Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielka przebudowa linii kolejowych biegnących przez Katowice. Na pasażerów czekają cztery lata utrudnień

Paweł Kurczonek
Paweł Kurczonek
Przebudowa układu torowego łącznie obejmie ponad 85 km toru pojedynczego, a modernizacja sieci trakcyjnej zaplanowana została na łącznej długości przeszło 133 km. Potężna inwestycja obejmie także modernizację 140 obiektów inżynieryjnych.
Przebudowa układu torowego łącznie obejmie ponad 85 km toru pojedynczego, a modernizacja sieci trakcyjnej zaplanowana została na łącznej długości przeszło 133 km. Potężna inwestycja obejmie także modernizację 140 obiektów inżynieryjnych. Marzena Bugała-Astaszow / Polska Press
Podpisanie umowy na przebudowę stacji kolejowej w Katowicach i rozbudowę linii kolejowych przebiegających przez miasto zaplanowane jest na marzec. Docelowo inwestycja ma poprawić wygodę i usprawnić podróżowanie pociągami, zanim to nastąpi na pasażerów czekają 4 lata utrudnień. - Co najważniejsze dla pasażerów, podczas przebudowy żadna z wybiegających ze stacji Katowice linii kolejowych nie zostanie całkowicie zamknięta – zapewniają Koleje Śląskie.

Spis treści

Linie kolejowe biegnące przez Katowice zostaną przebudowane

PKP Polskie Linie Kolejowe planują podpisać umowę z wykonawcą rozbudowy linii kolejowych prowadzących przez Katowice oraz przebudowy stacji Katowice. Ma to się stać w marcu bieżącego roku.

Prace obejmą przebudowę odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice. Na trasie od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty zmieni się układ z dwutorowego na czterotorowy. Przebudowany zostanie także wyjazd w kierunku Chorzowa Batorego.

- W ramach modernizacji węzła katowickiego, od Będzina przez Sosnowiec aż na Ligotę, zostanie dobudowana para torów, która ma służyć pociągom regionalnym. Pozwoli to zwiększać częstotliwość pociągów i prowadzić ruch bardziej regularnie – przekazują Koleje Śląskie.

Ponadto w planach jest modernizacja istniejących stacji i przystanków, która obejmie stacje Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota. Obecny przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty w rejon autostrady A4, a plany zakładają również budowę nowych. Katowice Uniwersytet powstanie w rejonie ul. Paderewskiego, Katowice Akademia znajdzie się przy ul. Damrota/Francuska, a Katowice Kokociniec – przy ul. Szadoka. Prace obejmą modernizację 14 peronów i budowę 7 nowych. Ponadto zakładana jest likwidacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych. W ostatnim czasie nowy wiadukt rozdzielający tory od przecinającej je drogi powstał w Myszkowie.

- Kierowcy, rowerzyści i piesi korzystają już z wiaduktu drogowego, który powstał w Myszkowie Nowej Wsi nad odcinkiem linii kolejowej nr 1 Częstochowa – Zawiercie. Zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn przy ul. Koziegłowskiej. Efektem zadania jest wzrost bezpieczeństwa podróży koleją i sprawniejsza komunikacja. Nowe rozwiązanie skraca czas przejazdu na drugą stronę torów – bez konieczności oczekiwania na przejeździe kolejowo–drogowym – podkreśla spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przebudowa układu torowego łącznie obejmie ponad 85 km toru pojedynczego, a modernizacja sieci trakcyjnej zaplanowana została na łącznej długości przeszło 133 km. Potężna inwestycja obejmie także modernizację 140 obiektów inżynieryjnych.

Przebudowa linii kolejowej – utrudnienia dla pasażerów

Inwestycja, choć jest potrzebna, będzie wiązać się z dużymi utrudnieniami dla pasażerów.

- Podczas przebudowy żadna z wybiegających ze stacji Katowice linii kolejowych nie zostanie całkowicie zamknięta. Utrudnienia będą zlokalizowane od Będzina przez Sosnowiec oraz od Mysłowic przez Katowice do Tychów i Mikołowa – przekazują Koleje Śląskie.

W związku z planowanymi pracami spółka uruchomiła specjalną stronę internetową. Pod łatwym do zapamiętania adresem przebudowawezlakatowickiego.pl można znaleźć między innymi wyszukiwarkę połączeń, rozkład jazdy, a także, co w tym momencie najistotniejsze, aktualne informacje na temat utrudnień w ruchu pociągów.

Koleje Śląskie informują, że ze względu na mniejszą liczbę dostępnych torów, konieczne będzie ograniczenie kursów pociągów. Część linii może zostać skrócona, a na niektórych liniach pociągi mogą kursować rzadziej. W miarę możliwości prace będą prowadzone w taki sposób, by w jak najmniejszym stopniu utrudnić pasażerom życie.

- W trakcie inwestycji nowe tory będą stopniowo oddawane do użytku i ruch będzie można tam przenosić, by umożliwić prace na dotychczasowych torach. Taki proces usprawni prace i zmniejszy utrudnienia przez znaczny czas trwania inwestycji – zapewnia spółka.

Przebudowa węzła katowickiego – jakie korzyści

Szeroko zakrojona rozbudowa i modernizacja katowickiego węzła kolejowego wiąże się z utrudnieniami, które potrwają kilka najbliższych lat, ale w rezultacie mieszkańcy aglomeracji mają otrzymać wiele usprawnień.

- Oddzielenie ruchu dalekobieżnego od ruchu regionalnego na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny – Katowice – Katowice Ligota. Możliwość jednoczesnego trasowania pociągów dalekobieżnych na ciągu Zawiercie – Tychy oraz Kraków – Gliwice bez wzajemnej kolizji – wyliczają Koleje Śląskie.

Dzięki inwestycji możliwe będą również bezkolizyjne połączenia w relacji Dąbrowa Górnicza – Gliwice oraz Dąbrowa Górnicza – Tychy. Likwidacja kolizji na trasie do Olkusza również poprawi płynność podróży w tym kierunku. Nowe przystanki, które powstaną w trakcie prac zwiększą dostępność do pociągów aglomeracyjnych, zniknie również konieczność postoju pociągów na stacji w Będzinie. Dzięki utworzeniu tzw. rozjazdów śródperonowych upłynni się ruch pociągów na stacji Katowice.

Przetarg z problemami – wyłonienie wykonawcy nie było łatwe

Przetarg dotyczący przebudowy węzła katowickiego ruszył w 2022 r. Latem ubiegłego roku wybrano ofertę polsko-chińskiego konsorcjum firm Intercor i Stecol. Złożona wówczas oferta spółki Budimex została odrzucona na podstawie przepisu dotyczącego rażąco niskiej ceny. Po przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły dwa odwołania złożone przez Budimex oraz konsorcjum Torpol-Intop, które w aukcji miało drugą najwyższą punktację. Efektem było unieważnienie przez KIO wyboru najkorzystniejszej oferty, lecz w mocy pozostało odrzucenie oferty złożonej przez Budimex.

Wykonawcą wartej ponad 4 mld złotych inwestycji zostało konsorcjum Torpol S.A. (lider konsorcjum) i Intop Warszawa Sp. z o. o. (członek konsorcjum). Na realizację prac spółki będą mieć 48 miesięcy od podpisania umowy. Ten wybór nie jest jednak ostateczny, mogą również wpłynąć odwołania od decyzji.

Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP PLK, przekazuje, że podpisanie umowy z wybranym wykonawcą będzie możliwe po zakończeniu niezbędnych procedur, w tym kontroli Urzędu Zamówień Publicznych. Gdy wszelkie procedury przebiegną sprawnie, zostanie podpisana umowa. Ma to nastąpić w marcu br. W tej sytuacji prace budowlane będą mogły ruszyć w połowie 2024 r.

Zobacz także

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera