W śródmieściu Dąbrowy Górniczej, w ramach budowy centrum przesiadkowego oraz nowego układu komunikacyjnego, odnowione zostały już na stacji kolejowej perony. Pojawiły się m.in. nowe przejścia podziemne, windy, zadaszenie, będzie system komunikacji pasażerskiej. Jednocześnie w grudniu 2021 roku na dobre rozpoczęła się przebudowa dworca PKP. Dziś z każdym dniem widać postępy. Wiadomo już jak prezentuje się odnowiona elewacja. Rozpoczął się także montaż konstrukcji więźby dachowej nad środkową częścią dworca. Podłączane są także na bieżąco niezbędne przyłącza.
- Do tej pory wykonane zostały m. in. prace rozbiórkowe, a także wzmocniono fundamenty budynku. Wykonano już znaczną część robót konstrukcyjnych, a w pobliżu obiektu zamontowane zostały zbiorniki retencyjne wraz z oprzyrządowaniem. Rozpoczęła się także renowacja elewacji – informował ostatnio Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.
Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji, realizowanych przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zakłada ona kompleksową przebudowę historycznego dworca wraz z jego najbliższym otoczeniem. Dzięki niej dawny dworzec dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej odzyska swój historyczny blask. Będzie też, tak jak kiedyś, obsługiwał podróżnych.
Ponadto budynek będzie spełniał współczesne standardy w zakresie komfortu podróżnych, bezpieczeństwa czy dostępności. Pojawi się tutaj wiele rozwiązań przyjaznych środowisku. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowane zostało energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet.
- Planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. Ciekawostką będą ogrody deszczowe suche, które powstaną w sąsiedztwie budynku. Na powierzchni 256 m kw. zostanie zasadzonych około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby – tłumaczył Bartłomiej Sarna.
Koszt przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej to łącznie 15,62 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.
Ponowne otwarcie dworca w Dąbrowie Górniczej nastąpi więc niedługo po zakończeniu budowy centrum przesiadkowego przy tym budynku wraz z całym, nowym układem drogowym. Oprócz tunelu pod linią kolejową, który został otwarty w miniony piątek wieczorem, powstają nowe miejsca parkingowe wokół remontowanego w ramach osobnego przedsięwzięcia dworca kolejowego. W sumie będzie to 375 miejsc po obu stronach linii kolejowej, a więc po stronie ul. Kościuszki oraz ul. Limanowskiego.
Piesi i rowerzyści mogą już poruszać się tunelem pod linią kolejową, który powstał w ulicy Konopnickiej. Powstaje też nowa obwodnica śródmieścia, która za Centrum Handlowym Pogoria oraz Hutą Bankową poprowadzi od ul. Sobieskiego przy Powiatowym Urzędzie Pracy do nowego centrum przesiadkowego w centrum i dalej, przebudowaną całkowicie ulicą Kolejową, w kierunku Redenu oraz dzielnicy Gołonóg.
Zakończenie tej inwestycji planowane jest w pierwszej połowie 2023 roku, a dworzec ma być gotowy najpóźniej trzy miesiące później, w czerwcu.
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?