Przekop połączył kopalnię Borynia z Zofiówką

    Przekop połączył kopalnię Borynia z Zofiówką

    Mirosława Książek

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Kopalnie Borynia i Zofiówka zostały połączone podziemnym wykopem. Do końca roku zostaną w nim zabudowane trzy przenośniki taśmowe, którymi można będzie transportować węgiel z Boryni do Zofiówki i tutejszym szybem na powierzchnię. Pierwsze tony urobku z Boryni trafią do Zofiówki już w styczniu 2010 roku. Inwestycja kosztowała 48,5 miliona złotych, trwała cztery lata!
    - Techniczne połączenie systemów transportu urobku pod ziemią pozwoli na obniżenie kosztów produkcji węgla - cieszy się Jacek Plutecki, wicedyrektor biura produkcji Jastrzębskiej Spółki Węglowej.
    W dobie kryzysu i coraz gorszej koniunktury na węgiel koksujący, który jest głównym produktem jastrzębskich kopalń, to bardzo istotne.

    Oszczędności to jednak nie jedyny argument. Przekop łączący, to także ważny element rozbudowy sieci wentylacyjnej. Dzięki niemu możliwe będzie przewietrzanie rejonów robót górniczych w północnej części złoża KWK Zofiówka. Zużyte powietrze będzie odprowadzane do szybu wentylacyjnego Boryni.

    Symboliczny moment połączenia obu kopalń pod ziemią jego uczestnikom na długo pozostanie w pamięci. Na głębokości ponad 900 metrów spotkały się ekipy dyrektorów i pracowników zakładów, każdy przyszedł od swojej strony. Dyrektor kopalni Zofiówka, Czesław Kubaczka i szef Boryni, Zbigniew Czernecki - podali sobie pod ziemią ręce.

    Patrząc od strony powierzchni, do połączenia kopalń doszło mniej więcej pod boiskiem sportowym w dzielnicy Szeroka.

    Prace przy drążeniu przekopu ruszyły w lipcu 2005 roku od strony Zofiówki. Osiem miesięcy później przekop zaczęto drążyć w Boryni. Pracami zajmowały się firmy zewnętrzne. Wyrobisko ma 2,6 km długości, łączy poziom 900 KWK Zofiówka z poziomem 950 Boryni. Od strony Zofiówki wydrążono 1560 metrów, a od Boryni - 940.

    - Ważne jest to, że węgiel wydobywany na najniższym poziomie w Boryni będzie mógł być szybciej transportowany przez Zofiówkę. KWK Borynia nie ma bowiem szybu do najniższego poziomu - wyjaśnia Katarzyna Jabłońska-Bajer, rzeczniczka Jastrzębskiej Spółki Węglowej. - Przekop zapewnia też bezpieczeństwo ciągłego transportu urobku. W przypadku, gdy na odstawie głównej w kopalni Borynia wystąpiłaby awaria, urobek będzie można puścić przez Zofiówkę - dodaje.

    Szyb wentylacyjny Zofiówki będzie też mógł zostać wykorzystany w trakcie realizacji pierwszego etapu zagospodarowania nowego złoża Bzie Dębina 1 Zachód, do którego przymierza się JSW. Oddanie przekopu to dopiero pierwszy etap zakrojonej na szerszą skalę inwestycji. W przyszłości mają zostać połączone trzy zakłady. JSW chce za dwa lata przekopami transportować część urobku z Boryni i Jas-Mosu szybem kopalni Zofiówka. Przedsięwzięcie obejmie wykonanie przekopu między wyrobiskami na poziomie 600 KWK Jas-Mos i poziomie 900 Zofiówki wraz z zabudową przenośników taśmowych.

    - Zakończenie drugiego etapu jest planowane na 2011 rok - mówi Plutecki.

    Wciąż budują



    Jastrzębski przekop to nie jedyna duża inwestycja w naszych kopalniach.

    W marcu ub.r. w KWK Marcel w Radlinie oddano tak zwaną upadową o długości 2 km. To pochyły korytarz, który połączy zakład przeróbki w Radlinie z bogatymi złożami na tak zwanym polu marklowickim. Szacuje się, że zalega na nim 80 mln ton wysokiej jakości węgla. Budowa trwała sześć lat i kosztowała prawie 90 mln zł, ale nakłady mają zwrócić się do 2012 r., a byt kopalni zapewniono na minimum 30 lat. MIR

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pomysł - realizacja i kasa!

      syyyk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 80 / 85

      Oto naga prawda o połączeniu Boryni z Zofiówką!

      Koszt budowy ok 50mln.zł Po to aby -jak to określił jeden z prezesów- zaoszczedzić na transporcie?!!!!sic... z pola wydobywczego na Borynię jest...rozwiń całość

      Oto naga prawda o połączeniu Boryni z Zofiówką!

      Koszt budowy ok 50mln.zł Po to aby -jak to określił jeden z prezesów- zaoszczedzić na transporcie?!!!!sic... z pola wydobywczego na Borynię jest ponad 900metrów a na Zofiówkę 1600metrów gdzie tu oszczędności?! Ano w tym że posągowa Zofiówka ma na ten rok plan wydobycia 5000t/dobę, Borynia 6.500t/dobę Zofiówka zatrudnienie ok 4000 prac. a Borynia 3500 To po pierwsze -trza ratować Zofiję bo nie ma zbyt wiele zasobów w swoich pokładach do momentu uruchomienia Bzia Zachodu Oto cała prawda która trąci po trosze polityką i wszyscy o tym wiedzą Poza tym racjonalizacja w tym przypadku/ zapewne i kasa/ z biura Zarzadu / odpowiedzialny Pan Prezes Tor/ wie o czym pisze - za darmo umarło! Tak oto jeden z lepszych Zakładów Przeróbki Mechanicznej Węgla tonie bo komuś tak leżało.... Ludzi się przerzuci, tylko dlaczego nie wstrone odwrotną skoro Bzie ruszy może za 10 lat ?! Dobre co?! Szkoda że porozumień Jastrzebskich nie pisano na Boryni - mielibyśmy przeróbkę ocalałą a tak olałą! !zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama