Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Śląskie zamawiają dokończenie remontu linii nr 14 w Mysłowicach

OPRAC.:
PAP
PAP
Violetta Sudoł-Sobierajska
Violetta Sudoł-Sobierajska
Tramwaje Śląskie zamawiają dokończenie remontu torowiska linii nr 14 w centrum Mysłowic
Tramwaje Śląskie zamawiają dokończenie remontu torowiska linii nr 14 w centrum Mysłowic ARC
Tramwaje Śląskie zamawiają dokończenie remontu torowiska linii nr 14 w centrum Mysłowic. Zamówione pierwotnie w maju 2021 r. przez miasto i tramwajarzy w unijnym projekcie prace miały być zakończone w grudniu ub. roku; na początku tego roku kontrakt został zerwany.

Pierwotnie, inwestycja zamówiona za 52,8 mln zł brutto, miała być gotowa we wrześniu 2022 r. Gdy po kilku kolejnych miesiącach jej zaawansowanie szacowano na ok. 30 proc., tramwajowa spółka zdecydowała o zerwaniu kontraktu; uczyniło to również miasto.

Zadanie w Mysłowicach - jako element ponadmiliardowego projektu TŚ dofinansowanego środkami unijnymi - powinno było zostać zrealizowane i rozliczone do końca 2023 r. Prezes spółki Tramwaje Śląskie Bolesław Knapik zapewnił jednak PAP, że przedłużenie którejkolwiek inwestycji tramwajowej w regionie nie przełoży się na utratę unijnego dofinansowania.

Przetarg na dokończenie tramwajowej inwestycji w Mysłowicach trwa od września br. Jak wynika z platformy zamówień Tramwajów Śląskich, w terminie zgłosili się trzej wykonawcy: spółka KZN Rail zaproponowała cenę 37,5 mln zł netto, spółka Silesia Invest 39,5 mln zł netto, a spółka ZUE - blisko 41 mln zł netto. Obecnie trwa ocena ofert. Roboty mają zostać wykonane w pięć miesięcy od umowy.

Przygotowane w poprzednich latach przedsięwzięcie ma poprawić jakość bardzo zniszczonych wcześniej torów i ulic wzdłuż przecinającej śródmieście Mysłowic tramwajowej linii nr 14, która łączy tamtejsze dworzec kolejowy i śródmieście z centrum Katowic. Wspólnymi zamawiającymi byli miejscowy magistrat (w części drogowej) i spółka Tramwaje Śląskie (w części tramwajowej).

Najważniejsze elementy tego zadania to budowa dwutorowej linii tramwajowej w miejsce jednotorowej i budowa ronda w miejsce problematycznego skrzyżowania.

Założono modernizację i rozbudowę blisko 1,5-kilometrowego odcinka linii tramwajowej w jezdni ulic: Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców, pętli w sąsiedztwie dworca kolejowego i torowiska wydzielonego do mostu nad Przemszą. W sumie to prawie 5 km toru pojedynczego.

W zakresie miejskim Mysłowice zamówiły m.in. przebudowę wszystkich pozostałych elementów infrastruktury: chodników i przejść dla pieszych, krawężników, jezdni, miejsc postojowych, zatok autobusowych, zieleńców, oświetlenia ulicznego i całej infrastruktury podziemnej.

Inwestorem zakresu torowego są Tramwaje Śląskie, część drogową finansuje samorząd Mysłowic. Przewoźnik i miasto prowadziły pod tym kątem wspólny przetarg od listopada 2020 r. Cena najtańszej oferty spółek z grupy NDI, z którymi w maju 2021 r. podpisano umowę, wynosiła 52,8 mln zł brutto. Termin zakończenia prac ustalono wówczas na koniec września 2022 r.

Uznając zgłaszane przez wykonawcę przyczyny, TŚ zgodziły się na przesunięcie aneksem terminu do grudnia ub. roku. Ponieważ tempo prac było niewystarczające (w styczniu br. ich zaawansowanie oceniono na 30 proc.), zarząd TŚ odstąpił od umowy z winy wykonawcy i naliczył karę umowną. Po wykonaniu inwentaryzacji i przygotowaniu dokumentacji ruszył przetarg na dokończenie robót.

Inwestycja w Mysłowicach nie jest jedyną z unijnego projektu TŚ, w której termin realizacji uniemożliwia dofinansowanie funduszami europejskimi. Ze względu na inne opóźnienia i możliwości organizacji ruchu, dopiero w ostatnich miesiącach spółka mogła zamówić umieszczoną pierwotnie w projekcie modernizację pętli w dzielnicy Chebzie, będącej jednym z centralnych punktów sieci.

Zakres rzeczowy prac w Chebziu zostanie ukończony w przyszłym roku. Pytany o to przez PAP prezes Tramwajów Śląskich zapewnił, że unijne dofinansowanie zabezpieczono, przesuwając je, m.in. z Mysłowic i Chebzia na inne zakończone w terminie zadania.

„Mogę zagwarantować, że ani złotówka z projektu unijnego nie przepadnie. Te środki są wykorzystywane na zwiększenie zadań, które zostaną ukończone w bieżącym roku, natomiast zadania, które się poślizgną, zostaną sfinansowanie ze środków własnych. Efekt zostanie osiągnięty” - podkreślił Knapik.

Wartość unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z perspektywy finansowej 2014-20 początkowo szacowano na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania); według ostatnich informacji przekroczyła ona jednak 1,5 mld zł.

Projekt ten objął remonty ok. 100 km torowisk, budowę dwóch nowych odcinków linii (w Sosnowcu i krótki w Katowicach) oraz zakup 55 tramwajów.

Samorząd Mysłowic do swojej części inwestycji dot. linii tramwajowej nr 14 pozyskał wsparcie Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.(PAP)

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera