Ważne
    NASA: Nowy układ planetarny TRAPPIST-1 to 7 planet, na...

NASA: Nowy układ planetarny TRAPPIST-1 to 7 planet, na trzech mogą być warunki do życia

red./US CBS/X-News

Dziennik Zachodni

Aktualizacja:

Dziennik Zachodni

NASA: Nowy układ planetarny TRAPPIST-1: To przełomowe odkrycie astronomów. Siedem podobnych do ziemi planet w układzie planetarnym TRAPPIST-1. Na trzech z nich mogą być warunki do życia. Specjaliści z NASA nie kryją radości.
    1/5

NASA: Nowy układ planetarny TRAPPIST-1 ©NASA

US CBS/X-News

NASA: Nowy układ planetarny TRAPPIST-1

NASA i Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) ogłosiły w środę odkrycie niezwykłego pozasłonecznego układu planetarnego. Wokół gwiazdy TRAPPIST-1, zlokalizowanej około 40 lat świetlnych od Słońca, krąży aż 7 planet o rozmiarach podobnych do rozmiarów Ziemi.

NASA: Nowy układ planetarny TRAPPIST-1

Wiadomo, że co najmniej sześć z nich ma skalistą powierzchnię, a aż trzy znajdują się w tzw. strefie zamieszkiwalnej, gdzie woda w stanie ciekłym mogłaby sprzyjać powstaniu życia. Odkrycia dokonano m.in. z pomocą teleskopów TRAPPIST-South w obserwatorium ESO La Silla oraz Very Large Telescope (VLT) w obserwatorium ESO Paranal, a także należącego do NASA Kosmicznego Teleskopu Spitzera.

Inne szczegóły to na razie tylko spekulacje. Choć odkryty układ planetarny przypomina układ słoneczny, to jednak jest zbyt wcześnie, aby stwierdzić, czy na planetach w ogóle może istnieć jakiekolwiek życie. Trudno też mówić o klimacie, który na nich planuje. To na co zwracają uwagę naukowcy, to fakt, iż planety krążą wokół gwiazdy w obrocie synchronicznym, to znaczy, że są w jej stronę zawsze zwrócone tylko jedną stroną. Na jednej półkuli zawsze panuje zatem noc, a na drugiej dzień.
    Zobacz galerię
    Teraz przed naukowcami mnóstwo pracy. Chodzi przede wszystkim o określenie składu atmosfery.

Aż siedem planet krąży w układzie odległym od nas o "zaledwie" 40 lat świetlnych. Mają rozmiary podobne do Ziemi, mogą tam panować ziemskie temperatury i istnieć woda w stanie ciekłym. O odkryciu poinformowała NASA i Europejskie Obserwatorium Południowe ESO.

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył cały system planet podobnych do Ziemi. Układ nazwany TRAPPIST-1 ma aż siedem planet, które oznaczono kolejnymi literami alfabetu dodanymi do nazwy gwiazdy.

Na powierzchni każdej z siedmiu planet teoretycznie może się znajdować woda w stanie ciekłym. Wyznaczenia gęstości odkrytych globów sugerują, że przynajmniej sześć z siedmiu planet jest skalistych.

Do odkrycia planetarnych siedmioraczków wykorzystano różne teleskopy naziemne i kosmiczne. Badania rozpoczęto w ostatnich miesiącach 2015 roku, kiedy prowadzono obserwacje teleskopem Spitzer.

NASA przygotowała także plakat ilustrujący możliwy widok na nowo odkryte planety z perspektywy jednej z nich.

Czytaj także

Komentarze (60)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Porażka totalna ludzie

kermittt (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Hahahaha, nie wierzę. Tyle czasu już, ludziki dalej głupawo wierzą w te bajeczki i komputerowe animacje i obrazki. Rozbawiony do łez, żeby nie zacząć płakać z głupoty innych. Zamknięte główki, obroża na szyi. Nic nie rozumni, zaślepieni przez swych guru. Niech Duch wam przyświeca.zwiń

Super

Angelika (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Kilka planet o nazwie Ziemia? Super będe druga ja!

Nowe Planety

ank (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Z wizytą, to możemy polecieć, ale niszczyć tam życie tylko dlatego by tam zamieszkać (kolonizacja), to ja dziękuję. My co najwyżej na razie jesteśmy skazani na nasz Układ Słoneczny i do tego musimy się dostosować. Trzeba tak postępować by nie niszczyć Życia gdzie indziej, co nam tu na Ziemi nie za bardzo to wychodzi. Ciekaw jestem kiedy sami siebie wykończymy i czy za nim to nastąpi skolonizujemy planety w naszym Układzie Słonecznym.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Porządek niech zrobią na ziemi

mieszkaniec (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

Ludzie na ziemi nie potrafią zapewnić wody i wyżywienia milionom ludzi, a chcą szukać jej w kosmosie. Czy to są naprawdę istoty rozumne?

planety?

huchol (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

...no to dawaj, stawiac koscioly, mochery dawac kase.

Odległość

real (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 9 / 3

Odległość 40 lat świetnych to około 380 bilionów kilometrów. Drogę tę można pokonać statkiem kosmicznym z prędkością obecnie możliwą do osiągnięcia, tj. 70km/s- w ciągu 180 000 lat (ziemskich). Jeśli prędkość statku udałoby się zwiększyć do np. 25% prędkości światła, czyli do 75000 km/sek ( blisko tysiąc razy większą od obecnie możliwej do osiągnięcia) to wówczas podróż trwałaby około 160 lat. Nowo odkryty układ planetarny można i trzeba badać , ale myśląc o podróżach międzygwiezdnych ludzkość musi wynaleźć sposoby pokonywania przestrzeni kosmicznych z niebotycznymi prędkościami. zwiń

KOCHAM OLE CIUPE

57 węzłowy Wdziurke (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 11 / 7

ZIEMIA JEST PŁASKA, TYLKO JASZCZUROKSZTAŁTNI (W TYM SOROS) CHCA TO PRZED NAMI UKRYĆ. LICZYŁEM LINIJKĄ TO WIEM. TO PRAWDA BO TO PRAWDA.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jako pierwsi osadnicy powinni to być księża.

Może trzeba będzie nawracać albo na stosach palić (gość)