Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyburzenia w centrum Dąbrowy Górniczej. Zniknął wiekowy budynek. Był tam "od zawsze", został stos cegieł

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Dawne magazyny towarowe w Dąbrowie Górniczej przestały właśnie istnieć Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Dawne magazyny towarowe w Dąbrowie Górniczej przestały właśnie istnieć Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej wiosenne porządki na całego. Przy ulicy Kolejowej wyburzone zostały właśnie magazyny towarowe, wykorzystywane przez dziesięciolecia przez PKP. Ostatnio jednak tylko szpeciły krajobraz przebudowanego śródmieścia z nowym układem komunikacyjnym.

W centrum Dąbrowy Górniczej zaszły ostatnio duże zmiany. Od października 2022 roku kierowcy jadą pod nowym wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Kościuszki, który pozwala bezkolizyjnie i szybko dotrzeć na drugą stronę miasta, a od kwietnia 2023 roku mogą korzystać z nowej drogi za Hutą Bankową, która stanowi swoistą obwodnicę śródmieścia. W ramach prac całkowicie od nowa wybudowana została też nawierzchnia ul. Kolejowej. Pozostały przy niej natomiast stare budynki kolejowe, wykorzystywane w XX wieku.

Jeszcze w czasach PRL-u stacja w Dąbrowie Górniczej, oprócz połączeń pasażerskich, obsługiwała bowiem także szereg połączeń towarowych. Stało tu zawsze mnóstwo wagonów-węglarek z ówczesnej kopalni Generał Zawadzki. Bocznice miały też Huta Bankowa czy Dąbrowska Fabryka Obrabiarek Defum. Przez ostatnie lata budynki przy ul. Kolejowej nie były już PKP potrzebne. Powierzchnie wynajmowane były przez prywatne spółki na magazyny lub działalność usługową. Kiedy w 2021 roku rozpoczęła się generalna przebudowa całego układu komunikacyjnego w centrum miasta i wspomniany remont ul. Kolejowej dostęp do tego budynków był utrudniony. Od tego czasu stały opuszczone, a teraz kolej zdecydowała się je wyburzyć. Pozostały po nich tylko stosy cegieł.

To kolejny budynek kolejowy w centrum Dąbrowy Górniczej, który przeszedł do historii. W grudniu 2020 roku wyburzony został dworzec Kolei Iwanogrodzkiej, którego położenie kolidowało z planami budowy centrum przesiadkowego oraz nowej drogi pod nowym wiaduktem, która połączyła dwie części miasta, podzielone torami kolejowymi.

W 2020 roku trzeba było w Dąbrowie Górniczej wyburzyć dworzec

Całkowicie zmodernizowany i wyremontowany został natomiast zabytkowy budynek dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej z 1888 roku. Ponownie otwarty został w październiku 2023 i znów służy pasażerom oraz mieszkańcom. Inwestycja kosztowała 18,36 mln zł, z czego 83 procent pochodziło z budżetu państwa, a pozostałą część wyasygnowała PKP S.A.

Na terenie stacji kolejowej w centrum Dąbrowy Górniczej, przebudowanej w ramach osobnej inwestycji PKP, działa także od tego roku system informacji pasażerskiej. Pojawiły się czytelne rozkłady jazdy. Nowe przejście pod przebudowanym torowiskiem wyposażone zostało w windę.

Wcześniej, w kwietniu 2023 roku, otwarte zostało również centrum przesiadkowe przy dworcu PKP. Zatrzymuje się tutaj kilkanaście linii autobusowych, po obu stronach dworca jest 375 miejsc parkingowych.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera