Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleje Śląskie, spółka Top Secret. RAŚ zna ich sekrety, ale ujawnić nie może

MIW
Koleje Ślaskie
Koleje Ślaskie Fot. Mikolaj Suchan
Ruch Autonomii Śląska postuluje likwidację Kolei Śląskich. Jak twierdzą działacze tej partii samorządowa spółka stała się nieprzejrzysta i nieefektywna, a przy tym pozbawiona społecznej kontroli ze strony swoich twórców tj. radnych sejmiku Województwa Śląskiego.

Powodem tak radykalnego wniosku jest interpelacja, jaką w imieniu klubu RAŚ złożył radny Henryk Mercik. Zapytał w niej m.in. o to, czy prawdą jest, że od prawie roku w magazynach KŚ znajduje się 16 nieużywanych przez spółkę biletomatów, których nie można – podobno – legalnie użytkować i czy prawdą jest, że połowa nabytych przez KŚ biletomatów w ogóle nie nadaje się do użytku. Pytania dotyczyły także wieku, typów oraz dziennych kosztów utrzymania taboru, a także wielkości, wieku i sprawności rezerwy taborowej. RAŚ chciał wiedzieć, czy spółka obsługiwana jest przez zewnętrzną kancelarię adwokacką i jaki był tryb jej wyboru, a także, czy część osób zatrudnionych od czasu objęcia rządów w KŚ przez Piotra Bramorskiego związana była wcześniej z Bytomskim Przedsiębiorstwem Komunalnym (gdzie wcześniej był on prezesem). Na liście pytań znalazła się kwestia ewentualnego dysponowania przez szefa Kolei Śląskich służbową kartą kredytową. „W jakim zakresie ma prawo z niej korzystać i w jaki sposób rozliczane są wydatki z niej realizowane? - czytamy w interpelacji radnego Mercika.

Jak wyjaśnił podczas dzisiejszego spotkania z dziennikarzami Henryk Mercik Koleje Śląskie udzieliły odpowiedzi na zadane pytania, ale..

- Większość z tych odpowiedzi została objęta tajemnicą przedsiębiorcy i zostałem pouczony, że nie mogę ich upublicznić – stwierdził Mercik..

Takim właśnie zapisem zostały obwarowane m.in. pytania o wykorzystywane pociągi rezerwę taborową, zalegające jakoby w magazynach biletomaty, przyjęcia osób związanych z BPK oraz służbowe karty kredytowe.

Takie stanowisko sprawia, że – zdaniem RAŚ – nieuzasadnionym jest podpisywanie przez zarząd województwa 10-letniej umowy z KŚ na obsługę 11 linii w regionie.

- W tej sytuacji należy poważnie rozważyć likwidację niewydolnej spółki przy jednoczesnym zachowaniu nabytego już taboru. Tabor ten powinien obsługiwać linie kolejowe w województwie przy pomocy operatora wyłonionego w drodze przetargu. Pozostałe linie winny być obsługiwane przez operatorów zapewniających odpowiedni tabor, wyłonionych również w drodze przetargu - czytamy w oświadczeniu podpisanym przez Henryka Mercika.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!