Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seweryn, Jarzyna, Drozda: 59 ludzi kultury podpisało list otwarty do prezydenta Bytomia

Magdalena Nowacka
Magdalena Nowacka
Kilkudziesięciu bytomian przyszło na sesję Rady Miejskiej w Bytomiu, by protestować przeciwko planom zawieszania imprez kulturalnych w mieście
Kilkudziesięciu bytomian przyszło na sesję Rady Miejskiej w Bytomiu, by protestować przeciwko planom zawieszania imprez kulturalnych w mieście Iwona Makarska
List otwarty w sprawie polityki kulturalnej władz Bytomia. Po wczorajszej sesji w Bytomiu powstał list otwarty z apelem do Damiana Bartyli, prezydenta Bytomia. Chodzi o kwestię podjęcia decyzji przez władze miasta o zawieszeniu cyklicznych imprez kulturalnych w Bytomiu: Międzynarodowego Festiwalu Teatromania, HartOFFanie Teatrem oraz Międzygalaktycznego Zlotu Superbohaterów. List otwarty w tej sprawie przesłał też do prezydenta Bytomia Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego.

List Otwarty w sprawie polityki kulturalnej władz Bytomia

„Szanowny Panie Prezydencie!
Zwracamy się do Pana, aby wyrazić zdecydowany sprzeciw wobec odebrania finansowania Międzynarodowemu Festiwalowi Teatromania i cyklowi HartOFFanie Teatrem, organizowanym przez Bytomskie Centrum Kultury, oraz Festiwalowi Dziwnie Fajne, realizowanemu przez kolektyw ByToMy".

CZYTAJ O BURZLIWEJ SESJI
Protest mieszkańców

„Nie zgadzamy się na marginalizowanie i likwidację kluczowych z punktu widzenia rozwoju społecznego Miasta wydarzeń. Nie zgadzamy się na zaprzestanie finansowania - bez publicznej debaty oraz wnikliwej analizy wszystkich możliwych form wsparcia finansowego - najważniejszych wydarzeń kulturalnych, od lat odbywających się w Bytomiu i stanowiących bezcenną wizytówkę Miasta w kraju i za granicą".

Nie ma pieniędzy dla sztandarowych programów Bytomskiego Centrum Kultury
Teatromanii nie będzie

„Dzięki konsekwentnej pracy i rozwojowi Międzynarodowy Festiwal TEATROMANIA oraz cykl HartOFFanie Teatrem z roku na rok nabierały większej renomy i uznania, co owocowało możliwością pozyskiwania zewnętrznych środków na ich finansowanie. HartOFFanie Teatrem, jako część działań szeroko rozumianej edukacji teatralnej, od kilku lat finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Festiwal TEATROAMANIA w ciągu ostatnich lat finansowany był z wielu różnych źródeł - funduszy EOG (grant na projekt realizowany w latach 2014-2016 wspólnie z trzema norweskimi instytucjami partnerskimi), programu AC/E Acción Cultural Española (PICE) w Hiszpanii (dofinansowanie prezentacji trzech spektakli z Hiszpanii ze środków oraz Honorowy Patronat Ambasadora Hiszpanii w 2015 r.), czeskie Ministerstwo Kultury – departament spraw zagranicznych (wsparcie prezentacji spektaklu zespołu VerTeDance w 2015 r.), Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej. Ogromnie prestiżowy wymiar ma również włączenie Festiwalu TEATROMANIA i zaproszenie Beceku do udziału w trwającym właśnie projekcie Power of Diversity finansowanym ze środków unijnego programu Kreatywna Europa".

Henryka Wach-Malicka: Likwidacja, jak to łatwo powiedzieć
Komentarz DZ
„Teatromania, HartOFFanie Teatrem i Festiwal Dziwnie Fajne są niezbędnym narzędziem budowania kapitału społecznego i kulturowego, rozbudzania kreatywności, a co za tym idzie innowacyjności, kształtowania więzi międzypokoleniowych oraz poczucia przynależności do lokalnej społeczności. Z uwagi na szeroką dostępność, niekomercyjny charakter oraz najwyższą jakość artystyczną mają także ogromną wartość edukacyjną. Pozwalają nam, podobnie jak wielu mieszkańcom Bytomia oraz całego regionu, na uczestnictwo w kulturze.

Uważamy także, że nie ma w Bytomiu bardziej wartościowego wydarzenia plenerowego o charakterze masowym, niż Festiwal Dziwnie Fajne i Zlot Superbohaterów. Są to wydarzenia, które przyciągają uwagę mediów ponadregionalnych, pozwalają tworzyć pozytywny wizerunek miasta, podkreślają kreatywną niezwykłość jego mieszkańców. Stanowią przykład niewymuszonej, autentycznie oddolnie tworzonej imprezy, która nie wyklucza nikogo z uczestnictwa".

Zlotu Superbohaterów nie będzie, bo Kałamaga ośmiesza Bytom?
Zlotu nie będzie

„Trudności finansowe, z którymi boryka się miasto Bytom nie usprawiedliwiają ograniczenia mieszkańcom dostępu do wydarzeń o najwyższej jakości, osiągalnych finansowo i edukujących do uczestnictwa w wartościowej kulturze osoby w każdym wieku.

Kilkudziesięciu bytomian przyszło dziś na sesję Rady Miejskiej w Bytomiu, by protestować przeciwko planom zawieszania imprez kulturalnych w mieście

Spór o kulturę w Bytomiu: ostry protest mieszkańców na sesji...

Decyzje o niedofinansowaniu tych wydarzeń przez Urząd Miasta Bytom uważamy za sprzeczne z interesem społecznym. W związku z tym domagamy się przeznaczenia na wspomniane wydarzenia, czyli Międzynarodowy Festiwal Teatralny Teatromania, projekt HartOFFanie Teatrem (organizowany przez Bytomskie Centrum Kultury) oraz Festiwal Dziwnie Fajne (organizowany przez kolektyw ByToMy) środków nie mniejszych niż w poprzednim roku, oraz zapewnienie tym inicjatywom wieloletniego finansowania, które zabezpieczy ich funkcjonowanie, umożliwi ich twórcom efektywne oraz ekonomiczne planowanie kolejnych edycji, a co za tym idzie - właściwe wykorzystanie publicznych pieniędzy".

Mówi Jakub Wesołowski, współorganizator Międzygalaktycznego Zlotu Superbohaterów w Bytomiu

„Podkreślamy także, iż ograniczenie działalności własnej Bytomskiego Centrum Kultury jest bardzo niebezpieczną praktyką. Centrum kultury, będące jedynie "powierzchnią do wynajęcia", traci nie tylko prestiż, ale również możliwość starania się o środki zewnętrzne. Nie mogąc odpowiedzieć na bieżące potrzeby społeczności, traci możliwości budowania kapitału ludzkiego i społecznego. A więc przestaje realizować misję publicznej instytucji kultury.

Z wyrazami szacunku

  • Grzegorz Jarzyna - reżyser, dyrektor artystyczny TR Warszawa
  • Paweł Łysak - reżyser, dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie
  • Bartosz Szydłowski - dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Boska Komedia”
  • Halina Rasiakówna – aktorka
  • Dorota Buchwald i Dariusz Kosiński- dyrekcja Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego
  • Agnieszka Lubomira Piotrowska - tłumaczka
  • Ewa Wójciak - aktorka, reżyserka
  • prof. dr hab. Krystyna Duniec - teatrolożka
  • Joanna Krakowska - teatrolożka
  • Janusz Opryński - reżyser, założyciel teatru Provisorium
  • Andrzej Seweryn - aktor, reżyser, dyrektor Teatru Polskiego w Warszawie
  • Joanna Klass - kuratorka, Instytut Adama Mickiewicza
  • Ewa Skibińska - aktorka
  • Piotr Bratkowski - publicysta, redaktor działu kultura Tygodnika „Newsweek”
  • Aneta Kyzioł - publicystka, redaktorka działu kultura Tygodnika „Polityka”
  • Katarzyna Janowska - redaktor działu kultura Onet.pl
  • Paweł Wodziński - dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy
  • Bartek Frąckowiak - reżyser, zastępca dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy
  • Roman Pawłowski - publicysta, zastępca dyrektora artystycznego TR Warszawa
  • Justyna Sobolewska - publicystka tygodnika „Polityka”
  • Paweł Demirski - dramatopisarz
  • Joanna Drozda - aktorka
  • Danuta Marosz - dyrektorka Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu
  • Jarosław Murawski - dramatopisarz
  • Ewelina Marciniak - reżyserka
  • Konrad Szczebiot - publicysta, krytyk teatralny
  • Tomasz Miłkowski - publicysta
  • Paweł Sztarbowski - zastępca dyrektora Teatru Powszechnego w Warszawie
  • Monika Pęcikiewicz - reżyserka
  • Marcin Czarnik - aktor
  • Maciej Podstawny - reżyser, dyrektor artystyczny Teatru Powszechnego w Warszawie
  • Juliusz Chrząstowski - aktor
  • Piotr Gruszczyński - dramaturg, Nowy Teatr w Warszawie
  • Piotr Sieklucki - dyrektor Teatru Nowego w Krakowie
  • Ewa Niewiadomska- dziennikarka, Radio Katowice
  • Michał Buszewicz - dramatopisarz
  • Katarzyna Borkowska - scenografka
  • Witold Mrozek - publicysta, „Gazeta Wyborcza”
  • Michał Kmiecik - reżyser, dramatopisarz
  • Monika Strzępka - reżyserka
  • Wojtek Faruga - reżyser
  • Dominika Knapik - choreografka
  • Danuta Labijak - redaktorka, e-teatr.pl
  • Mirek Kaczmarek - scenograf
  • Janusz Majcherek - publicysta
  • Paweł Płoski - kierownik artystyczny Teatr Narodowy w Warszawie
  • Karolina Mazur - scenografka
  • Dawid Karpiuk - publicysta, „Newsweek Polska”
  • Michał Centkowski - publicysta, „Newsweek Polska”
  • Weronika Murek - pisarka
  • Małgorzata Szydłowska - scenografka, zastępca dyrektora Teatru Łaźnia Nowa
  • Maciej Ulewicz - dziennikarz kulturalny
  • Henryka Wach-Malicka - publicystka, „Dziennik Zachodni”
  • Marta Odziomek - dziennikarka „Gazeta Wyborcza”
  • Iga Słupska – scenografka
  • Magdalena Nowacka-Goik – redaktorka Dziennika Zachodniego
  • Artur Pałyga - dramatopisarz
  • Daniel Przastek - dramaturg."

A oto list otwarty do prezydenta przesłany przez Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego

Dzieci śpiewają kolędy. Kliknij i posłuchaj

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!