Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje znów w Dąbrowie Górniczej. Nowoczesne wagony i szybka komunikacja spodobały się pasażerom

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
19 lutego tramwaje wróciły na nowe torowisko w Dąbrowie Górniczej. Zatrzymują się m.in. na jednym z dwóch nowych wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych, który powstał w rejonie alei RóżZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
19 lutego tramwaje wróciły na nowe torowisko w Dąbrowie Górniczej. Zatrzymują się m.in. na jednym z dwóch nowych wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych, który powstał w rejonie alei RóżZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
W poniedziałek 19 lutego tramwaje znów pojawiły się w Dąbrowie Górniczej. Przystanki zapełniły się pasażerami, którzy z utęsknieniem czekali na ten moment. Z tego środka transportu, z powodu przebudowy całego układu komunikacyjnego w mieście, nie mogli bowiem korzystać od jesieni 2021 roku, a więc prawie dwa i pół roku.

Koniec z komunikacją zastępczą. Teraz jeździe się wygodnie i szybko

Od 19 lutego wprowadzona została całkiem nowa organizacja ruchu tramwajów. Tramwaje linii nr 21 kursują od rana w relacji: Sosnowiec Milowice Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice, tramwaje linii nr 22 będą kursować na trasie: Czeladź Dworzec – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice; tramwaje linii nr 28 będą kursować w relacji: Będzin Osiedle Zamkowe Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice. Z kolei zastępcza linia autobusowa nr T-21została zlikwidowana.

Co istotne, na wszystkich trzech liniach pojawiły się wagony niskopodłogowe, znacząco poprawiając komfort korzystania z komunikacji tramwajowej. Torowisko wykonane zostało w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnie oraz przy przystankach tramwajowych ułożono prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostały nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.

- Nowe torowisko oznacza, że będzie ciszej i bezpieczniej. Przebudowane zostały perony przystankowe co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z tramwaju. To również wiąże się to z podniesieniem bezpieczeństwa i komfortu dla pasażerów – tłumaczy Joanna Olszówka, kierownik działu public relations w Tramwajach Śląskich.

I to właśnie docenili między innymi w poniedziałek 19 lutego pierwsi pasażerowie.

- Już nie mogłam się doczekać powrotu tramwajów. Miały być jesienią, potem w grudniu, aż w końcu nareszcie są. Teraz jeździ się naprawdę wygodnie, a na przystankach wysiada bez problemów. Oby tylko nic się nie psuło, a tramwaje służyły nam teraz przez długie lata – mówiła Barbara Tomaszewska, która tramwajem na Reden przyjechała z dzielnicy Gołonóg.

Z tej formy komunikacji będzie teraz często korzystał także Jan Mularczyk. - Z autobusem nie zawsze mi po drodze, a przystanek tramwajowy mam bardzo blisko domu. Szybko i sprawnie można dojechać wszędzie, gdzie się chce. Naprawdę dobrze, że tramwaje i to te nowoczesne, są już w mieście – podkreślił dąbrowianin.

Nowe torowisko w całej Dąbrowie Górniczej

Kompleksowa przebudowa układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej objęła odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem, wzdłuż al. Piłsudskiego, ul. Królowej Jadwigi i ul. Sobieskiego. Zmodernizowany odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 4600 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa objęła około 10 tysięcy metrów toru pojedynczego.
Inwestycja jest wspólnym przedsięwzięciem spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza, które jest inwestorem dla części drogowej tej ogromnej inwestycji. Prace rozpoczęły się w połowie listopada 2021 roku, a generalnym wykonawcą jest krakowska firma ZUE S.A. Zadanie tramwajowe jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.

– Wprawdzie zakładaliśmy, że inwestycja zostanie ukończona nieco wcześniej, jednak już na etapie realizacji zaszły istotne zmiany w projekcie zakresu miejskiego, co finalnie wpłynie bardzo pozytywnie na płynność i bezpieczeństwo ruchu w mieście, więc warto było dołożyć nieco czasu, by zyskać świetny układ drogowo-torowy. Jesteśmy zadowoleni, że mimo różnych trudności i wyzwań, generalny wykonawca stanął na wysokości zadania i zrealizował prace w dobrym tempie – mówił ostatnio Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Cała inwestycja, choć prawie gotowa, nie została jeszcze zakończona w części miejskiej. Końcowe prace ze względu na warunki atmosferyczne zostaną wykonane wiosną. To grubowarstwowe malowanie poziomego oznakowania jezdni i nasadzenia zieleni. Miasto czeka też jeszcze na montaż ostatnich lamp oraz regulację sterowników.

