GDOŚ wydała decyzję środowiskową dla budowy tramwaju na południe Katowic
Po niemal dwóch latach oczekiwania, w poniedziałek 21 sierpnia, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową, która pozwala na dalszą pracę przy przygotowaniach do budowy linii tramwajowej na południe Katowic. Nowe połączenie tramwajowe ma mieć 5,2 km długości. Linia prowadzić będzie od istniejącego już centrum przesiadkowego na Brynowie do swojego odpowiednika na Kostuchnie, który ma być wybudowany jako element wartej ok. 350 mln złotych inwestycji.
- Budowa nowej, ponad 5-kilometrowej linii tramwajowej to świetna informacja dla tysięcy mieszkańców południa Katowic. Zyskają oni możliwość szybkiego i komfortowego dojazdu do centrum miasta. Przejazd z Kostuchny do centrum zajmie zaledwie 20-24 minuty, a więc o wiele szybciej niż przejazd własnym autem. Nowa linia tramwajowa wpisuje się także w budowę zrównoważonego i ekologicznego miasta. Ograniczenie ruchu samochodowego – a tym samym korków - oznacza zmniejszenie emisji spalin i hałasu, a także oszczędność czasu – mówi prezydent Marcin Krupa.
Decyzja środowiskowa GDOŚ pozwalają na wznowienie prac projektowych. Te zgodnie z umową mają się zakończyć do 12 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji środowiskowej. Gdy projekt będzie już gotowy, konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na budowę. To pozwoli na ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych, co według zapewnień miasta, nastąpi najpóźniej w II połowie 2024 roku.
Co powstanie w ramach "Tramwaju na południe"?
Przypomnijmy główne założenia "Tramwaju na południe". Trasa rozpocznie swój bieg od Centrum Przesiadkowego Park & Ride „Brynów", a zakończy się przy Centrum Przesiadkowym Park & Ride „Kostuchna", które ma być wybudowane przy ul. Bażantów powyżej skrzyżowania z ul. Zabłockiego. Tę część inwestycji realizować będą Katowice, a jej koszt ma wynieść prawie 74 mln złotych. Miasto będzie starać się o dofinansowanie z funduszy europejskich, które może wynieść 51,5 mln złotych.
W ramach przebiegu nowej linii powstanie sześć przystanków tramwajowych, z których trzy będą także zapewniały możliwość bezpośredniego przesiadania się na autobus. Średni czas podróży tramwajem z Kostuchny do Rynku wyniesie w godzinach szczytu ok. 20-24 minuty. To druga część inwestycji, którą realizować będzie spółka Tramwaje Śląskie SA. Koszt budowy linii tramwajowej oszacowano na prawie 277 mln złotych, a kwota dofinansowania ma wynieść 191 mln złotych.
Wzdłuż linii tramwajowej będzie biegła także droga rowerowa, a na przystankach tramwajowych pojawią się parkingi dla rowerów.
– To jedna z priorytetowych inwestycji w Katowicach. Budowa nowej linii tramwajowej wpisuje się w miejską politykę tworzenia zrównoważonego transportu i jest elementem innych naszych działań w tym zakresie, takich jak m.in. budowa centrów przesiadkowych, dróg rowerowych, wprowadzanie stref o ograniczonym i uspokojonym ruchu, zakup autobusów elektrycznych, wdrożenie nowoczesnego systemu zarządzania transportem ITS czy też rozwijanie sieci rowerów miejskich – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu Urzędu Miasta Katowice.
Nie przeocz
- Takie sceny tylko w Bytomiu! Kierowca 623 wyskoczył zza kierownicy i kopie jak Lewy
- Tak bawiliście się w piątek na Męskim Graniu w Żywcu! Zobaczcie ZDJĘCIA
- Po małżeństwie seniorów została już tylko ślubna fotografia. Zajrzyjcie do ich domku!
- Dramatyczne sceny w Wiśle i Żywcu. Zalane domy, spadające drzewa
Musisz to wiedzieć
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?