Wybrano trasę kolei z Katowic do Pyrzowic ZOBACZ MAPKĘ

    Wybrano trasę kolei z Katowic do Pyrzowic ZOBACZ MAPKĘ

    Krzysztof Szendzielorz

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Wybrano trasę kolei z Katowic do Pyrzowic ZOBACZ MAPKĘ
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Fot. Mikołaj Suchan

    W gminie Ożarowice, na terenie której rozważano aż siedem opcji przebiegu linii, nie tylko mieszkańcom nie podoba się decyzja kolejarzy. Wójt gminy Grzegorz Czapla twierdzi, że wskazany wariant jest droższy od innych. - Na pewno nie obejdzie się bez protestów mieszkańców - ocenia.

    Przypomnijmy, że zgodnie z wyborem PKP PLK trasa przebiegać będzie po istniejących liniach kolejowych od Katowic przez stacje Chorzów Batory, Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom i Piekary Śląskie.
    Od bytomskiego Rozbarku na północ zostanie wybudowany ponad 20-kilometrowy odcinek dwutorowej linii kolejowej z pominięciem wsi Wymysłów, ale za to przez miejscowości Dobieszowice, Ossy i Tąpkowice. W Tąpkowicach linia będzie przebiegać wiaduktem nad drogą krajową nr 78 i dalej na północ w kierunku Ożarowic włączy się w istniejącą linię kolejową nr 182, przekraczając projektowaną autostradę A1 i zakończy przebieg na stacji przy lotnisku w Pyrzowicach.

    Ta trasa na mapach była oznaczona kolorem zielonym. Władze Ożarowic forsowały na terenie gminy wariant, który przebiegałby po starych śladach tzw. kolei piaskowej i wzdłuż zbiornika Kozłowa Góra. Według wyliczeń urzędu gminy w Ożarowicach nie wiązałby się on z wyburzeniami budynków i wykupem gruntów prywatnych. Tę opcję w lutym, w przeprowadzonym badaniu opinii mieszkańców gminy, poparło też najwięcej osób. Te konsultacje oprotestował jednak wojewoda śląski.

    Wójt Grzegorz Czapla od nas dowiedział się o wyborze PKP PLK. Jego zdaniem tzw. zielona trasa będzie wiązała się i z protestami mieszkańców, i z wyburzeniami. Ponadto połączenie podzieli teren gmin Ożarowice i Bobrowniki, a grunty przy trasie stracą na wartości. - Nie może być zatem mowy o wzroście atrakcyjności inwestycyjnej gminy dzięki takiemu połączeniu. Być może tak się stanie na odcinku od Katowic do Piekar, bo tam będzie pięć stacji, a na ostatnim odcinku liczącym 16 kilometrów, czyli u nas, nie będzie żadnej - mówi Czapla.

    To, że wybrano najdroższy wariant, podkreślał też wcześniej na spotkaniach z mieszkańcami Zbigniew Młokosiewicz, kierownik kontraktu z PKP PLK. A wybrana opcja ma kosztować około 1 mld 500 mln zł.
    Andrzej Brix ze Stowarzyszenia Ochrony i Dziedzictwa Gminy Ożarowice "Solidarni Razem" był od początku za tym, aby trasa biegła wzdłuż budowanej autostrady A1. Zapowiada, że jego organizacja nadal będzie o to walczyć. - Teraz zostanie opracowany raport oddziaływania na środowisko dla wybranej trasy i będzie możliwość przeprowadzenia konsultacji społecznych - podkreśla Jacek Karniewski, rzecznik PKP PLK w Katowicach.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Załączniki (1)

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kolej

      ks (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 80 / 89

      tak ma rację kolega z katowic poleci przez chorzów stary skręci starą koleją piaskową (od bylej barbara chorzów póżniej w bytomiu przy arki bożka dalej gdzie był most nad ulica Siemianowicką rejon...rozwiń całość

      tak ma rację kolega z katowic poleci przez chorzów stary skręci starą koleją piaskową (od bylej barbara chorzów póżniej w bytomiu przy arki bożka dalej gdzie był most nad ulica Siemianowicką rejon szybu witczak szyb barbara tam szla ta kolej piaskowa ,przetnie tory radzionków -katowice .Przy piekarach będzie z tylu montometu w nowobudowanej autostradzie jest już tunej dla tej koleji i dalej pomiędzy kop julian a nomiarkami (robią już tam odwierty )dalej przetną osadę wesola przy wsi wymysłów wpadnie do lasu a dalej jak już pisano.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Gdzie tkwi błąd?

      CZłowiek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 94 / 77

      Może ktoś wyjaśni jaki wybrano wariant przebigu linii z Chorzowa do Piekar?
      W tekście pisze się o stacjach Chorzów Miasto, Chorzów Stary (czyli przebieg po starej lini pasażerskiej) ale jednak...rozwiń całość

      Może ktoś wyjaśni jaki wybrano wariant przebigu linii z Chorzowa do Piekar?
      W tekście pisze się o stacjach Chorzów Miasto, Chorzów Stary (czyli przebieg po starej lini pasażerskiej) ale jednak mapka przedstawia rozważany wariant "prostujący" linię (przebieg po starej kolei piaskowej) omijający powyżej podane stacje!
      Może ktoś z redakcji lub czytelnik mający dostęp do orginalnej informacji poinformował na jaki wariant jest naprawdę "zaklepany"?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      "Cogito ergo sum"(myślę więc jestem).

      OBSERWATOR (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 104 / 90

      Dziennik- 8 kwietnia,2010
      cytat..."W ciągu pięciu lat!!! w Chinach powstanie 30 tysięcy kilometrów nowych tras superszybkiego pociągu,którego prędkość będzie dochodzić do 400km/h........."

      PS:A...rozwiń całość

      Dziennik- 8 kwietnia,2010
      cytat..."W ciągu pięciu lat!!! w Chinach powstanie 30 tysięcy kilometrów nowych tras superszybkiego pociągu,którego prędkość będzie dochodzić do 400km/h........."

      PS:A tam też rządzą ludzie partii,jak u nas. Gdzie więc problem? Zlecić Chińczykom modernizację całej sieci kolejowej. Zrobią dobrze, szybko i tanio.Jeszcze Wam tunel kolejowy wykopią w Katowicach.
      "Stary Kartezjusz rzekł: "Cogito ergo sum"(myślę więc jestem).
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Żenada!!!

      OBSERWATOR (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 90 / 101

      Obserwuję te poczynania, jakie podejmowane są w związku z budową tej linii kolejowej,która przecież dla regionu jest strategiczna. 20 km nowej linii, do strategicznego dla regionu lotniska, budowa...rozwiń całość

      Obserwuję te poczynania, jakie podejmowane są w związku z budową tej linii kolejowej,która przecież dla regionu jest strategiczna. 20 km nowej linii, do strategicznego dla regionu lotniska, budowa ma trwać 3lata!!! Tempo budowy dróg przez legiony rzymskie było kilkakrotnie wyższe!!!
      Czy nie zdajecie sobie sprawy, iż szybkie i wygodne środki komunikacji,dobra telekomunikacja,to jedne z ważniejszych elementów warunkujących rozwój regionu. Tak jest z wieloma innymi priorytetowymi tematami,ważnymi z punktu rozwoju regionu.Ale do rządzenia to trzeba fachowców, a nie polityków amatorów.Dziś wybór miejsca inwestycji,miejsca zamieszkania,pracy, wybiera się tam gdzie jest lepiej, wygodniej,czyściej, bezpieczniej itd.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama