Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na gaz i na prąd - takie hybrydy będą woziły częstochowian

Janusz Strzelczyk
Częstochowskie autobusy będą miały podobny wygląd jak hybryda elektryczno-dieslowska
Częstochowskie autobusy będą miały podobny wygląd jak hybryda elektryczno-dieslowska arc
Częstochowa jako pierwsza będzie miała hybrydowe autobusy miejskie z napędem gazowo-elektrycznym. Pierwszy jest już prawie gotowy.

W Solcu Kujawskim firma Lider Trading kończy budowę pierwszego z 40 samochodów hybrydowych (o napędzie gazowo--elektrycznym) dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. Warszawska firma jest producentem autobusów Solbus.

- Pierwszy testowy, krótki autobus hybrydowy jest już prawie gotowy - informuje Robert Madej, zastępca prezesa MPK w Częstochowie. - W trakcie produkcji jest także prototyp autobusu przegubowego.

W Częstochowie będzie jeździło 25 krótkich autobusów hybrydowych i 15 tego rodzaju pojazdów przegubowych. Będą to pierwsze tego typu hybrydy (gazowo-elektryczne) w Europie, jeżdżące oficjalnie w barwach miejskiego przewoźnika. Częstochowa kupuje je za 65 mln 850 tys. zł, które dostała z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, w ramach programu "Gazela". Płaci rząd Hiszpanii. Są to pieniądze ze sprzedaży nadwyżek praw do emisji dwutlenku węgla rządowi Hiszpanii.

We wrześniu w Solcu Kujawskim pracownicy MPK przejdą szkolenia dotyczące obsługi nowych autobusów. Zgodnie z umową, wszystkie autobusy hybrydowe mają być w częstochowskim MPK do końca listopada br.

Hybrydy na razie nie będą wyposażone w klimatyzację, bo najpierw muszą osiągnąć odpowiedni efekt ekologiczny, czyli mniejsze zużycie dwutlenku węgla, co wynika z umowy zawartej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Aby autobusy mogły jeździć, muszą mieć paliwo. Częstochowskie MPK nie ma odpowiedniej stacji paliw dla tego typu pojazdów. Dlatego rozpisało przetarg na budowę takiej stacji.

Jest dwóch chętnych, którzy zgłosili się do przetargu: Milmet Vitkovice z Sosnowca i Górnośląski Zakład Obsługi Gazownictwa z Zabrza. Do połowy lipca zostanie wybrany inwestor. Obie firmy zaproponowały dostawy paliwa metanowego gazociągiem. Jak dodaje Robert Madej, ceny zaproponowane przez obu oferentów różniły się nieznacznie i opiewały na ponad 50 mln zł na 10 lat. Niższą ofertę złożył Górnośląski Zakład Obsługi Gazownictwa z Zabrza. Stacja ma być ogólnodostępna. Inwestor ma zarabiać na sprzedaży paliwa MPK oraz odbiorcom indywidualnym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty