Negocjacje i zamówienie z wolnej ręki
GDDKiA chce powierzyć realizację krótkiego, ale bardzo istotnego odcinka S1 w drodze negocjacji firmom, które są już zaangażowane w budowę sąsiadującego z nim fragmentu S1. Mowa o konsorcjum firm Porr i Mota-Engil Central Europe. To najprostsze i jednocześnie, co ważne, najszybsze rozwiązanie patowej sytuacji, jaka nastąpiła po unieważnieniu przetargu na budowę 13-kilometrowego odcinka S1 między Mysłowicami i Oświęcimiem.
- Autostrada A4 bis. Trzeba wydać ponad 5 miliardów złotych
- Przekroczysz prędkość o 11 km/h na odcinkowym pomiarze prędkości na A1? Masz mandat!
- Korki w metropolii: co rozładuje ruch? Buspas, ITS, śląskie metro?
- Druga jezdnia na "drodze śmierci" będzie później, niż zakładano
- Nowy system opłat na autostradach: kierowcy mają wiele pytań. U nas - odpowiedzi
- Przetarg na S1 unieważniony. Pierwsza powstanie obwodnica Bierunia
Chińczycy, choć dali jedyną, mieszczącą się budżecie GDDKIA ofertę, zostali z przetargu wykluczeni z powodów proceduralnych. Jako niezasadne uznała to Krajowa Izba Odwoławcza i potwierdził sąd. To właśnie oni prawdopodobnie zostaliby zwycięzcami przetargu. GDDKiA zdecydowała się jednak unieważnić przetarg, z uwagi na ważny interes społeczny. Ostatecznie cały odcinek S1 Mysłowice - Oświęcim został podzielony na dwie części. Do 2023 roku powstanie tylko łącznica z węzłem i trzykilometrowa obwodnica Bierunia.
Właśnie obwodnicy Bierunia mają dotyczyć negocjacje zapowiedziane przez GDDKiA.
Umowa w II kwartale 2021 roku
Jak twierdzą przedstawiciele GDDKiA, sprawne przeprowadzenie negocjacji pozwoliłoby podpisać umowę z wykonawcą jeszcze w II kwartale br.
Negocjacje dotyczą zaprojektowania i budowy fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości około 2,9 km, kolejnego odcinka drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości około 2 km oraz drogi klasy Z (zbiorczej) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazdu do ul. Jagiełły) - o długości około 2 km. Negocjacje obejmują też budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. To umożliwi skomunikowanie nowej drogi S1 poprzez węzeł Bieruń z drogą DK44.
Dlaczego podzielono 13-km odcinek na dwie części? Według GDDKiA, gdyby tego nie uczyniono, odcinek Mysłowice - Oświęcim zostałby oddany do użytkowania z co najmniej rocznym, opóźnieniem w stosunku do dwóch dalszych odcinków. Skutki nie byłyby optymistyczne.
- Ruch tranzytowy z tych odcinków S1 wlewałby się na nieprzystosowane do dużego ruchu lokalne drogi. Dodatkowo poszukiwanie przez kierowców alternatywnych tras, spowodowałoby znaczący wzrost zagrożenia dla zdrowia i życia przede wszystkim pieszych na typowo lokalnych drogach, gdzie zabudowa mieszkaniowa i budynki użyteczności publicznej (przedszkola, szkoły, urzędy i kościoły) zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie danej drogi – argumentowała wówczas GDDKiA.
Dlatego też przetarg unieważniono, a potem odcinek, którego dotyczył, podzielono na dwa odrębne zadania. Jedno z nich miałoby zostać powierzone wykonawcy po pozytywnym zakończeniu negocjacji, a na drugą część w ciągu najbliższych tygodni ma zostać ogłoszone standardowe postępowanie przetargowe.
Prawie cała droga ekspresowa S1 w budowie
Przypomnijmy. Na odcinek środkowy pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami oraz odcinek południowy pomiędzy Dankowicami, a Bielsko-Białą umowy zostały już podpisane w 2020 roku z przewidywanym terminami zakończenia realizacji odpowiednio 14 sierpnia oraz 3 listopada 2023 r.
- Koniec bramek! Naszpikowane elektroniką radiowozy "przeswietlą" auta na autostradzie
- Gierkówka, stara połatana i częściowo „pożarta” przez A1. Podróż sentymentalna
- A1: powstają cztery MOP-y między Częstochową i Blachownią
- Trasa S1 Sosnowiec - Mysłowice będzie gruntownie przebudowana. Jest decyzja ministra
Prace budowlane trwają właściwie na całym odcinku drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim i częściowo małopolskim. Prawdopodobnie jeszcze przed majówką zostanie oddany kierowcom 9-km odcinek S1 między Pyrzowicami i Podwarpiem, na którym trwa jeszcze budowa drugiej jezdni. Rozpoczęły się także prace związane z przebudową dalszej części drogi od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (około 7 km). Trasa ma zostać tu przebudowana do standardów drogi ekspresowej, znikną jednopoziomowe skrzyżowania, droga będzie miała większą nośność, przystosowaną do ciężkiego transportu.
Nie przeocz
Także następne odcinki w Sosnowcu mają zostać przebudowane i zmodernizowane. Na przebudowę około pięciokilometrowej części S1 w Sosnowcu ministerstwo infrastruktury zgodziło się w marcu tego roku. GDDKiA przygotowuje się tu do ogłoszenia przetargu na projekt tego odcinka.
S1 po zupełnie nowym śladzie będzie budowana od Mysłowic (węzeł Kosztowy) do Bielsko-Białej (węzeł Suchy Potok). Dwa z trzech odcinków tej części S1 już są w fazie projektu. A wykonawca odcinka II Oświęcim Dankowice złożył już wniosek o wydanie pozwolenia na budowę.
Trwa także budowa jednego z najdroższych odcinków drogi ekspresowej w Polsce, czyli tzw. obejścia Węgierskiej Górki. To ponad osiem kilometrów dwupasmówki biegnącej po trudnym, górskim terenie. Trasa pobiegnie tu estakadami i dwoma tunelami. Ma być gotowa w 2023 roku.
Zobacz koniecznie
Musisz to wiedzieć
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?