Chcemy darmowej A1 i A4. Rządu nie bronił wicewojewoda

    Chcemy darmowej A1 i A4. Rządu nie bronił wicewojewoda

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Chcemy darmowej A1 i A4. Rządu nie bronił wicewojewoda
    Jeszcze przed Wielkanocą oddany zostanie do ruchu odcinek autostrady A1 ze Świerklan do Żor. Budowa 7 kilometrów trasy przedłużyła się o kilka miesięcy, ale kierowcy i tak mają powody do zadowolenia. Radość szybko im przejdzie kiedy będą musieli zapłacić za jazdę tym odcinkiem. A tak właśnie się stanie jeśli resort infrastruktury dopnie swego i zwolniony z opłat odcinek A1 rozciągać się będzie tylko od Gliwic-Sośnicy do granic Bytomia.
    Chcemy darmowej A1 i A4. Rządu nie bronił wicewojewoda
    NAJNOWSZE WIADOMOŚCI Z DRÓG WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
    Kto będzie chciał dojechać do pozostałych miast aglomeracji, lotniska w Pyrzowicach bądź subregionu rybnickiego będzie musiał niestety sięgnąć do portfela. Stawki są już ustalone - kierowcy samochodów osobowych mają wyłożyć 20 groszy za każdy kilometr jazdy.

    Dla mieszkańców Żor, Bełku, Świerklan, Bytomia, czy Piekar Śląskich takie rozwiązanie jest nie do przyjęcia.
    Dlatego też, gdy w lutym rozpoczęliśmy walkę o zwiększenie przez resort infrastruktury bezpłatnego odcinka autostrady A1 do akcji A1 za darmo przyłączyły się tłumy ludzi (do tej pory zebraliśmy 32 tysiące podpisów). Niewiele mniej zwolenników ma inna akcja Darmowe autostrady na Śląsku

    Temat podchwycili również politycy. Wczoraj pod szyldem Górnośląskiego Związku Metropolitalnego odbyła się w Katowicach konferencja, która miała stać się okazją do dyskusji nad bilansem zysków i strat, jakie przyniesie nam wprowadzenie opłat za jazdę po przebiegających przez nasz region autostradach.

    Na zaproszenie odpowiedział marszałek Adam Matusiewicz. Wojewodę reprezentował jego zastępca Piotr Spyra. Przyjechali lokalni samorządowcy i reprezentujący tutejszych wyborców parlamentarzyści. Byli dziennikarze i naukowcy ze śląskich uczelni wyższych.

    Nie pojawił się tylko nikt z resortu infrastruktury, choć jeszcze w piątek można było usłyszeć, że działacze śląskiej PO są bliscy przekonania wiceministra Radosława Stępnia do wizyty w Katowicach (wcześniej już odmownie na zaproszenie odpowiedział minister Cezary Grabarczyk). Rząd RP reprezentowało więc puste krzesło.


    Bramki - podwójna opłata za jazdę



    Rozmowa z prof. Jerzym Runge, kierownikiem zakładu Geografii Społecznej Uniwersytetu Śląskiego.
    Jakie skutki pociągnie za sobą wprowadzenie opłat za jazdę autostradami w obrębie aglomeracji?
    Zmniejszy się natężenie ruchu na autostradach, a zwiększy na innych drogach, zwłaszcza tych na obrzeżach konurbacji. Utrudniona zostanie też komunikacja między subregionem rybnickim, a Katowicami.

    To znaczy?
    Albo zwiększą się koszty takiego przejazdu, albo jego czas.

    Czy te problemy przełożą się na inne sfery życia?
    Oczywiście, podniosą się ceny towarów i usług, spadnie natomiast wartość gruntów przy autostradzie. Pogorszy się też dostępność do dóbr kultury, bo jeśli ktoś doliczy sobie do ceny biletu na koncert jeszcze opłatę za przejazd autostradą, to może uznać, że koszt takiego wyjazdu jest zbyt duży. W efekcie spadnie metropolitalna rola Katowic. Kłopot będą miały osoby, które dojeżdżają autostradą do pracy. Ciekaw też jestem jak ma wyglądać dojazd "erki" z pacjentem do kliniki kardiochirurgicznej w Zabrzu przy istnieniu bramek. Kto miałby płacić? Kierowca, a może pacjent?

    Jakie jest więc wyjście z sytuacji?
    Niech rząd zrezygnuje z opłaty dla ruchu lokalnego i regionalnego. W warunkach aglomeracji jest ona nieracjonalna. Przykłady dobrych praktyk mamy tuż za granicą. Czesi w aglomeracji ostrawsko - karwińskiej w ogóle nie myślą o tym, by wprowadzać takie ograniczenia. Opłaty są działaniem typowo fiskalnym. Poza tym prognozy zakładają, że do roku 2030 liczba mieszkańców naszego regionu zmniejszy się o ok. 500 tysięcy. Czy ktoś brał to pod uwagę zakładając określone zyski z takiego modelu?
    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze (8)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @cep

      jm55 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

      po nicku wyniko,ze ty bydziesz placiol.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      autostrady

      cep (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

      autostrady muszą być płatne ! kto będzie placił za odśnieżanie śląskich autostrad? mieszkaniec lublina?
      niech płaci ten , który jeżdzi! Komuna w spadku zostawiła nam miliony mieszkań...rozwiń całość

      autostrady muszą być płatne ! kto będzie placił za odśnieżanie śląskich autostrad? mieszkaniec lublina?
      niech płaci ten , który jeżdzi! Komuna w spadku zostawiła nam miliony mieszkań spółdzielczych i komunalnych, które lokatorzy dostali za darmo i nie płacą czynszu!! Kto ma za nich płacić, ten co płaci już za swoje mieszkanie?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A gdzie śląscy posłowie PO

      obserwator (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 6

      Taki Pan Tomczykiewicz,to umie wrzeszczeć tylko jak coś powie Pan Kaczyński, ale jak dyskutuje się na tak ważne dla naszego regionu problemy, to go nie słychać. Też mógł być na tym spotkaniu, ale...rozwiń całość

      Taki Pan Tomczykiewicz,to umie wrzeszczeć tylko jak coś powie Pan Kaczyński, ale jak dyskutuje się na tak ważne dla naszego regionu problemy, to go nie słychać. Też mógł być na tym spotkaniu, ale boi się "podpaść" swoim zwierzchnikom. Takich reprezentantów Śląska nie chcemy.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kolejny powód...

      popek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

      żeby Śląsk się usamodzielnił,a nie był wasalem Księstwa Mazowieckiego

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      łukaszczyk

      Ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

      A gdzie był wojewoda?jak zwykle obiecanki bez pokrycia,tylko dbanie o swój stołek.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ze ścianą łatwiej się dogadać niż z ....

      Pablo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 5

      „Niech rząd zrezygnuje z opłaty dla ruchu lokalnego i regionalnego. W warunkach aglomeracji jest ona nieracjonalna. Przykłady dobrych praktyk mamy tuż za granicą. Czesi w aglomeracji...rozwiń całość

      „Niech rząd zrezygnuje z opłaty dla ruchu lokalnego i regionalnego. W warunkach aglomeracji jest ona nieracjonalna. Przykłady dobrych praktyk mamy tuż za granicą. Czesi w aglomeracji ostrawsko - karwińskiej w ogóle nie myślą o tym, by wprowadzać takie ograniczenia.
      (.................)

      A dlaczego nie zastosować prostego systemu winiet?”

      prof. Jerzym Runge - to głos rozsądku.
      Wszystko zostało powiedziane, teraz czas na działanie rządu. Oczywiście PRZED WYBORAMI.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ODLACZYC SLASK OD WARSZAWSKIEJ HOLOTY

      SLAZACY (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 7

      ROZPIRDOLI... TA BANDE RZADOWA W WARSZAWIE

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ODLACZYC SLASK OD WARSZAWSKIEJ HOLOTY

      SLAZACY (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

      ROZPIRDOLI... TA BANDE RZADOWA W WARSZAWIE

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama