.

Nowy przystanek Ustroń Brzegi zapewnia lepszy dostęp do kolei

Podróżni coraz częściej wybierają kolej w codziennych i okazjonalnych podróżach, ze względu na oszczędność czasu i wygodę. Dlatego też w ramach prowadzonych inwestycji, realizowanych zarówno z wykorzystaniem środków unijnych, jak i realizacji programów rządowych, poprawiamy dostępność komunikacyjną oraz stwarzamy warunki do rozwoju ekologicznego środka transportu - Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W Katowicach mieszkańcy zyskają przystanki Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Kostuchna i Katowice Podlesie Dąbrowa na linii kolejowej Katowice Ligota – Tychy. W przygotowaniu są także przystanki Sosnowiec Centrum Handlowe/Jęzor, Zabrze Maciejów, Zabrze Północ i Radlin Obszary. Przy nowym przystanku Koniecpol Centrum na linii Kielce – Fosowskie dla podróżnych powstał też parking z 17 dostępnymi miejscami.

Rządowy Program Kolej + w walce z wykluczeniem komunikacyjnym

Uzupełnieniem inwestycji, które poprawiają dostępność komunikacyjną w Polsce jest realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rządowy „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. Do realizacji zakwalifikowano 35 inwestycji zgłoszonych przez samorządy 11 województw. Projekty obejmują miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego.

W ramach Kolej + wrócą po latach pociągi na trasy Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice, Pyskowice – Pyskowice Miasto, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Huta Katowice – Dąbrowa Górnicza Gołonóg, Bielsko-Biała – Skoczów. Powstanie także nowe połączenie Bytomia z Rudą Śląską przez Rudę Orzegów. Dzięki przywróceniu ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami mieszkańcy południowych dzielnic Katowic zyskają lepszy dostęp do pociągów.

Planowana jest dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami. Zwiększy się przepustowość linii, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech.

Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem, liczącym ok. 90 tys. mieszkańców, pozbawionym dostępu do kolei. Dzięki odbudowie linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze mieszkańcy Jastrzębia zyskają szybkie i wygodne połączenie z Katowicami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!