Katowice Airport to ważny port lotniczy w Polsce
Katowice Airport to nie tylko polski lider wśród regionalnych lotnisk jeśli chodzi o czartery czy przewozy cargo. To także drugie pod względem dystrybucji paliwa lotniczego lotnisko w Polsce, zaraz po Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. F. Chopina w Warszawie.
- Nie tylko chodzi o liczbę lotów, w Pyrzowicach swoje bazy mają także niektóre linie lotnicze – mówi Piotr Adamczyk, rzecznik Katowice Airport.
INFRASTRUKTURA, BUDOWA DRÓG, KOLEJ, LOTNISKO, ZOBACZ KONIECZNIE
- Lufthansa już od 30 lat w Pyrzowicach. Latali stąd, zanim stało się to modne
- Turcy wybrali Kraków. Nie będzie lotów z Katowic do Stambułu. Klamka zapadła
- 50 mln złotych dla lotniska w Pyrzowicach na bazę paliw i węzeł transportowy
- W historii Katowice Airport jeszcze nigdy nie było takiej zmiany! Winny biegun Ziemi
- Uroczysty salut dla pierwszego samolotu w nowym hangarze w Pyrzowicach WIDEO, ZDJĘCIA
- Zielone pergole, deszczowe ogrody i drzewa na pyrzowickim lotnisku. Ciekawe?
Budowa bazy paliw i bocznicy na lotnisku w Pyrzowicach za prawie 100 mln zł
Budowa nowoczesnej bazy paliwowej wraz z węzłem kolejowym, czyli łatwym transportem, była więc dla tego miejsca tylko kwestią czasu. Pod koniec maja tego roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. zarządzające lotniskiem, podpisało z Europejską Agencją Wykonawczą do spraw Klimatu, Infrastruktury i Środowiska umowę na dofinansowanie tego wartego w sumie ponad 95,5 mln zł projektu. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach projektu unijnego „Łącząc Europę” 2021-2027 Military Mobility. GTL S.A. uzyskał 50 mln dofinansowania unijnego na ten cel. To ważne, bo projekt, baza paliwowa wraz z węzłem kolejowym, położona blisko węzła drogi ekspresowej S1 i autostrady A1 ma też znaczenie militarne.
Trzy tory na nowej bocznicy kolejowej lotniska w Pyrzowicach
Bocznica kolejowa będzie miała w tym miejscu trzy tory. Będzie można tu przywieźć i rozładować nie tylko paliwo, ale także inne towary, czy nawet obiekty militarne. Do bocznicy będzie można dojechać budowaną właśnie, lub raczej rewitalizowaną daną linią kolejową 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie. Pierwsze pociągi mają pojechać nową linią kolejową już pod koniec tego roku.
Kiedy ruszy budowa bazy paliw na terenie Katowice Airport?
Tymczasem prace budowlane bazy paliw i bocznicy kolejowej mają ruszyć dopiero za około rok, na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2024 roku. Ich finał przewiduje się w 2026 roku.
Co konkretnie powstanie w tym miejscu? Jak już wspomnieliśmy, powstanie bocznica kolejowa łącząca lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry. Najważniejszy będzie tzw. kolejowy front rozładowczy do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który ma sąsiadować z trzema zbiornikami o pojemności tysiąca metrów sześciennych i dwoma stanowiskami rozładunku autocystern. W części węzła znajdującej się w strefie zastrzeżonej lotniska, powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
Budowę węzła multimodalnego w Pyrzowicach planowano już od lat
O planach tej inwestycji od dawna już mówił Artur Tomasik, prezes GTL S.A. To była jedna z najważniejszych i najbardziej potrzebnych inwestycji w Pyrzowicach.
- Od 4 lat konsekwentnie realizujemy projekt budowy multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w Katowice Airport. W styczniu 2019 roku kupiliśmy od Agencji Mienia Wojskowego działkę o powierzchni 5,5 ha przylegającą do południowo-wschodniej części lotniska, na której kiedyś funkcjonowała wojskowa baza paliw. W tym miejscu powstanie pyrzowicki węzeł multimodalny ale najpierw, od września 2019 do czerwca 2022 roku, przeprowadziliśmy remediację tego terenu, czyli usunęliśmy zanieczyszczenia zalegające w glebie. Na ten cel pozyskaliśmy pożyczkę o wartości pięciu milionów złotych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Równolegle pracowaliśmy nad projektem węzła multimodalnego. Szukaliśmy także możliwości pozyskania dofinansowania na to zadanie, co ostatecznie zakończyło się sukcesem i nasz projekt został pozytywnie oceniony przez Komisję Europejską i Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Wagę inwestycji także w celach militarnych, docenili również przedstawiciele Unii Europejskiej, konkretnie Europejskiej Agencji Wykonawczej do spraw Klimatu, Infrastruktury i Środowiska.
- Program Military Mobility jest ważnym elementem instrumentu „Łącząc Europę” Unii Europejskiej, którego celem jest dostosowanie Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania. Lotnisko w Katowicach spełnia jego kryteria i ma wkład w realizację jego celów. Gratuluję GTL S.A. otrzymania wsparcia w ramach tego instrumentu, liczę na sprawną budowę węzła przeładunkowego – powiedział Morten Jensen, kierownik wydziału w Europejskiej Agencji Wykonawczej do spraw Klimatu, Infrastruktury i Środowiska.
Budowę linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach też w dużej części finansowała Unia Europejska
Artur Tomasik, prezes GTL podkreślił jednocześnie wagę innej unijnej inwestycji, bez której budowa bazy paliw i węzła przeładunkowego w Pyrzowicach nie byłaby możliwa. Chodzi o budowę tzw. kolei do lotniska, czyli wspomnianą już rewitalizację linii kolejowej 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie. Warto dodać, że z 660 milionów złotych, za które jest budowana nowa linia, 500 milionów to właśnie unijne dofinansowanie do tego projektu.
Nie przeocz
Zobacz także
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?