Przyczyny i okoliczności tragedii będzie wyjaśniać Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. Dochodzenie rozpoczęła też prokuratura okręgowa w Częstochowie. Śledczy wstępnie zakładają awarię jakiegoś urządzenia lub błąd człowieka. Pewnym jest tylko to, że pociągu Interregio w żadnym razie nie powinno być na feralnym torze.
Zabezpieczone już zostały rejestratory ruchu w obu lokomotywach, a także wszelkie dowody w nastawniach.
Na powyższej grafice przedstawiliśmy systemy bezpieczeństwa oraz budowę lokomotywy.
KATASTROFA KOLEJOWA W SZCZEKOCINACH - RAPORT SPECJALNY
Jak tłumaczył nam Leszek Miętek, szef Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce prowadzący elektrowozy są szkoleni na wypadek sytuacji, w których pociągi jadą na siebie tym samym torem.
- Maszynista ma włączyć nagłe hamowanie, uruchomić radiostop i radioalarm, a także opuścić pantografy. Potem może ratować swoje życie - wyjaśnia Miętek.
Ratować, ale jak? W najnowszych lokomotywach, posiadających strefę kontrolowanego zgniotu może próbować położyć się na podłodze kabiny. W starszych lokomotywach pozostaje mu uciekać do przedziału maszynowego.
- Tam trzeba się rzucić na podłogę i złapać czegokolwiek. To nie gwarantuje przeżycia, ale jakąś szansę - tłumaczy Leszek Miętek.
Niestety tym razem zarówno maszynista pociągu Warszawa-Kraków jak i pociągu Przemyśl-Warszawa zginęli. Nadal niewyjaśniona jest sprawa drugiego maszynisty pociągu Intercity, którego nie ma wśród rannych w szpitalach. Ciała także nie zidentyfikowano wśród ofiar śmiertelnych. Od poniedziałkowego poranka ekipy ratunkowe ponownie przeczesują teren katastrofy.
Gdzie jest maszynista? RATOWNICY GO SZUKAJĄ
CZYTAJ KONIECZNIE:
Ludzie wciąż uwięzieni w zmiażdżonych wagonach
Rośnie liczba ofiar śmiertelnych
ZOBACZ drastyczne zdjęcia z miejsca katastrofy
Poznaj przyczyny katastrofy kolejowej w Szczekocinach
Śledź relację na żywo z miejsca katastrofy kolejowej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?