Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tychy: Parkuj i jedź? Nie tak łatwo. Poznaj wielopoziomowy parking w Tychach

Jolanta Pierończyk
Tu będą parkować auta i rowery pasażerowie kolei
Tu będą parkować auta i rowery pasażerowie kolei MZUiM
Pierwszy wielopoziomowy parking w Tychach jest już gotów. Zostanie otwarty na dniach. Korzystanie z niego jest nieco skomplikowane.

Wielopoziomowe parkingi typu "Parkuj i jedź"w Tychach są dwa: naziemny przy dworcu PKP, podziemny przy lodowisku.

Gotów jest ten pierwszy. Powstał z myślą o pasażerach kolei; o ludziach, którzy pod dworzec chcą podjechać swoim samochodem lub rowerem i przesiąść się na pociąg. Pasażerowie Szybkiej Kolei Regionalnej, z biletem pomarańczowym, mają 12 godzin parkowania za darmo. Gdyby się jednak choć trochę spóźnili z wyjazdem z parkingu, zapłacą 5 zł, bo tyle będzie kosztować już każde rozpoczęte 12 godzin. Półgodzinne parkowanie mają za darmo osoby, które odprowadzają kogoś na pociąg lub go odbierają. Potem za każdy rozpoczęty kwadrans będą płacić 2 zł.

ZOBACZ TAKŻE:
Darmowe parkingi Park ride będą w Tychach Zostaw samochód i jedź pociągiem [WIZUALIZACJE]

Za to darmowa jest strefa dla rowerów. Rowerzyści nie płacą nic. I na tym się kończy lista osób, które zupełnie lub czasowo będą zwolnione z opłat parkingowych. Pasażerowie innych pociągów niż SKR (posiadający ważny bilet kolejowy) będą płacić 2 zł za pierwszych 12 godzin, a za następne - 5 złotych.

Terminu uroczystegi otwarcia inwestycji jeszcze nie ma - wiadomo, że ma to nastapić w najbliższych dniach - ale znane są już zasady korzystania z pierwszego takiego parkingu na Śląsku.

Instrukcja obsługi jest dość długa iwygląda trochę zniechęcająco, ale cały proces parkowania czy wyjazdu z parkingu to kwestia kilku minut.

Po prostu podjeżdżamy pod bramę wjazdową, zatrzymujemy się przy dystrybutorze kart parkingowych i naciskamy przycisk, żeby otrzymać kartę parkingową. Kiedy kartę mamy już w ręku, podnosi się szlaban, wjeżdżamy i od tego momentu liczy się czas parkowania.

Jeśli mimo wszystko szlaban się nie podniósł, przyciskamy "i", co jest równoznaczne z wezwaniem obsługi parkingu. Kiedy z pomocą obsługi lub bez przejedziemy szlaban, powinniśmy zwrócić uwagę na komunikaty wyświetlane na tablicach. Jedna zamontowana jest tuż przy wjeździe i informuje o ilości wolnych miejsc parkingowych na danym poziomie.
Zostawiamy samochód i wychodzimy. Jeśli parkujemy na poziomie 1, to mamy blisko do wyjścia. Jeśli parkujemy wyżej, kierujemy się do klatki schodowej. Ta od strony nowego dworca autobusowo-trolejbusowego wyposażona jest w windę. Druga - w pobliżu rampy zjazdowej - prowadzi do wyjścia, jakie znajduje się na półpiętrze pomiędzy poziomami 0 i 1.

W drodze powrotnej pierwsze kroki należy skierować do automatu kasowego. Jeden znajduje się przy pomieszczeniu obsługi parkingu na poziomie 1, drugi na zewnątrz budynku, przy wejściu na parking (w pobliżu rampy zjazdowej). Wkładamy kartę parkingową do automatu i wybieramy odpowiednią opcję: pasażer z pomarańczową taryfą, pasażer transportu kolejowego (czyli z bielem innym niż pomarańczowy), osoba towarzysząca pasażerowi. Wyświetli się odpowiedni komunikat. Jeśli trzeba będzie zapłacić, płacimy - gotówką lub kartą. Odbieramy kartę parkingową i znów zaczyna się nam liczyć czas: do opuszczenia parkingu mamy kwadrans.

Tyle czasu powinno wystarczyć, by podejść do samochodu i podjechać do bramy wyjazdowej na poziomie 0. Zatrzymujemy się przy dystrybutorze, wkładamy nasza kartę parkingową i w tym momencie powinien podnieść się szlaban. Jeśli kwadrans zostanie przekroczony, dystrybutor karty nie przyjmie i szlaban nie otworzy się. W takiej sytuacji trzeba będzie podejść do automatu kasowego i uiścić dodatkową opłatę. Jeśli natomiast czas nie został przekroczony, my wykonaliśmy wszystko zgodnie z instrukcją, a szlaban się nie podnosi, wzywamy obsługę (przycisk "i").

Obsługa parkingu jest uprawniona do kontroli zarówno karty parkingowej, jak i biletu kolejowego. Dodajmy, że drugi tyski parking wielopoziomowy ma być otwarty w marcu. Oba mają po cztery poziomy, na których w sumie zmieści się po 350 samochodów. Budowa trwała około półtora roku i pochłonęła ponad 50 mln złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!