Przebudowanych zostało 16 peronów przystankowych. W tym cztery perony na dwóch zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż. Wybudowane zostały trzy nowe perony przystankowe, zamontowano smarownice torowe, przebudowano układy odwodnienia oraz sieć trakcyjną wraz z układem zasilania. Przy Urzędzie Pracy w rejonie ulicy Sobieskiego przebudowana została pętla wraz z torem odstawczym.

W zakresie miejskim zadanie objęło m.in.: przebudowę układu drogowego wraz z likwidacją sygnalizacji świetlnych i przebudową skrzyżowań na skrzyżowania o ruchu okrężnym, budowę i przebudowę chodników, dróg pieszo-rowerowych, dróg dla rowerów oraz zieleńców. Przebudowane zostało przejście podziemne na Manhattanie, zlikwidowane bariery architektoniczne w postaci dwóch kładek oraz czterech przejść podziemnych a także wybudowane zostały wyniesione przejścia dla pieszych oraz nowoczesny układ oświetlenia ulicznego.

– Naszym celem było uspokojenie ruchu samochodowego na głównej osi transportowej miasta, stworzenia infrastruktury przyjaznej pieszym i rowerzystom, zintegrowania komunikacji autobusowej z tramwajową oraz wprowadzenia komunikacji tramwajowej na wyższy poziom dzięki nowoczesnym torowiskom, oraz wygodnym niskopodłogowym tramwajom, które będą teraz kursować po naszym mieście – podkreślił Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Kończący się projekt łączy się także z innymi inwestycjami miejskimi, jak budowa centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudowa układu drogowego, a także z inwestycjami tramwajowymi, jak przebudowa torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka oraz remont fragmentu torowiska w kierunku byłej Huty Katowice, a dziś ArcelorMittal Poland.

Tramwaje zawsze mają teraz pierwszeństwo przed innymi pojazdami

Powrót tramwajów do Dąbrowy Górniczej uzależniony był od zakończenia jednej z największych w historii miasta inwestycji drogowej. Dzięki niej przebudowany został cały układ komunikacyjny w mieście, od granicy z Będzinem aż do ulicy Kasprzaka w dzielnicy Gołonóg. Pojawiło się także nowe torowisko na długości prawie 5 kilometrów (prawie 10 kilometrów toru pojedynczego).

Jednocześnie, w ramach miejskiej części inwestycji, wybudowanych zostało aż osiem nowych rond, które zastąpiły dotychczasowe skrzyżowania. I to właśnie ich odpowiednie oznakowanie dla kierowców i motorniczych, by nie dochodziło do kolizji i wypadków, stanowiło największe wyzwanie w ostatnich tygodniach.

Nowa, dobra organizacja ruchu jest bardzo istotna, bowiem po powrocie do miasta tramwaje linii 21,22 i 28 zawsze mają pierwszeństwo przed kierowcami samochodów i innych pojazdów. Będzie to spore wyzwanie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, zarówno samych dąbrowian, jak i tych, którzy przejeżdżają przez Dąbrowę Górniczą tylko od czasu do czasu.

Tramwaje mają pierwszeństwo m.in. na nowym rondzie przy targowisku miejskim, gdzie ul. Królowej Jadwigi krzyżuje się z al. Piłsudskiego, al. Majakowskiego oraz ul. Poniatowskiego, na rondzie łączącym al. Piłsudskiego z ul. Graniczną, kolejnym rondzie, łączącym al. Piłsudskiego z ul. Morcinka i Leśną a także dwóch kolejnych nowych rondach, a więc skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Tysiąclecia a także al. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka oraz Wiśniową, na Rondzie Budowniczych Huty Katowice.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera